• BlivandefruGustavsson

    Bokar resa - i vilket efternamn??

    Vi ska mest troligt åka till Grekland i sept med min far och sambo. Resan ska vi boka nu denna kommande vecka.

    Till problemet: Vi gifter oss i slutet av juli, hemligt bröllop, alltså vet min far inte om våra planer och det är han som bokar vår resa så jag vill ju inte avslöja nåt.

    Kan man boka i mitt nuvarande efternamn? Men när vi åker i sept har jag ett annat. Hur gör man????

  • Svar på tråden Bokar resa - i vilket efternamn??
  • Stella2009

    Du kan nog låta din far boka biljetten i ditt nuvarande namn och sedan efter vigseln (så länge du skaffar nytt pass också, men eftersom det är 2 månader mellan vigsel o resa så borde det inte vara några problem), så kan du ändra ditt namn på biljetten hos resebolaget. Biljett och pass måste ha samma namn.

    Så ska jag göra nu i veckan då jag bytt efternamn, och enligt resebolaget så var det inga problem.

  • Stella2009

    Du kan nog låta din far boka biljetten i ditt nuvarande namn och sedan efter vigseln (så länge du skaffar nytt pass också, men eftersom det är 2 månader mellan vigsel o resa så borde det inte vara några problem), så kan du ändra ditt namn på biljetten hos resebolaget. Biljett och pass måste ha samma namn.

    Så ska jag göra nu i veckan då jag bytt efternamn, och enligt resebolaget så var det inga problem.

  • wiicky

    Det enda jag vet är att du måste boka i det namnet som det kommer stå i ditt pass när du reser vilket är ditt nya efternamn. Om du beställer i ditt gamla kommer ju du "inte finnas" när ni ska åka. Hur du ska lösa det hela vet jag faktiskt inte... Tyvärr..

  • wiicky

    Det enda jag vet är att du måste boka i det namnet som det kommer stå i ditt pass när du reser vilket är ditt nya efternamn. Om du beställer i ditt gamla kommer ju du "inte finnas" när ni ska åka. Hur du ska lösa det hela vet jag faktiskt inte... Tyvärr..

  • Villemoa

    Kolla bara upp med resebolaget att det verkligen går att ändra namnet på biljetten, det är inte alltid det går.

  • suamaca

    Exakt vad jag skulle skriva - kolla upp det noga. För även om det går att ändra så kan det vara väldigt kostsamt och det är ju inte så kul. Med tanke på att det är ett tag mellan vigseln och er resa så bör du utan vidare hinna få din "nya identitet" :D

  • BlivandefruGustavsson

    Ok, tack! Ska kolla upp med resebolaget. Problemet är väl att vi bokar nu och då har jag ju mitt gamla namn än....Ska kolla vad som gäller genast!

  • Lattelover

    Låt helt enkelt bli att byta pass tills efter resan Då har du samma namn på biljetten som på passet o får stå ut me att det står ditt gamla efternamn på boardingkortet...

  • BlivandefruGustavsson
    Lattelover skrev 2009-03-29 20:57:25 följande:
    Låt helt enkelt bli att byta pass tills efter resan Då har du samma namn på biljetten som på passet o får stå ut me att det står ditt gamla efternamn på boardingkortet...
    Kan man göra så? Tänkte om det uppdagas att jag har ett nytt namn så kanske man får stanna kvar på flygplatsen??!
Svar på tråden Bokar resa - i vilket efternamn??