• Red Scarle­t
    Äldre 12 Apr 10:33
    7008 visningar
    34 svar
    34
    7008

    Sluta röka??

    Är det några fler blivande brudar (eller kanske redan blivna brudar) som försöker sluta röka? Jag har bestämt mig för att bli rökfri till mitt bröllop om 9veckor och det är så svååårt!

    Kan vi inte stötta varandra och ge varandra tips på hur man lättare lyckas?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 19:06
    TS har varit rökfri i två veckor nu! ;D

  • Svar på tråden Sluta röka??
  • hujjed­amejj
    Äldre 21 Apr 17:00
    #21

    Ja, visst låter det fööör bra för att vara sant? Ellen degeneres recension av boken står på baksidan av min bok, som är rosa? (tror jag). Den heter äntligen icke rökare, och inte den för kvinnor. Men man kanske skulle ha läst den i stället för den vänder sig ju till kvinnor. Ja va vet jag =)
    Hittade den här boken på bokrea, betalade 25 kr, helt ok =)

  • Red Scarle­t
    Äldre 23 Apr 17:55
    #22

    NU har jag lånat boken (den blå) och börjat läsa! Det står ju mycket saker här i som är sanna och som ger tankeställare!

    Något som jag tyckte var lite jobbigt var att Allen Carr inte ansåg att man skulle 'ersätta' beroendet med något, inte ens vanliga tuggummin.. hahah där gick ju jag bet. Jag både biter på naglarna och tuggar vanliga tuggummin och tycker att jag är jätteduktig nu för att jag iaf håller mig ifrån cigaretterna. Men det är spännande läsning, har bara läst några kapitel än så ska läsa vidare!!

    (19dagar fri and counting..) :D

  • hujjed­amejj
    Äldre 23 Apr 19:52
    #23

    Jag hade också lite tankar i början! "Men hallå ska jag BÖRJA röka för att jag ska kunna läsa boken?"
    Eller "Det är väl bra om jag kan avstå från rökningen med nikotinhjälpmedel?"
    Men boken fick mig att avstå från tuggumminen också! Helt otroligt! Men sant! Och jag har bara kommit halvvägs i boken!

  • Red Scarle­t
    Äldre 26 Apr 15:23
    #24
    hujjedamejj skrev 2009-04-23 19:52:38 följande:
    Jag hade också lite tankar i början! "Men hallå ska jag BÖRJA röka för att jag ska kunna läsa boken?"Eller "Det är väl bra om jag kan avstå från rökningen med nikotinhjälpmedel?"Men boken fick mig att avstå från tuggumminen också! Helt otroligt! Men sant! Och jag har bara kommit halvvägs i boken!
    Vad duktig du är!

    Nu har jag läst klart boken, sträckläste den på några dagar. Det känns som att jag kan behöva klamra mig fast lite vid boken och ha den nära till hands ifall jag skulle tveka och börja tänka 'dumma' tankar, men faktiskt så fungerar bokens 'hjärntvättning' till att få mig att tänka annorlunda. Så TACK för att du tipsade mig, det gav mig den där extra skjutsen.

    Det var jätteintressant det som stod just om hur cigaretterna smakade(cigg smakar ALDRIG gott) och VARFÖR man trodde att de smakade gott (abstinensbesvär) osv. Och att man skulle observera rökare och se hur nippriga och stressade de såg ut, och att rökningen inte alls var någon belöning utan ett straff och att man ska tycka synd om dem istället för att avundas dem. Elakt mot de som är rökare men får det MIG att bli en lycklig icke-rökare så tycker jag så mycket synd om dem som jag vill ;)

    Nu rynkar jag på näsan när någon blåser rök i närheten av mig.. det luktar ju egentligen förjäkligt! :D
  • hujjed­amejj
    Äldre 26 Apr 18:31
    #25

    Jäklarns vad snabbt du läste ut, är bara på kapitel 20 jag =)
    Men jag känner mig redan lyckligare och gladare. Just för att mn slipper abstinensen nu! Tack och lov! Men jag kan ännu inte låta bli att tänka på hur gott det skulle vara med en cigg på bröllopsresan (vi drar till turkiet) med en öl och en cigg i handen. Men jag antar att efter jag har läst ut boken så kommer jag inte att tänka/tycka så. Och det lockar mig att kunna säga om 20 år. "tänk idag har jag vart rökfri i 20 år" och inte "idag har jag vart rökfri i 20 år, förutom på bröllopsresan då jag tog EN cigg"
    Näää, ska man vara rökfri så ska man!!

    Red Scarlet skrev 2009-04-26 15:23:12 följande:


    Vad duktig du är!Nu har jag läst klart boken, sträckläste den på några dagar. Det känns som att jag kan behöva klamra mig fast lite vid boken och ha den nära till hands ifall jag skulle tveka och börja tänka 'dumma' tankar, men faktiskt så fungerar bokens 'hjärntvättning' till att få mig att tänka annorlunda. Så TACK för att du tipsade mig, det gav mig den där extra skjutsen.Det var jätteintressant det som stod just om hur cigaretterna smakade(cigg smakar ALDRIG gott) och VARFÖR man trodde att de smakade gott (abstinensbesvär) osv. Och att man skulle observera rökare och se hur nippriga och stressade de såg ut, och att rökningen inte alls var någon belöning utan ett straff och att man ska tycka synd om dem istället för att avundas dem. Elakt mot de som är rökare men får det MIG att bli en lycklig icke-rökare så tycker jag så mycket synd om dem som jag vill ;)Nu rynkar jag på näsan när någon blåser rök i närheten av mig.. det luktar ju egentligen förjäkligt! :D
  • lillal­yckan
    Äldre 9 May 14:01
    #26

    vad duktiga ni är allihop! Jag vet inte hur många gånger jag har "slutat" röka. Men den här gången verkar det faktiskt funka på riktigt. Har varit rökfri sen 6 september! Men det var inte planerat alls. Gick från tunnelbanan på väg hem från jobbet en tiiidig söndagsmorgon och bara bestämde mig. För att göra det ännu värre rökte jag upp alla cigg jag hade på mig, skitäckligt verkligen. Det som har fått mig att låta bli är att jag gjorde en pakt med mig själv. Det finns en grej jag har velat ha sååå länge men det är alldeles för dyrt. OM jag är rökfri ett helt år så ska jag äntligen få det jag vill. Och precis som Red Scarlet säger, nu när så många vet så är det ju jättepinsamt att inte lyckas.  Men det går inte en enda dag utan att jag är röksugen och drömmer om ciggaretter, när ska detta sug gå över??? Men jag måste säga till mig själv att jag får börja röka igen om jag vill när det har gått ett år. Bestämmer jag att det är för alltid så blir det liksom för definitivt tror jag...


  • Lady o Lufsen
    Äldre 9 May 14:09
    #27

    Har varit rökfri i ....7 år nu!!!

    Rökte nog 10-15 cigg/dag.

    Inboxa eller "gästboka" mig om ni vill något!

    Lycka till alla- ni kommer att leva ett mycket bättre liv utan ciggen trots att det är svårt att tro nu!! Ni måste gå igenom denna skiljsmässa och lida ett tag men GE INTE UPP!!!!!!! GE INTE UPP!!!!

    Kramar/ Lady

  • Red Scarle­t
    Äldre 9 May 14:13
    #28
    lillalyckan skrev 2009-05-09 14:01:08 följande:
    vad duktiga ni är allihop! Jag vet inte hur många gånger jag har "slutat" röka. Men den här gången verkar det faktiskt funka på riktigt. Har varit rökfri sen 6 september! Men det var inte planerat alls. Gick från tunnelbanan på väg hem från jobbet en tiiidig söndagsmorgon och bara bestämde mig. För att göra det ännu värre rökte jag upp alla cigg jag hade på mig, skitäckligt verkligen. Det som har fått mig att låta bli är att jag gjorde en pakt med mig själv. Det finns en grej jag har velat ha sååå länge men det är alldeles för dyrt. OM jag är rökfri ett helt år så ska jag äntligen få det jag vill. Och precis som Red Scarlet säger, nu när så många vet så är det ju jättepinsamt att inte lyckas.  Men det går inte en enda dag utan att jag är röksugen och drömmer om ciggaretter, när ska detta sug gå över??? Men jag måste säga till mig själv att jag får börja röka igen om jag vill när det har gått ett år. Bestämmer jag att det är för alltid så blir det liksom för definitivt tror jag...
    Eeh...du har varit superduktig som klarat sig så länge men det där du gör nu är ju bara tortyr.. jag tycker att du borde läsa den där boken som det tipsats om i tråden, den förklarar varför. Du måste lära dig att du inte 'ger upp' något när du slutar röka, du blir FRI! På riktigt! Du kan inte gå och vänta på att suget ska försvinna, för det kommer det aldrig att göra om du slutar med viljestyrka som du gjort nu. Du måste bestämma dig för och lära dig att du verkligen verkligen INTE VILL röka och att du tycker synd om alla som röker ..vid alla tillfällen! Så fort några ska röka på en fest eller så fort någon röker på en uteservering eller efter maten måste du ha kommit till den insikten att du tycker SYND om dem och verkligen känner lycka över att du INTE är DEM.... först DÅ kommer du att sluta drömma om att röka på nätterna och sluta vara röksugen. Och att kunna röka bara ibland är inte heller något alternativ egentligen... det är bland det värsta man kan utsätta sig för...

    De första veckorna efter att jag slutat röka var jag fortfarande sugen, kände mig ledsen för att jag inte fick röka mer och hade svårt att tänka tanken på att jag ALDRIG någonsin mer 'fick' röka. Jag drömde att jag rökte och vaknade upp med ångest över att jag skulle 'förstöra' den långa perioden jag klarat mig utan att röka... men så läste jag boken som hujjedamejj tipsade om och till slut förstod jag. Fy FAAAN vad glad jag är nu, och så jävla lycklig jag är över att ha slutat!!

    Jag vet nu i mitt hjärta att jag aldrig ALDRIG mer kommer att vilja röka... min inställning har ändrats totalt.. tack vare boken och tack vare att jag tog till mig vad som stod.
  • Lady o Lufsen
    Äldre 9 May 14:14
    #29

    Lady o Lufsen skrev 2009-05-09 14:09:21 följande:


    Har varit rökfri i ....7 år nu!!!Rökte nog 10-15 cigg/dag.Inboxa eller "gästboka" mig om ni vill något!Lycka till alla- ni kommer att leva ett mycket bättre liv utan ciggen trots att det är svårt att tro nu!! Ni måste gå igenom denna skiljsmässa och lida ett tag men GE INTE UPP!!!!!!! GE INTE UPP!!!!Kramar/ Lady
    Jag uppprepar mig ♥♥♥
  • Lady o Lufsen
    Äldre 9 May 14:14
    #30

    HÅLL UT!!!♥♥♥

  • Red Scarle­t
    Äldre 9 May 14:16
    #31

    lilalyckan: Men annars tycker jag att det är en jättebra idé att spara de pengar man skulle gjort av med på cigaretter annars och köpa något fint till sig själv..det blir en extra boost av att man ser (förutom att man mår bättre och känner sig bättre, lugnare osv) rent ekonomiskt hur mycket man kan lägga pengar på annat istället.

    Jag kommer att spara de pengar jag skulle lagt på cigaretter (ungefär 400-500:-/mån) och när jag fått ihop tillräckligt mycket kommer jag att köpa mig en märkesväska, typ Burberry el dylikt...ååh soft sak att få lägga på sig själv! Skulle jag aldrig gjort annars!

    Lady o Lufsen: Åh vad grym du är! Måste kännas så skönt att vara FRI! :D

  • Lady o Lufsen
    Äldre 9 May 14:20
    #32

    Red Scarlet skrev 2009-05-09 14:16:56 följande:


    Lady o Lufsen: Åh vad grym du är! Måste kännas så skönt att vara FRI! :D
    FRI är precis rätt ord!

    Innan så styrde verkligen ciggen min hela värld..."Hmmm, börjar 07.00 imorgon...har bara fyra kvar...täcker ju inte dagen...inget är öppet imorgonbitti...vad är öppet ikväll?..."
    Näej...USCH, vad man var beroende och FRI är precis rätt ord!

    HÅLL UT- jag LOVAR och SVÄR- det blir lättare o bättre!!! Som sagt kontakta mig om ni vill/undrar över något!!!! KRAM till er alla!!!!!♥♥♥♥
  • Red Scarle­t
    Äldre 9 May 14:23
    #33

    Lady o Lufsen: Men jag har en fråga... nu har ju jag fått mitt 'Hallelujah-moment' och insett att jag vill sluta, men min fästman är emellanåt lite småirriterad över att jag hade det så lätt att sluta. Han snusar en del och vill gärna sluta men det kommer liksom aldrig något bra tillfälle. Jag försökte få honom att läsa boken som fungerade på mig men där stod det bara om rökning och inte så mycket om snusare, och han hade svårt att läsa när det inte talades direkt till honom..så han orkade inte läsa boken. Och jag vill ju inte tjata på honom utan låta honom bestämma själv när han känner att han vill sluta... men har du något råd för vad man kan göra för att stötta någon närstående och hjälpa någon att sluta? Ska jag bara vänta tills poletten trillar ner hos honom? Vad tycker du? :7

  • Red Scarle­t
    Äldre 9 May 14:26
    #34

    Lady o Lufsen skrev 2009-05-09 14:20:21 följande:


    FRI är precis rätt ord! Innan så styrde verkligen ciggen min hela värld..."Hmmm, börjar 07.00 imorgon...har bara fyra kvar...täcker ju inte dagen...inget är öppet imorgonbitti...vad är öppet ikväll?..."Näej...USCH, vad man var beroende och FRI är precis rätt ord!
    Hua jag tänkte likadant... kvällen var förstörd om man inte hade cigg eller tillräckligt många cigg hemma, jag kunde bli supergrinig om jag inte fick röka och skyllde mitt humör på nikotinberoendet. Alla snackar om att det är så gott att röka efter maten men egentligen är det ju inte det, man har bara fått vänta så länge på ciggen så därför tror man att det smakar godare. Det är hemskt att jag kunde sitta och äta en trevlig middag men under bordet skakade jag på foten och väntade alltid på att få röka.. det spelade ingen roll hur trevligt sällskapet var under en middag eller på krogen eller närsomhelst, inget blev riktigt roligt eller fulländat förrän jag fick gå ut och röka. Fy vad tråkigt att tänka så hela tiden! Näää.. så glad att jag är FRI från alla de tankar och tvång som håller rökare fångna dygnet runt.
Svar på tråden Sluta röka??