• BlivandefruGustavsson

    Bokar resa - i vilket efternamn??

    Vi ska mest troligt åka till Grekland i sept med min far och sambo. Resan ska vi boka nu denna kommande vecka.

    Till problemet: Vi gifter oss i slutet av juli, hemligt bröllop, alltså vet min far inte om våra planer och det är han som bokar vår resa så jag vill ju inte avslöja nåt.

    Kan man boka i mitt nuvarande efternamn? Men när vi åker i sept har jag ett annat. Hur gör man????

  • Svar på tråden Bokar resa - i vilket efternamn??
  • Villemoa

    Ja, så kan man också göra. De på flygplatsen har ju inte tillgång till folkbokföringsregistret. För dem är det viktigt att det står samma namn på passet som biljetten.


    BlivandefruGustavsson skrev 2009-03-29 21:29:45 följande:
    Kan man göra så? Tänkte om det uppdagas att jag har ett nytt namn så kanske man får stanna kvar på flygplatsen??!
  • Anna13

    Var bara försiktig så att ni inte behöver köpa en ny biljett, det är inte alla resebolag som ändrar namnet tyvärr....

  • Hubba

    Skulle absolut inte rekomender att du åker med "falskt" pass alltså att du bokar i ditt gamla namn, ändrar namn på riktigt men inte i passet... Visst vi i incheckningen har inte tillgång till folkbokföringen... men tänk om det händer något... då har bolaget rätt att ta bort din bokning för att du inte heter namnet som du har bokat i... den personen existerar ju inte...
    Skulle rekomendera att du låter honom boka i ditt gamla namn... ta sedan reda på bokningsnumret och kontakta bolaget...
    Ska ni åka charter? för i så fall kan man göra en namnändring för ca 200-300:-

  • BlivandefruGustavsson

    Jag har ringt resebolaget idag och där sa de att jag kan boka biljetten i mitt nuvarande efternamn och använda mitt pass i samma namn, det är ingen som kollar upp om man gift sig eller inte...
    Men som Hubba säger, om det händer nåt vet man ju inte vad som händer. Dessutom tror jag mitt pass måste förnyas inför resan och det måste jag ju göra i mitt nya namn....usch vad tjorvigt det blev..

  • MW 090829

    ring och kolla om det finns någon tidsfrist för när man måste ha nytt pass efter att namnbyte gått igenom-

  • Lattelover
    BlivandefruGustavsson skrev 2009-03-30 16:30:58 följande:
    Jag har ringt resebolaget idag och där sa de att jag kan boka biljetten i mitt nuvarande efternamn och använda mitt pass i samma namn, det är ingen som kollar upp om man gift sig eller inte...Men som Hubba säger, om det händer nåt vet man ju inte vad som händer. Dessutom tror jag mitt pass måste förnyas inför resan och det måste jag ju göra i mitt nya namn....usch vad tjorvigt det blev..
    Förstår inte vad ni menar med "om det händer nåt"??? Det viktigaste är att du har en giltig hemförsäkring (som kopplas till personnr) om nåt händer på resan.

    Men om du nu ändå måste förnya ditt pass, o detta sker efter bröllopet dvs i ditt nya efternamn, ja då e det bara att snällt betala ändringsavg hos resebolaget.
  • Anna13

    Hmm tyvärr kan det bli så att man får betala en helt ny biljett om man har otur....


    Lattelover skrev 2009-03-30 20:43:20 följande:
    Förstår inte vad ni menar med "om det händer nåt"??? Det viktigaste är att du har en giltig hemförsäkring (som kopplas till personnr) om nåt händer på resan. Men om du nu ändå måste förnya ditt pass, o detta sker efter bröllopet dvs i ditt nya efternamn, ja då e det bara att snällt betala ändringsavg hos resebolaget.
    Hmm tyvärr kan det bli så att man får betala en helt ny biljett om man har otur....
  • anne på grönkulla

    Ja, råkar man illa ut och papprena inte stämmer kan det såklart bli ett problem. Sannolikheten är låg, men det händer ju.

    Jag har för mig att man har 6 månader på sig att byta id-handlingar när man bytt namn, men kolla det med polisen på din ort som utfärdar pass.

  • BlivandefruGustavsson

    Ska berätta hur det gått....

    Resebolaget har bokningen i mitt nuvarande namn, men biljetten ändrade de till mitt nya efternamn utan problem eller avgift. Huvudsaken att jag har samma namn på biljetten som på passet

Svar på tråden Bokar resa - i vilket efternamn??