• Carro 1963

ska alla fotografera på bröllopet?

Hej alla

jag kommer göra som min syster och ta bröllopsfoton i studio Bananablue här i Stockholm. Hon fick såna där klassiska foton som man har i släktalbumen så jag hoppas jag blir lika vacker på bild så barnbarnen minns mig med värme när de bläddrar i albumen i framtiden.

Bla bla bla. Svamlade på lite. Min riktiga fråga är den om fotograferande på bröllopet och festen. Nu för tiden har ju alla så många egna kameror så jag tänkte säga att det är fritt fram för alla att plåta när de vill och så ber jag dem skicka mig sina bästa bilder. vad tror ni om det? har nån gjort på liknande sätt? Blev det lyckat?

Jag känner att det viktigaste är ju att själva "officiella" bröllopsbilden blir kanon.

Kramisar från Carro

• Svar på tråden ska alla fotografera på bröllopet?
  • marsros

Vi hade inte fotograf alls utan har haft familjen som fotograferat. Vi la pengarna på en bra kamera istället och har fått hundratals bra bilder och säkert 70 som är perfekta.

• MysanX

Vi har jättetur och hittat en superduktigt fotograf där vi får alla 600 bilder i högupplöst så vi kan göra vad vi vill med dom.BTW...så kommer hon snart vara med i "Vårt bröllop i era händer".

Annledning till att jag vill ha engångskameror är för att ingen skall kunna redigera bort dom lite knasiga/roliga korten. Sen gör det inte så mycket om det inte är världens bästa kvalitet, det är en liten rolig grej

• Comfortably numb

vi hade ett proffs från förberedelserna fram till middagen, sååå glad för det, dagen gick så himla fort, och det är så härligt att ha riktigt bra bilder att kika på nu efteråt. under middagen tog vi själva bilder och fått en del från släkten, men det dröjer att få bilder från folk...

• Lakritsbåten

Vi har bokat proffsfotograf 2 tim före vigseln + under vigseln och vid mottagningen efteråt.

Sedan kommer vi att anlita filmare + utse några duktiga amatörfotografer som ska ta bilder på festen. "Fotoförbud" för övriga i samband med vigseln - de får bilder av oss.

• Red Scarlet

Vi har bokat en professionell fotograf till 1.5tims foto innan vigseln, sedan bjuder vi min bekant och hans flickvän som båda är duktiga hobbyfotografer på bröllopet. De är med från vigseln till slutet av festen och ska försöka ta så mycket kort som de hinner med och hålla koll på att de tagit kort på alla gäster utan att hela kvällen ska gå förlorade för dem. Det kommer säkert att vara fler som tar kort men då vet vi iaf att vi har några som försöker få bra foton med bra kameror på ALLA gäster under hela kvällen.

Vi bjuder våra hobbyfotografer på kuvertavgiften och de ger oss fotona i bröllopspresent. Perfekt tycker jag som insåg att ifall en proffsfotograf skulle vara med oss under en heldag skulle det kosta mellan 10-40 000:-. Inte riktigt värt det för mig.

• annapytt

Hemlig2009 - Oj, två fotografer! Vilka är det ni ska ha, och hur kommer det sig att ni fått bra priser?
    (Har sett dig i en Halmstad-tråd där jag smugit lite, så jag antar att det är där ni ska gifta er?)

• Hemlig2009

Ja, det stämmer att vi ska gifta oss i Halmstad.

Har fått ett bra erbjudande av fotograf nr 1 som kontaktade mig här på BT. Det är Karin Froom, konstbykarin.blogspot.com/

Porträtten ska tas av Joakim Bjelm, som är gammal kompis med min sambo (så lite rabatt fick vi). www.joakimbjelm.se/

annapytt skrev 2009-04-14 16:01:31 följande:
    Hemlig2009 - Oj, två fotografer! Vilka är det ni ska ha, och hur kommer det sig att ni fått bra priser?(Har sett dig i en Halmstad-tråd där jag smugit lite, så jag antar att det är där ni ska gifta er?)
  • planerarbröllop

Vi kommer inte att ha fotograf.. Vi litar fullt på våran digitalkamera..

• Carro 1963

tack alla för allt ni delar med er - själv tycker jag nog att bra foton nästan är det viktigaste för mig med hela bröllopet eftersom de ska påminna mig om dagen även när jag blir gammal och grå - så det blir nog kombinerat fotografen på Bananablue.se för "riktiga" bröllopsfoton och sen lägger jag på middagsborden ut förfrankerade kuvert med dvd-skivor i så att alla kan kopiera över sina bilder och sedan posta till mig - i klyrkan ska en bekant plåta

• Sååå lurade

Vi har två bra hobbyfotografer i umgänget och de fotade under hela dagen med shyssta digitalkameror och de tillsammans fick ihop 800 jättebra bilder. Är så nöjd. Nu hoppas vi några av gästerna har några fina bilder och dela med sig av också, men det är inte nödvändigt...

Jag håller på att göra en snygg fotobok av alla bilder eftersom det blir mycket att sätta i album annars...

• B2B090808

Eftersom vår påtänkta fotograf ville ha copyright på bilderna (så att vi inte kan använda dom som vi vill) kommer vi att anlita en släkting som verkligen är jätteduktig. Han är den enda som får fotografera under vigseln och sedan är han ju med hela vägen tills festen är över. Hade tänkt att köpa in engångskameror men det kanske inte är någon bra idé med tanke på vad Carro 1963 skrev här i tråden. Bättre då att lägga ut skivor och förfrankerade kuvert för de som fotograferar.

• Hemlig2009

Läste jag någonstans att du ska göra med Extrafilm? Jag gjorde en sådan och det blir tyvärr inte bra. Texterna var liksom för snävt skurna på hela vänstersidan, fick en till av dem men det var samma visa igen. De var medvetna om att det blev så ibland. Inget de kunde göra... Inte kul när man suttit i timmar och laddat upp bilder.

Sååå lurade skrev 2009-04-22 09:37:53 följande:

Vi har två bra hobbyfotografer i umgänget och de fotade under hela dagen med shyssta digitalkameror och de tillsammans fick ihop 800 jättebra bilder. Är så nöjd. Nu hoppas vi några av gästerna har några fina bilder och dela med sig av också, men det är inte nödvändigt...Jag håller på att göra en snygg fotobok av alla bilder eftersom det blir mycket att sätta i album annars...
  • Taha
    Ore skrev 2009-03-30 11:15:10 följande:
    Vi valde bort engångskamera, och la ut CD-skivor och frankerade samt adresserade kuvert där vi bad gästerna skicka in sina bilder till oss. Fick massor av bilder!I övrigt hade vi vår fotograf med i kyrkan också.
    Vilket toppen förslag!!
Svar på tråden ska alla fotografera på bröllopet?