• Lady o Lufsen

    Jag vill bara visa min ring...

    ...som jag nu äntligen har lyckats lägga in en bild på i mitt galleri

    Tyvärr så gör sig ringen inte lika bra på bild som jag hade hoppats Den borde ses i verkligheten!

    Men jag vill berätta lite om min ring som jag designade själv och en guldsmedsmästare gjorde den så fin!

    Vad jag ville var att ha med ALLT jag håller kärt i en o samma ring men jag visste inte riktigt hur jag skulle göra- det var ju en hel del ...
    Efter två år så hade jag fnulat färdigt och resultatet blev:

    *Klösmärken- fyra diagonala klösmärken som symboliserar min kärlek till mina katter (och katter i största allmänhet)

    *Jag ville ju också ha med "hela familjen" så- Alla familjemedlemmars månadsstenar, i form av briljanter- en cognacsfärgad för min man, en rubin för våran äldsta dotter, en bergskristall för våran yngsta dotter och en safir för mig själv, sattes i varje klösmärke.

    Jag ville också ha min mamma med i ringen- hon dog för 15 år sedan...och så ville jag ha med min pappa.

    Jag lät därför smälta ner:
    *Min mammas vigselring, min pappas vigselring, min egen förlovningsring och den provisoriska ringen vi vigdes med.

    Vi vigde oss på vårat kära landställe- ett soldattorp som ligger helt avskiljt i en skogsglänta som vi älskar- och det ville jag också ha med.

    SÅ- jag lät gravera in latituden i min ring...longituden i mannens ring, så det är först när ringarna stannar ihop som dom ger koordinaterna till vårat kära torp.

    Resultatet blev nu en- för mig- sagolik ring som innehåller allt jag ville ha med

    Jag är så nöjd!!

    Ingen traditionell vigselring...men det gör ingenting!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-12 22:31
    Lite fakta för den som är intresserad:

    18k rödguld
    8mm bred
    2.5mm tjock
    15.2 gram
    4st Briljanter 0.10ct

  • Svar på tråden Jag vill bara visa min ring...
  • Sååå lurade

    Vilken underbar histora.... Jättefin tanke att du lagt så mycket känsla bakom din design, Nu ska jag in ock kika på den....

  • Lady o Lufsen

    Sååå lurade skrev 2009-04-12 22:20:40 följande:


    Vilken underbar histora.... Jättefin tanke att du lagt så mycket känsla bakom din design, Nu ska jag in ock kika på den....
    Tack
  • Lady o Lufsen

    ...och ni som är proffs på stenar förstår väl att jag menar att Briljanterna såklart är cognacs, röd, vit och blåfärgade inte "rubin, bergskristall och safir"

  • Luucie

    Ja det var en härlig historia! Underbart att alla har fått plats i en och samma ring!

    Och ringen är både orginell och jättefin !
    Och katterna är supersöta! Jag älskar också mina härlig kissar!

    Den ena brukar komma och kliva på mig med jämna mellanrum och gärna lägga sig på tangentbordet och rulla runt för att bli klappad och gosad

  • Lady o Lufsen
    Luucie skrev 2009-04-12 22:39:39 följande:
    Ja det var en härlig historia! Underbart att alla har fått plats i en och samma ring!Och ringen är både orginell och jättefin !Och katterna är supersöta! Jag älskar också mina härlig kissar!Den ena brukar komma och kliva på mig med jämna mellanrum och gärna lägga sig på tangentbordet och rulla runt för att bli klappad och gosad
    Det gör mina också...och dom blir såååå sura när jag plockar ner dom i mitt knä istället för att dom får ligga på tangentbordet
  • Bröllop på gång

    Superfin ring o vilken härlig historia!!!
    Roligt när man gör något alldeles eget och unikt!
    Min katt blir också sotis på datan och vill komma upp o gosa i knät o förstår inte alls när jag hellre vill surfa runt!
    Idag var han uppe o nosade o gosade o blev så till sig så han började dregla rakt ner på tangentbordet, inte så bra kanske? hihi
    Dreglar era katter också? Det gör han när han är som mest gossig...

  • Lady o Lufsen

    Bröllop på gång skrev 2009-04-12 22:44:44 följande:


    Superfin ring o vilken härlig historia!!!Roligt när man gör något alldeles eget och unikt! Min katt blir också sotis på datan och vill komma upp o gosa i knät o förstår inte alls när jag hellre vill surfa runt! Idag var han uppe o nosade o gosade o blev så till sig så han började dregla rakt ner på tangentbordet, inte så bra kanske? hihiDreglar era katter också? Det gör han när han är som mest gossig...
    Ja, det gör våra katter också...honan mer än hanarna. Hon kan blöta ner riktigt ordentligt när hon är riktigt, riktigt gosig ...och så naffsar hon under min haka när hon är så gosig
  • Luucie

    Nej inget dräggel här...däremot löper den lilla flickan just nu...låter som en j-kla siren!
    Har haft balkongen öppen i helgen och grannarna tror väl att jag håller på att slå ihjäl henne!

    Hon brukar trycka på tangenter som gör att bilden blir alldeles avlång eller pytteliten uppe i ett hörn...jag vet inte hur man fixar det så då brukar jag stänga av och gå och lägga mig

    Sorry Ts det här skulle ju handla om din ring! Men det är svårt att sluta prata om älsklings katterna..

  • Lady o Lufsen
    Luucie skrev 2009-04-12 22:53:09 följande:
    Sorry Ts det här skulle ju handla om din ring! Men det är svårt att sluta prata om älsklings katterna..
    Ingen fara jag pratar lika gärna om katter som om min ring!
  • Bröllop på gång

    Ja, det var inte meningen o dra iväg åt katthållet...
    Men skönt o höra andra katter också dreglar... hihi
    Det bästa (eller sämsta?) är ju nästan när han kommer på morgnarna o är sååå gossig!!! Då trampar han på magen/bröstet och gnuggar med nosen mot händer/armar/ansikte o liksom buffar så att man ska vakna o gosa med honom...
    O gärna vid sex-halv sju tiden på helgerna också (då klockan brukar ringa på vardagar), precis som han har en klocka inbyggd...
    O när han buffar o dreglar samtidigt, inte alltid så mysigt... hihi
    Ibland gör han tom som hundarna o skakar på huvudet så att det skvätter åt alla håll o kanter!
    Ja, ja, de är ju för söta!

Svar på tråden Jag vill bara visa min ring...