• Lady o Lufsen

    Jag vill bara visa min ring...

    ...som jag nu äntligen har lyckats lägga in en bild på i mitt galleri

    Tyvärr så gör sig ringen inte lika bra på bild som jag hade hoppats Den borde ses i verkligheten!

    Men jag vill berätta lite om min ring som jag designade själv och en guldsmedsmästare gjorde den så fin!

    Vad jag ville var att ha med ALLT jag håller kärt i en o samma ring men jag visste inte riktigt hur jag skulle göra- det var ju en hel del ...
    Efter två år så hade jag fnulat färdigt och resultatet blev:

    *Klösmärken- fyra diagonala klösmärken som symboliserar min kärlek till mina katter (och katter i största allmänhet)

    *Jag ville ju också ha med "hela familjen" så- Alla familjemedlemmars månadsstenar, i form av briljanter- en cognacsfärgad för min man, en rubin för våran äldsta dotter, en bergskristall för våran yngsta dotter och en safir för mig själv, sattes i varje klösmärke.

    Jag ville också ha min mamma med i ringen- hon dog för 15 år sedan...och så ville jag ha med min pappa.

    Jag lät därför smälta ner:
    *Min mammas vigselring, min pappas vigselring, min egen förlovningsring och den provisoriska ringen vi vigdes med.

    Vi vigde oss på vårat kära landställe- ett soldattorp som ligger helt avskiljt i en skogsglänta som vi älskar- och det ville jag också ha med.

    SÅ- jag lät gravera in latituden i min ring...longituden i mannens ring, så det är först när ringarna stannar ihop som dom ger koordinaterna till vårat kära torp.

    Resultatet blev nu en- för mig- sagolik ring som innehåller allt jag ville ha med

    Jag är så nöjd!!

    Ingen traditionell vigselring...men det gör ingenting!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-12 22:31
    Lite fakta för den som är intresserad:

    18k rödguld
    8mm bred
    2.5mm tjock
    15.2 gram
    4st Briljanter 0.10ct

  • Svar på tråden Jag vill bara visa min ring...
  • Lady o Lufsen
    annape84 skrev 2009-04-14 16:48:37 följande:
    Snyft... jag fick en liten tår i ena ögat! Gud vilken fin skapelse! Jag älskade det där med din mammas och pappas ringar! Kanon
    Åh, tack!
    Ja, det var mycket som skulle in i ringen...min mamma dog ju som sagt för 15 år sedan och min pappa blir snart välkommen till himmelriket så dom två var viktiga!

    När jag presenterade mina tankar för min man och berättade allt jag ville ha i ringen..."min mamma, min pappa, hela familjen, landstället och katterna" så tittade han på mig mycket snopet och frågade efter en lång stunds tytnad "...jaha...oj...finns det inget mer du vill klämma in i ringen- om det får plats, vill säga?" Nu sitter han där och undrar hur i hela friden jag lyckades få med allt
  • annapytt

    Vad härligt med en ring med så mycket betydelse. Tyckte det lät lite knas när jag läste allt som ingick, men den var kanonfin!

  • Lady o Lufsen
    annapytt skrev 2009-04-14 17:33:44 följande:
    Vad härligt med en ring med så mycket betydelse. Tyckte det lät lite knas när jag läste allt som ingick, men den var kanonfin!
    Ja, det känns härligt!
    Vad tyckte du lät knas?
  • annapytt

    Det lät bara som att det var för mycket som skulle med, jag blev förvånad över hur stilren den ändå blev. Som sagt, jag tyckte den var skitsnygg, gillar ffa hur tung den ser ut.

  • Lady o Lufsen
    annapytt skrev 2009-04-14 18:14:37 följande:
    Det lät bara som att det var för mycket som skulle med, jag blev förvånad över hur stilren den ändå blev. Som sagt, jag tyckte den var skitsnygg, gillar ffa hur tung den ser ut.
    Tack!
  • MissDoe

    Jättevacker ring! och så härligt med all symbolik! Min "alldeles egna" ring börjar kännas som en hastverk.. Njaä.. kanske inte iaf.. gick på magkänslan när vi nu äntligen skulle göra om våra gamla förlovningsringar till ringen med stort R. Längtar tills vi får se den helt färdig.. bara 10 dagar kvar nu..

  • Lady o Lufsen
    MissDoe skrev 2009-04-14 19:53:50 följande:
    Jättevacker ring! och så härligt med all symbolik! Min "alldeles egna" ring börjar kännas som en hastverk.. Njaä.. kanske inte iaf.. gick på magkänslan när vi nu äntligen skulle göra om våra gamla förlovningsringar till ringen med stort R. Längtar tills vi får se den helt färdig.. bara 10 dagar kvar nu..
    Tack! Jag blir så glad när andra tycker att min ring är lika fin som jag tycker!

    Hastverk...näe! Har du gått på magkänslan så kan det inte bli fel! Den kommer att betyda allt för dig!
    Lycka till!
  • Celeste97

    Oj, så mycket tanke som låg bakom din ring! Och fin var den också. Puffar lite, så du kan inspirera flera!

  • Lady o Lufsen
    Celeste97 skrev 2009-04-15 20:10:41 följande:
    Oj, så mycket tanke som låg bakom din ring! Och fin var den också. Puffar lite, så du kan inspirera flera!
    Tack!
  • högstavinsten

    det med longitud och latitud gillade jag verkligen!

    men mest gillade jag bilden från er vigsel - svensk sommar när den är som bäst. Inget medelhavsland osv kan slå den känslan.

    Åh älskade svenska somamr kom snart. Ps gifter mig själv den 20 juni Då är Sverige som vackrast!

  • högstavinsten

    TS - VIKTIG FRÅGA:

    HUR FÅR MAN REDA PÅ LONGITUD OCH LATITUD för ett ställe?

    Jag skulle vilja ha vårt hus i ringarna, men hur får man veta det?

  • Bella Notte

    Men...
    Lady o Lufsen finns ju inte här längre, verkar det som...nu kan jag ju inte se denna ring!?

    Finns det någon annan möjlighet att kunna se den..?

Svar på tråden Jag vill bara visa min ring...