• nuskavi

Var/hur dra gränsen?

Jag och min blivande har tjafsat ganska mycket om hur man ska dra gränsen vid vilka som ska få komma på bröllopet. Till slut enades vi vilket innebar fördelningen 75% "hans" gäster och 25% "mina". Men sen dök det upp ytterligare ett problem. På hans sida vill tydligen alla små kusiner och gud vet vad ta med sig sina pojk och flickvänner vilket innebär att det bli många fler än vad vi (jag) hade velat. Kan man säga nej när dom ringer och anmäler sig..?

• Svar på tråden Var/hur dra gränsen?
  • MissieA

Eller så kan de bara filma ert bröllop och visa studenterna dvd:n efteråt

Om ni inte vill ha dem där tycker jag att ni ska säga till, så får farbrorn & mostern lösa det hur de vill. Om nu studenterna är viktigasre får de väl vara det.

• Aleta

Bra idé MissieA!

MissieA skrev 2009-03-21 16:39:50 följande:
    Eller så kan de bara filma ert bröllop och visa studenterna dvd:n efteråt
  • feministbrud

Haha, hur kan man lova en sådan sak utan att fråga er först?? Jo, lite knäppa verkar de allt

Piggelinlover skrev 2009-03-21 16:11:07 följande:
    De är lite knäppa, det kan man lugnt säga.....Nu har farbrorn ringt till sambons pappa, och förklarat att han hade gjort ett misstag, han hade lovat utbytesstudentens (ifrån paris ) pappa, att hans son skulle få gå på bröllop i sommar...Hoppas de inte kommer.... orkar inte....
  • Hannaz

Men kära nån, då kan de väl åtminstone erbjuda sig att betala för "sina" utbytesstudenter. Jag hade å andra sidan inte sörjt om de uteblev, verkar inte som att de direkt har nån god relation med brudparet om de bara förväntar sig att kunna utöka gästlistan hur som helts.

Och NEJ, det är inte ok att ta förgivet att man kan ta med tonåringarnas pojk- och flickvänner. Bara att klargöra att budgeten är begränsad och vill de följa med får de betala sitt kuvert själva.

Däremot tycker jag att om man bjudit en vuxen kusin så får man räkna med att deras partner kommer.

• Piggelinlover
    Aleta skrev 2009-03-21 16:33:36 följande:
    De vill visa ett svenskt bröllop för sina utbytesstudenter helt enkelt, de verkar inte ha tänkt på att ni kan ha åsikter om vilka ni vill ha där! Möjligtvis så kunde ni ju låta dem betala för utbytesstudenterna (om det alls finns plats).
    Grejjen e den att vi valt att inte ens bjuda släkt som är lite för avlägset, för att vi vill hålla det med dem vi umgås mest med....
  • Piggelinlover
    MissieA skrev 2009-03-21 16:39:50 följande:
    Eller så kan de bara filma ert bröllop och visa studenterna dvd:n efteråt Om ni inte vill ha dem där tycker jag att ni ska säga till, så får farbrorn & mostern lösa det hur de vill. Om nu studenterna är viktigasre får de väl vara det.
    Vi kommer ju filma vigsel....
    mest för att visa de gamla som inte har möjlighet att komma...

Vi har ju sagt ifrån när de ringde i eftermiddags att de inte kan komma, då ringde farbrorn till sambons pappa och gnällde och klagade lite..
  • Piggelinlover
    feministbrud skrev 2009-03-21 16:42:12 följande:
    Haha, hur kan man lova en sådan sak utan att fråga er först?? Jo, lite knäppa verkar de allt
    Det är lixom det som stör mig mest....
  • nuskavi

Håller med er allihop. (Även om den här tråden drog iväg lite från det jag startat :) ) Att ta för givet att utbytesstudenter ska följa låter helt galet. Skulle ju kanske ha låtit bättre om de hade frågat om det gick bra att de följde med och att de kunde betala för dem. Men det verkar som att folk bara tar en massa saker för givet och inte förstår att man kanske har en budget..
    Jag hoppas i alla fall att min sambo kan stå på sig och säga att tyvärr får inte dessa "tonårsförälskelser" följa med.

• Piggelinlover
    nuskavi skrev 2009-03-21 19:51:31 följande:
    Håller med er allihop. (Även om den här tråden drog iväg lite från det jag startat :) ) Att ta för givet att utbytesstudenter ska följa låter helt galet. Skulle ju kanske ha låtit bättre om de hade frågat om det gick bra att de följde med och att de kunde betala för dem. Men det verkar som att folk bara tar en massa saker för givet och inte förstår att man kanske har en budget..Jag hoppas i alla fall att min sambo kan stå på sig och säga att tyvärr får inte dessa "tonårsförälskelser" följa med.
    Sorry, nuskavi att jag "tog" över din tråd med min knäppa(sambons släkt)....var inte med meningen, man jag blev så arg när de ringde i eftermiddags och först tackar ja till 4 personer och sedan säger att de är två till??!!??....
  • Moirie

Jag blir riktigt uppretad när jag läser om sånt här! (Förmodligen för att jag brottas med ett liknande dilemma med en väldigt envis pappa som vill bjuda in sina vänner). Jag försöker ha inställningen att diskutera överraskande "bonusinbjudningar" utifrån den snällaste förklaringen, dvs att mitt bröllop ses som så fantastiskt och märkvärdigt att kära släkten vill dela denna upplevelse med så många som möjligt och därför vill ta med sig fler. Det som funkade i mitt fall var att lugnt och sansat förklara att:
    1 Varje extra person innebär en kostnad för oss, jämförbart med att betala finare restaurangnota.
    2 Det har varit svårt att klura ut en bra gästlista i enlighet med budget och principer för vilka vi vill dela dagen med. Spontaninbjudna extragäster stör de principer vi har haft (tex bara bjuda de vi har en aktiv kontakt med det senaste året) och kan göra att de vi inte bjudit kan surna till om de får höra att mer avlägsna personer fått komma.
    3 Kyrkan är öppen för alla och alla som vill får vara med på vigseln.

Hoppas det löser sig!

• lecaroline

Jag förstår inte hur folk kan med att bjuda med sig "egna" gäster. Vi har ju faktiskt klar gjort i inbjudan vem vi vill ska dela denna dagen med oss. Hade vi velat ha ca 200 personer så hade vi ju bjudit dem med en ggn.

Sedan så tycker jag inte att du har 25% och han har 75% av gästerna är särskilt bra uppdelat. Jag hoppas innerligt att du inte har prioriterat bort dina vänner och släktingar för hans.
    För det kommer man ångra i framtiden...

• Juni2009

TS

Jag o sambon pratade om samma sak som ni gör nu så vi bestämde oss att bjuda vänner som vi har kontakta daglig.

De som vi kontaktar sällan men hade alltid kul att träffas ska inte vara med.
    Även hans kusiner o farbror är inte bjudna för vi får bara julkort av dom och helt tyst från dom mellan, även om vi mailar till dom.

Trots gränsen är ca 65 gäster bjudna, vi vill inte ha storbröllop.

Svar på tråden Var/hur dra gränsen?