• Carro 1963

ska alla fotografera på bröllopet?

Hej alla

jag kommer göra som min syster och ta bröllopsfoton i studio Bananablue här i Stockholm. Hon fick såna där klassiska foton som man har i släktalbumen så jag hoppas jag blir lika vacker på bild så barnbarnen minns mig med värme när de bläddrar i albumen i framtiden.

Bla bla bla. Svamlade på lite. Min riktiga fråga är den om fotograferande på bröllopet och festen. Nu för tiden har ju alla så många egna kameror så jag tänkte säga att det är fritt fram för alla att plåta när de vill och så ber jag dem skicka mig sina bästa bilder. vad tror ni om det? har nån gjort på liknande sätt? Blev det lyckat?

Jag känner att det viktigaste är ju att själva "officiella" bröllopsbilden blir kanon.

Kramisar från Carro

• Svar på tråden ska alla fotografera på bröllopet?
  • Sååå lurade

Vi har ingen porträttfotograf under dagen och kvällen, men vi har 2 st fotointresserade gäster som har fått en extra uppgift om att ta fina bilder under festen, självklart ska de inte behöva fota hela tiden, men ändå dokumentera lite extra. Så gjordes det på ett bröllops som jag var toastmaster på i somras och de fick jättefina bilder. Det är även en av dessa fotografer som tar våra "officiella" bröllopsbilder. Hon har fotoutbildning och har en otrolig blick för vackra bilder, men jobbar inte med det. Men jag har fullt förtroende. Med de andra bilderna vill vi ha utomhusbilder. Finns otroligt vackra forsar i närheten av vårt hem som kommer att bli en fantastisk bagrund.

Tycker också att den officiella bilden är mest viktig...

• The bride to be in june

Vi kommer att ha en tjej som kommer fotografera våra bröllopsbilder innan vigseln sen kommer hon vara med under middagen och en stund in på festen för att ta bilder. Jag funderar även på om man kanske skulle ställa ut engångskameror så kan gästerna klicka runt hela kvällen och sedan lämna in kameran vid festens slut! :D Då får man bilder ur allas synvinklar!

• lecaroline

Nej det kommer vi inte. Vi tar de vanliga bröllopsbilderna med fotograf. Sedan så ber vi gästerna om deras bilder.. Har då 2 personer som är jätte duktiga på att plåta

• gotlandsulrika

Vi kommer att ha med ett proffs hela dagen plus att jag och alla gästerna säkert kommer att fota också. Jag hade tänkt försöka låta bli att fota själv, men det går nog inte :)

• MysanX

Vi har fotograf med hela dagen. Sen tänkte vi göra iordning färdigfrankerade kuvert med en skiva i som alla gäster kan ta och ladda ner sina bilder och skicka till oss. Sen kommer vi även ha engångskameror....så det blir nog ett väldokumenterat bröllop

• Carro 1963

en annan kompis hade såna där engångskameror på bordet men det blev sådär - en massa plåtande vid bordet i början och sen glömdes kamerorna bort - först på nattkvisten hittade någon dom och tog en mängd sneda fulbilder på sig själv

går det att köpa digitala engånskameror kanske? har nån sett nån?

The bride to be in june skrev 2009-03-30 09:28:57 följande:

Vi kommer att ha en tjej som kommer fotografera våra bröllopsbilder innan vigseln sen kommer hon vara med under middagen och en stund in på festen för att ta bilder. Jag funderar även på om man kanske skulle ställa ut engångskameror så kan gästerna klicka runt hela kvällen och sedan lämna in kameran vid festens slut! :D Då får man bilder ur allas synvinklar!
  • Snurrpellen

Vi ska ha med en "amatör fotograf" hela dagen men sen lägga ut cd-skivor på festen och be gäster med digitalkameror att skicka över bilderna från kvällen... Portot har jag inte tänkt på...
    Men det kan väl inte kosta många kronor att skicka en skiva...??
    Nä, det kan dom väl betala om dom nu vill skicka någon dvs...
    Vi bjuder ju på mat och fri dricka hela kvällen.

• Hemlig2009

Jag kommer att ha en fotograf med mig hos frissan och även när jag ska sminkas och "kläs på" med några av mina närmaste vänner.

Sedan har vi en annan fotograf som tar porträtt (dock helst inte i studio) samt vigseln och efterföljande kramkalas.

Fotograf nr 1 kommer sedan att vara med i ca 3 timmar under festen och fota mingel, skål och mat. Förhoppningsvis även "tårtsekvensen".

Våra gäster kommer också att få med sig CD-skiva hem (bild finns i galleriet) så att de kan bränna sina bilder och sedan skicka till oss. Vi frankerar kuvertet i förväg.

Efter bröllopet komemr jag även göra en "Trash the dress" med fotograf nr 1. Blir lite tuffare bilder och det ska bli jätteskoj!

Som ni märker en hel del bilder, men dels har vi fått bra priser och dels så är det viktigt för oss.

• Ore

Vi valde bort engångskamera, och la ut CD-skivor och frankerade samt adresserade kuvert där vi bad gästerna skicka in sina bilder till oss. Fick massor av bilder!

I övrigt hade vi vår fotograf med i kyrkan också. I vigselprogrammet hade vi skrivit att folk gärna fick ta bilder från där de satt, men att vi gärna ville att de skulle sitta stilla under vigseln. Har varit med på bröllop där alla möjliga fotointresserade gäster smugit runt i kyrkan och letat bra fotovinklar...

• Cuthalion
    Snurrpellen skrev 2009-03-30 11:02:50 följande:
    Vi ska ha med en "amatör fotograf" hela dagen men sen lägga ut cd-skivor på festen och be gäster med digitalkameror att skicka över bilderna från kvällen... Portot har jag inte tänkt på...Men det kan väl inte kosta många kronor att skicka en skiva...??Nä, det kan dom väl betala om dom nu vill skicka någon dvs...Vi bjuder ju på mat och fri dricka hela kvällen.
    Fördelen med förfrankerade och föradresserade kuvert är att det är så enkelt för den som ska skicka skivan. Själv hade jag förmodligen aldrig kommit till skott med att skicka bilderna till brudparet om jag hade behövt fixa kuvert och frimärke eftersom jag så sällan använder någotdera.
Svar på tråden ska alla fotografera på bröllopet?