• Linn74

VEM "förväntas" fixa?

ÄR det så att det är tärnan/bestmans traditionsenliga "uppgift" att fixa möhippa/svensexa? Eller är det bara något jag fått om bakfoten?

• Svar på tråden VEM "förväntas" fixa?
  • Aleta

I våra bekantskapskretsar så har det varit så att man börjar prata lite om det och sedan är det en som kontaktar brudgummen (i vårt fall, eftersom det då är fråga om möhippa) och han ser till att vi får en gästlista. Sedan kontaktas alla på listan och man bestämmer ett första möte. Efter det blir det flera möten, alla är inte med varje gång. Man försöker hitta ett datum för möhippan där så många som möjligt kan och man spånar tillsammans fram en kul dag.

Ibland kan det vara ett syskon som sparkar igång det, eller ett gäng som man brukar umgås med, men gemensamt för alla har varit att alla som vill komma på möhippa/svensexa är med och anordnar.

• Aleta

Vissa somrar har det varit hektiskt, men nu har nog de flesta klarat av det där med giftermål tror jag. (Inklusive jag.)

lecaroline skrev 2009-04-07 14:09:17 följande:
    Oj! Då måste det vara skönt att få ha ett eget bröllop!
  • Hemlig2009
    Aleta skrev 2009-04-07 14:12:28 följande:
    I våra bekantskapskretsar så har det varit så att man börjar prata lite om det och sedan är det en som kontaktar brudgummen (i vårt fall, eftersom det då är fråga om möhippa) och han ser till att vi får en gästlista. Sedan kontaktas alla på listan och man bestämmer ett första möte. Efter det blir det flera möten, alla är inte med varje gång. Man försöker hitta ett datum för möhippan där så många som möjligt kan och man spånar tillsammans fram en kul dag.Ibland kan det vara ett syskon som sparkar igång det, eller ett gäng som man brukar umgås med, men gemensamt för alla har varit att alla som vill komma på möhippa/svensexa är med och anordnar.
    Fast det fungerar ju inte om alla är från olika delar av Sverige. Min syster åker ju 45 mil enkel resa för att vara med på ett möte. Sedan vet jag att det ändå var hon som kickade igång min (när den blir vet jag ju inte ). Mail och telefon är det som jag är van vid. Speciellt mail är bra då man kan göra en slinga till alla som vill vara med, enkelt att diskutera förslag och annat och ingen missar något.
  • Aleta

Mail är jättebra!
    Så har vi också gjort när folk har bott långt ifrån varandra, men det har även varit så att några har träffats som bor på samma ort.

Hemlig2009 skrev 2009-04-07 14:15:14 följande:
    Fast det fungerar ju inte om alla är från olika delar av Sverige. Min syster åker ju 45 mil enkel resa för att vara med på ett möte. Sedan vet jag att det ändå var hon som kickade igång min (när den blir vet jag ju inte ). Mail och telefon är det som jag är van vid. Speciellt mail är bra då man kan göra en slinga till alla som vill vara med, enkelt att diskutera förslag och annat och ingen missar något.
  • Taha

Tror inte att du kan förvänta dig att någon SKA någonting. Folk ser olika på sådant. Speciellt i dagens samhälle där alla kommer från olika bakgrund och har olika uppfattningar om vad som MÅSTE fixas och hur.

Min tärna fixar min möhippa, men inte för att hon är min tärna. Däremot betalar jag inte tärnornas klänningar fastän det verkar vara ett MÅSTE.

För att få ett bra bröllop tror jag att alla MÅSTEN ska skalas bort och folk ska göra saker för att de verkligen vill det.

• Linn74

Jo självklart borde det vara så, men sen gäller det ju att alla är med på noterna så att man inte sitter och väntar på att en inbjudan till möhippa skall komma från tärnan... Vilket jag tror är fallet i mitt fall.

Taha skrev 2009-04-07 16:51:29 följande:
    Tror inte att du kan förvänta dig att någon SKA någonting. Folk ser olika på sådant. Speciellt i dagens samhälle där alla kommer från olika bakgrund och har olika uppfattningar om vad som MÅSTE fixas och hur.Min tärna fixar min möhippa, men inte för att hon är min tärna. Däremot betalar jag inte tärnornas klänningar fastän det verkar vara ett MÅSTE.För att få ett bra bröllop tror jag att alla MÅSTEN ska skalas bort och folk ska göra saker för att de verkligen vill det.
  • lecaroline
    Linn74 skrev 2009-04-07 16:56:22 följande:
    Jo självklart borde det vara så, men sen gäller det ju att alla är med på noterna så att man inte sitter och väntar på att en inbjudan till möhippa skall komma från tärnan... Vilket jag tror är fallet i mitt fall.
    Min tärna frågade vad som förväntas av henne då hon knappt varit på bröllop. Så jag berättade vad jag upplever som vanligt. Så att hon inte ska höra i efterhand varför inte det och detta..
    Vi bor då inte i samma stad så jag sa att hon kunde kontakta toastmaster och värdinnan om de ville ha lite hemligheter
  • Aleta

Oj, en inbjudan!?
    Möhippor och svensexor ska inte läggas ut på någon ensam person, möjligtvis kan tärnan förväntas starta upp det hela och dra ihop de andra gästerna så att planeringen kommer igång, men att göra det ensam tycker jag inte är rätt.
    Traditionellt sett så är det en tillställning som vännerna fixar tillsammans och så har det varit i minst 60 år och säkert mycket längre. (Det står nämligen i min gamla etikettsbok från 1949 att det går till på det viset , så att någon ensam skulle göra något är nog väldigt nytt.)

Linn74 skrev 2009-04-07 16:56:22 följande:
  • lecaroline
    Aleta skrev 2009-04-08 09:35:06 följande:
    Oj, en inbjudan!?Möhippor och svensexor ska inte läggas ut på någon ensam person, möjligtvis kan tärnan förväntas starta upp det hela och dra ihop de andra gästerna så att planeringen kommer igång, men att göra det ensam tycker jag inte är rätt.Traditionellt sett så är det en tillställning som vännerna fixar tillsammans och så har det varit i minst 60 år och säkert mycket längre. (Det står nämligen i min gamla etikettsbok från 1949 att det går till på det viset , så att någon ensam skulle göra något är nog väldigt nytt.)
    Jag gjorde min kusins ensam. Men jag känner ju henne bäst också när jag ringde runt och talade om vad jag planerat så var alla jätte nöjda och ville inte ändra på något..
  • Hemlig2009

När jag och toastmadamen planerade min systers möhippa så skickade vi ut en inbjudan till alla andra (samma färgtema som bröllopet, he he), där stod bara när vi tänkte att den skulle vara och våra mailadresser. Sedan hade vi ett grundupplägg som förslag som alla fick tycka till om. Jättesmidigt.

• Aleta

Det är jätteduktigt av dig, men det är för mycket jobb att begära av någon tycker jag.

Dessutom så är det jättekul att få vara med och planera, alla bidrar ju med olika insikter om bruden eftersom man har känt henne under olika perioder i livet och i olika sammanhang. Man lär också känna varandra lite bättre vilket är en stor anledning till att ha möhippa/svensexa alls.

lecaroline skrev 2009-04-08 09:45:28 följande:
    Jag gjorde min kusins ensam. Men jag känner ju henne bäst också när jag ringde runt och talade om vad jag planerat så var alla jätte nöjda och ville inte ändra på något..
  • Aleta

Det är verkligen en helt ny värld för mig, jag har aldrig blivit inbjuden till en möhippa enbart, utan det har alltid varit en inbjudan till planering av möhippa. Datum har bestämts tillsammans med de som har valt att vara med så att så många som möjligt kan.

När man ringer runt så säger en del genast att de inte har möjlighet att vara med och planera, men att de gärna kommer på själva möhippan om de kan det datumet, men det brukar bara vara ett fåtal.

Hemlig2009 skrev 2009-04-08 10:16:30 följande:
    När jag och toastmadamen planerade min systers möhippa så skickade vi ut en inbjudan till alla andra (samma färgtema som bröllopet, he he), där stod bara när vi tänkte att den skulle vara och våra mailadresser. Sedan hade vi ett grundupplägg som förslag som alla fick tycka till om. Jättesmidigt.
  • Hemlig2009

Jo, men alla fick verkligen vara med och planera om de ville. Vi hade bara stolpat upp några förslag. Själva dagen passade också de flesta (hösten, kanske är lättare än annars) men den hade vi kunnat flytta, inget var hugget i sten.

Aleta skrev 2009-04-08 10:22:27 följande:
    Det är verkligen en helt ny värld för mig, jag har aldrig blivit inbjuden till en möhippa enbart, utan det har alltid varit en inbjudan till planering av möhippa. Datum har bestämts tillsammans med de som har valt att vara med så att så många som möjligt kan.När man ringer runt så säger en del genast att de inte har möjlighet att vara med och planera, men att de gärna kommer på själva möhippan om de kan det datumet, men det brukar bara vara ett fåtal.
  • lecaroline
    Aleta skrev 2009-04-08 10:16:54 följande:
    Det är jätteduktigt av dig, men det är för mycket jobb att begära av någon tycker jag.Dessutom så är det jättekul att få vara med och planera, alla bidrar ju med olika insikter om bruden eftersom man har känt henne under olika perioder i livet och i olika sammanhang. Man lär också känna varandra lite bättre vilket är en stor anledning till att ha möhippa/svensexa alls.
    Det som var bäst var att jag fick bestämma. Hon hade ju talat om vad hon inte ville och jag vet vad hon tycker om.
    Har läst här på BT att vissa varit ledsna efteråt eller att vissa ska ha sin vilja igenom och göra saker som bruden inte är en sådan person. Nu hände inget av detta.
    Och det var inte särskilt jobbigt heller!! Det som tog tid var att ringa runt och se vilka som ville följa med och vilket datum som passade bäst. Sedan hade jag hjälp med lite på hitt som tema att återkomma till på bröllopsdagen
  • Aleta

Ja, som sagt, en helt ny värld...
    Bruden har alltid varit helt ovetande och alla har hjälpts åt med idéer.
    Aldrig att det har föreslagits pinsamheter som att sälja pussar och annat. Däremot så har alla hjälpts åt att göra en så lyckad, minnesvärd dag som möjligt.

lecaroline skrev 2009-04-08 10:33:30 följande:
    Det som var bäst var att jag fick bestämma. Hon hade ju talat om vad hon inte ville och jag vet vad hon tycker om.Har läst här på BT att vissa varit ledsna efteråt eller att vissa ska ha sin vilja igenom och göra saker som bruden inte är en sådan person. Nu hände inget av detta.Och det var inte särskilt jobbigt heller!! Det som tog tid var att ringa runt och se vilka som ville följa med och vilket datum som passade bäst. Sedan hade jag hjälp med lite på hitt som tema att återkomma till på bröllopsdagen
Svar på tråden VEM "förväntas" fixa?