• Nezza
    Äldre 8 Apr 10:36
    8844 visningar
    12 svar
    12
    8844

    Vad är så farligt med kaffe, egentligen?

    Så länge jag levt har jag fått höta från olika håll hur ohälsosamt kaffe är. Men det finns ju även posetiva saker med kaffe t.ex. ökad förbränning om det drick direkt på maten. Enligt nya rön skall det även vara bra emot diabetes typ 2, demens, parkinson och hjärt/krälsjukdomar.

    Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte varför kaffe är "onyttigt", bara att det "är" det. Har hört något om att det är dåligt för magen och inte bra med ökad puls om man har dåligt hjärta men det känns som att det andra väger upp det? Det är ju även vätskedrivande, men drick lite extra vatten så tada! Jag sitter ABSOLUT INTE och predikar kaffe som en hälsodryck, jag vill bara försöka reda ut varför det är "så himla dåilgt"?

    Om jag dricker 3 koppar kaffe i veckan, är det hälsofarligt då?

    Finns det något annat, att det är dåligt för hyn t.ex? Att man "åldras i förtid" eller något liknande?

  • Svar på tråden Vad är så farligt med kaffe, egentligen?
  • hemlin­g
    Äldre 8 Apr 10:37
    #1

    Enligt svenska livsmedelsverket (slv.se) kan man dricka tre koppar per dag.

    Det enda jag hört som ska vara dåligt är att om man dricker det i samband med mat så försämrar det järnupptaget.

  • Celest­e97
    Äldre 8 Apr 11:02
    #2

    I inlägg 19 i denna tråd hittar du ett svar jag skrev om hur kaffedrickande (eventuellt) påverkar hudkvaliteten:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m2977419-2.html

    3 koppar kaffe i veckan verkar dock så pass lite att det inte borde ha någon effekt. Gillar du de där tre kopparna tycker jag att du ska fortsätta med dem, man måste ju få leva också!

  • SweetS­un
    Äldre 8 Apr 11:05
    #3

    just koffeinet är ju inte bara positivt, men 3 koppar i veckan är ingen fara, snarare nyttigt!

    Men blir det många koppar på en dag ska man nog dra ner..

  • Nezza
    Äldre 8 Apr 11:30
    #4
    hemling skrev 2009-04-08 10:37:45 följande:
    Enligt svenska livsmedelsverket (slv.se) kan man dricka tre koppar per dag.Det enda jag hört som ska vara dåligt är att om man dricker det i samband med mat så försämrar det järnupptaget.
    Svenska livsmedelsverket ger jag inte mycket för...
  • Fly by night
    Äldre 8 Apr 11:38
    #5

    Fredrik Paulún om kaffe och te:

    www.paulun.se/p2_pop.asp

  • Hammer­man
    Äldre 8 Apr 12:28
    #6

    Kokar man kaffet istället för brygger så finns det risk för att man förstör magen med den garvsyra som kan uppstå om man låter kaffet stå och puttra för länge.

    Kok ÄGER! Dock kör jag med Nescafe eftersom det inte är riktigt brukligt att som singelkvist stå och koka en kopp åt sig själv.

  • Nezza
    Äldre 8 Apr 13:01
    #7

    Fly by night skrev 2009-04-08 11:38:10 följande:


    Fredrik Paulún om kaffe och te:www.paulun.se/p2_pop.asp
    [/citat]

    Tackar! *läser flitigt*
    Hammerman1 skrev 2009-04-08 12:28:29 följande:
    [citat]
    Kokar man kaffet istället för brygger så finns det risk för att man förstör magen med den garvsyra som kan uppstå om man låter kaffet stå och puttra för länge.Kok ÄGER! Dock kör jag med Nescafe eftersom det inte är riktigt brukligt att som singelkvist stå och koka en kopp åt sig själv.
    Jo, har läst både här och där att bryggkaffe ska vara nyttigast.
  • Babaja­ga
    Äldre 12 Apr 18:14
    #8

    Efter att ha slutat med kaffe blev jag SÅ PIGG!!! Fick jättemycket energi som höll sig jämt över hela dagen, inga trötthetssvackor som innan. Tyvärr älskar jag lukten, smaken och värmen i kroppen som man får av att dricka hett kaffe, så jag började igen.

  • Hammer­man
    Äldre 14 Apr 13:11
    #9

    Babajaga skrev 2009-04-12 18:14:51 följande:


    Efter att ha slutat med kaffe blev jag SÅ PIGG!!! Fick jättemycket energi som höll sig jämt över hela dagen, inga trötthetssvackor som innan. Tyvärr älskar jag lukten, smaken och värmen i kroppen som man får av att dricka hett kaffe, så jag började igen.
    Själv har jag en blåsa som hatar kaffe något så inåthelvet och som behöver pissa ungefär tolv liter per kopp kaffe jag dricker.
  • shakyn­ose
    Äldre 14 Apr 14:15
    #10

    Jag tycker att det säger sig självt att man långsamt bryts ner av allt som lurar kroppen att tro att den har mer energi än den egentligen har.

  • Nezza
    Äldre 14 Apr 15:04
    #11

    Jo, asså jag gillar inte idéen med att "droga" kroppen på något sett. Men idag lever vi ju inte direkt ett "naturligt" liv och då kan man behöva lite hjälp på traven ibland

  • shakyn­ose
    Äldre 14 Apr 16:58
    #12

    Det värsta med kaffe är ändå att man får så sunkig andedräkt av det. Och de som både röker och dricker kaffe... fy sjutton!

Svar på tråden Vad är så farligt med kaffe, egentligen?