• Skogsälvan

Ska jag ställa honom mot väggen?

Hej!
    Är ny här, vet inte om jag egentligen borde vara här.

Nåja, till frågan.

Min sambo har länge, och då menar jag lääänge, kommit med hintar om att han vill gifta sig och tänker fria. Det handlar både om antydningar till mig och att han sagt det klart ut till vänner (som skvallrat för mig ). Men inget händer!

Så...ska jag fråga honom rätt ut vad han egentligen vill eller ska jag fortsätta vänta?

Och snälla, inga "men du kan ju fria". Jag har mina skäl till att jag vill att han ställer frågan och de väger väldigt tungt.

• Svar på tråden Ska jag ställa honom mot väggen?
  • Toblerone

Jag är kristen och jag kände tillslut att jag inte kan vara i ett förhållande där jag inte vet om han är redo att satsa 100% på oss. Jag visste från första början att han är rätt för mig och jag berättade från början att ifall allt känns bra om ett tag framöver så vill jag gifta mig. Att leva sambos i flera flera år är inget alternativ för mig. Han ville också gifta sig men har alltid tänkt att det händer när man har allt stabilt, ungar villa osv medan jag vill gifta mig INNAN vi skaffar barn.
    Efter en tid mognade tanken hos honom och från att han friade i december gifter vi oss på lördag.. Jag ville skjuta lite på bröllopet där ett tag pga olika (rätt triviala) anledningar men det ville absolut inte han såvida det inte var superviktigt för mig. Så nog kan de ändra åsikt. :)
    Idag frågade jag honom hur han kunde vara så lugn och inte ett dugg nervös över att vi ska vara tillsammans hela livet (förhoppningsvis) och han svarade; "Men det har jag ju bestämt mig för redan för längesedan!"

• giz83
    Skogsälvan skrev 2009-04-02 19:18:18 följande:
    Uppdatering:Vår 4-åring har börjat tjata på oss att hon vill att vi ska gifta oss . Hon kollar in klänningar som hon tycker jag ska ha och blommor. Hur som helst så ledde det in på att vi började prata om det och då säger min sambo att "får han köpa en motor till sitt radiostyrda flygplan så visst" Karlar. Ser i alla fall ut att gå åt rätt håll. Sa till honom att en liten fråga kan han ju komma med ändå.
    hihihi
    ni har ju kommit fram till att ni båda vill...=)
    jag ville också att HAN skulle fria, men jag orkade inte vänta så jag gjorde det själv!

gör det själv o se hur han reagerar...=)
    om han också vill (som det verkar efter vad han sa om sin motor)
    så kör på tjejen!!!!
    FRÅGA FRÅGA!!!!

=)
    hoppas allt går bra...=)
  • Skogsälvan
    giz83 skrev 2009-04-04 11:45:32 följande:
    hihihini har ju kommit fram till att ni båda vill...=)jag ville också att HAN skulle fria, men jag orkade inte vänta så jag gjorde det själv!gör det själv o se hur han reagerar...=) om han också vill (som det verkar efter vad han sa om sin motor)så kör på tjejen!!!!FRÅGA FRÅGA!!!!=) hoppas allt går bra...=)
    Lutar mot ett höstbröllop, så man kan lungt säga att det gått från 0 till 100 på två röda .
    Bara han inte får kalla fötter. Han flyttade nämligen fram förlovningsdatumet 4 ggr innan det blev av.
  • Mörk Ängel

Härligt att höra att det gått framåt!!! Ser framemot uppdatering om frieriet!!

• Skogsälvan

Han gjorde det igen . Fattar inte att jag är så dum att jag blir lurad om och om igen. Borde lärt mig nu att han bara snackar, utan avsikt att gå hela vägen.
    Men när önskan är stor så är det lätt att tro att "den här gången menar han allvar".

Får väl gå tillbaka till att vara en nyfiken wannabee igen.

• förlovad julafton 2007

vadå sådär kan man väl inte göra! Man kan väl inte snacka om att gifta sig när man vet att det är viktigt för den andre och sen "dra tillbaka". Nej fy på honom - det där är inte snällt.

Jag tror att du måste fråga honom om det är så att han är intresserad av att gifta sig med dig eller om han är nöjd som det är och bestämt sig för att ni inte ska/behöver gifta sig.

Det är ju hemskt att gå och hoppas på frieri hela tiden och i så fall bättre att få veta att han inte vill gifta sig och skälen för det. Han är väl skyldig dig så mycket tycker jag eftersom han vet att det är viktigt för dig. Därefter får du ta ställning till det han säger och skälen han anger. Är det väldigt viktigt för dig att ni gifter er tycker jag att du ska berätta det för honom så att han är medveten om att du faktiskt blir ledsen/besviken. Det är ju såklart så (i alla fall i min värld) att man lätt tänker att "han vill inte gifta sig med mig för det är något fel på mig eller för att han inte älskar mig". Jag tycker det är viktigt att han i så fall får en möjlighet att förklara att det inte är så och att han förstår att det är så man kanske känner om någon inte vill gifta sig med en....

• Mörk Ängel
    Skogsälvan skrev 2009-04-22 17:38:37 följande:
    Han gjorde det igen . Fattar inte att jag är så dum att jag blir lurad om och om igen. Borde lärt mig nu att han bara snackar, utan avsikt att gå hela vägen.Men när önskan är stor så är det lätt att tro att "den här gången menar han allvar". Får väl gå tillbaka till att vara en nyfiken wannabee igen.
    Vad har han gjort?
  • Corona

Jag får lite intrycket av att han tycker att det är roligt att "retas" och hålla dig på sträckbänken. Kan du inte retas tillbaka, fast på ett väldigt tydligt sätt? Har inget exempel nu men ... visa supertydligt (och gärna flirtigt) att du inte vill något hellre och kommer att tacka ja. Eller så kanske han drar på det av nervositet?

Jag kan förstå att du vill att han ska fria, lägger ingen värdering i om tjejen eller killen gör det men när min m2b gick ner på knä var det största ögonblicket i mitt liv, det hade jag inte velat vara utan.

Förlåt om mina kommentarer är dumma i sammanhanget, jag har inte läst alla inlägg i tråden så noga. Men jag håller tummarna för dig

• Hannaz
    Corona skrev 2009-04-22 19:09:48 följande:
    Jag får lite intrycket av att han tycker att det är roligt att "retas" och hålla dig på sträckbänken. Kan du inte retas tillbaka, fast på ett väldigt tydligt sätt? Har inget exempel nu men ... visa supertydligt (och gärna flirtigt) att du inte vill något hellre och kommer att tacka ja. Eller så kanske han drar på det av nervositet? Jag kan förstå att du vill att han ska fria, lägger ingen värdering i om tjejen eller killen gör det men när min m2b gick ner på knä var det största ögonblicket i mitt liv, det hade jag inte velat vara utan.Förlåt om mina kommentarer är dumma i sammanhanget, jag har inte läst alla inlägg i tråden så noga. Men jag håller tummarna för dig
    Lite trist att de flesta killar får vara utan att bli friade till... Jag friade, trots att jag helst velat att han gjort det, för att jag tyckte att det var bättre att få min önskan om att gifta mig med honom uppfylld inom rimlig tid än att han skulle ställa frågan. Och han har sagt att det var det finaste någon gjort för honom.
  • Skogsälvan

förlovad julafton 2007 skrev 2009-04-22 18:03:21 följande:

vadå sådär kan man väl inte göra! Man kan väl inte snacka om att gifta sig när man vet att det är viktigt för den andre och sen "dra tillbaka". Nej fy på honom - det där är inte snällt. Jag tror att du måste fråga honom om det är så att han är intresserad av att gifta sig med dig eller om han är nöjd som det är och bestämt sig för att ni inte ska/behöver gifta sig. Det är ju hemskt att gå och hoppas på frieri hela tiden och i så fall bättre att få veta att han inte vill gifta sig och skälen för det. Han är väl skyldig dig så mycket tycker jag eftersom han vet att det är viktigt för dig. Därefter får du ta ställning till det han säger och skälen han anger. Är det väldigt viktigt för dig att ni gifter er tycker jag att du ska berätta det för honom så att han är medveten om att du faktiskt blir ledsen/besviken. Det är ju såklart så (i alla fall i min värld) att man lätt tänker att "han vill inte gifta sig med mig för det är något fel på mig eller för att han inte älskar mig". Jag tycker det är viktigt att han i så fall får en möjlighet att förklara att det inte är så och att han förstår att det är så man kanske känner om någon inte vill gifta sig med en....
    Har frågat honom. Bad om ett rskt svar. Inte ens det fick jag.
  • Corona

Jo men så blir det ju för antingen den ena eller den andra, som sagt la jag ingen värdering i vem som gör det. Att min kille friade var det största som hänt mig på samma sätt som att du friade var det största som hänt din kille

Därmed inte sagt att det inte är stort även för den som ställer frågan. I mitt fall tror jag att han njöt av att få vara "riddaren på den vita hästen".

Hannaz skrev 2009-04-22 20:07:10 följande:
    Lite trist att de flesta killar får vara utan att bli friade till... Jag friade, trots att jag helst velat att han gjort det, för att jag tyckte att det var bättre att få min önskan om att gifta mig med honom uppfylld inom rimlig tid än att han skulle ställa frågan. Och han har sagt att det var det finaste någon gjort för honom.
  • Moirie

Usch vad tråkigt det där låter som min relation till mitt ex. Ett otillfredsställande svar ska nog tolkas som att det inte riktigt är vad han tänkt sig eller är redo för, tror jag. Bestäm dig för om du kan vara lycklig tillsammans med honom även om ni aldrig gifter er. Om svaret är nej så får du nog fatta ett beslut om hur lång tid du ger honom ... (menar inte ett ultimatum utan ett inre beslut om hur lång det är värt att vänta innan man ger upp). Visst kan man ha det bra ihop utan att vara gifta men om ett äktenskap är något du värderar högt så tror jag inte du kommer känna dig helt nöjd med relationen om ni inte gifter er. I ett förhållande får ju båda ta hänsyn till vad som är viktigt för den andre. Det kan inte ha undgått honom att du vill gifta dig. Om ni har barn ihop och lever tillsammans så är ni redan väldigt starkt knutna till varandra. Kanske är han rädd för hur du ska reagera på att han säger att han inte vill gifta sig men han förstör redan något i relationen med sitt retsamma beteende och undvikande. Hoppas du får ett klart svar från honom (eller tom en fråga )

• Hannaz

Låter som en väldigt omogen man, en sån skulle jag aldrig kunna leva med. Var och en beslutar om sitt liv och sina relationer, vad är minimikrav för en relation, för ett äktenskap osv kan vara bra att veta hur man själv tänker och vad man behöver...

Skogsälvan skrev 2009-04-22 21:24:31 följande:
    förlovad julafton 2007 skrev 2009-04-22 18:03:21 följande:
    Har frågat honom. Bad om ett rskt svar. Inte ens det fick jag.
Svar på tråden Ska jag ställa honom mot väggen?