• Linn74

VEM "förväntas" fixa?

ÄR det så att det är tärnan/bestmans traditionsenliga "uppgift" att fixa möhippa/svensexa? Eller är det bara något jag fått om bakfoten?

• Svar på tråden VEM "förväntas" fixa?
  • MulleNuh

Är nog lite olika! Blir väl den som känner sig manad bara..
    Här är det min syster som fixar min! (TROR jag iaf)

• lecaroline

Jo, men det ska vara tärnan och bestman.. Varifrån det kommer vet jag inte. Kan de inte så ska de se till att någon annan gör det..

• MulleNuh

Det finns väl inget SKA..

lecaroline skrev 2009-04-07 12:08:58 följande:
    Jo, men det ska vara tärnan och bestman.. Varifrån det kommer vet jag inte. Kan de inte så ska de se till att någon annan gör det..
  • Heloise

Nope finns inga SKA...
    Men i mitt fall är jag rätt övertygad om att det är min toastmadame som håller i trådarna, min"heders tärna" är bortrest i 4 månader och kommer hem ngr veckor innan vigseln så jag tror inte hon är med och organiserar så mkt, utan mer "godkänner". De andra två tärnorna är säkerligen med och planerar de med. Men jag kan sätta allt jag äger på att toastmadame är huvudplanerare hahaha.
    På ett sätt är det ganska skönt att ena tärnan är bortrest eftersom jag vet att jag inte blir tagen innan hon kommer hem. Hon är min bästa vän och har varit så i hela mitt liv det finns inte en chans att hon missar min möhippa, så jag kan luta mig tillbaka tills mitten på juni

• Pumpkin

Normalt sett så är det tärnan som "förväntas" ordna möhippan. Men det finns inga måsten och krav och naturligtvis är det inte alltid tärnan som faktiskt gör det. Men det är nog fortfarande det vanligaste.

• Aleta

Och jag hävdar att det normalt sett är kompisarna som går ihop och ordnar. Sedan brukar tärnan vara en av dessa, men av de 30+ bröllop jag har varit på så har inget varit anordnat specifikt av tärna/marskalk/bestman.

• Pumpkin

...och jag rättar mig själv genom att säga att jag menade att tärnan oftast "tar tag i det", inte planerar den helt på egen hand.

Men sen är det ju som sagt olika från bekantskapskrets till bekantskapskrets

• Hemlig2009

Jag var tärna åt min syster och jag planerade möhippan ihop med deras toastmadame. Vi båda såg det som självklart att det var vår uppgift och det var skönt att vara två tycker jag.

• soon and very soon

jag var ingenting åt en kompis i höstas, jag fixade det mesta.... så det kan ju gå precis hur som hellst!

• lecaroline
    Aleta skrev 2009-04-07 13:58:39 följande:
    Och jag hävdar att det normalt sett är kompisarna som går ihop och ordnar. Sedan brukar tärnan vara en av dessa, men av de 30+ bröllop jag har varit på så har inget varit anordnat specifikt av tärna/marskalk/bestman.
    Oj! Då måste det vara skönt att få ha ett eget bröllop!
Svar på tråden VEM "förväntas" fixa?