• nuskavi

Var/hur dra gränsen?

Jag och min blivande har tjafsat ganska mycket om hur man ska dra gränsen vid vilka som ska få komma på bröllopet. Till slut enades vi vilket innebar fördelningen 75% "hans" gäster och 25% "mina". Men sen dök det upp ytterligare ett problem. På hans sida vill tydligen alla små kusiner och gud vet vad ta med sig sina pojk och flickvänner vilket innebär att det bli många fler än vad vi (jag) hade velat. Kan man säga nej när dom ringer och anmäler sig..?

• Svar på tråden Var/hur dra gränsen?
  • Svanboet

Det är alltid svårt att "bråka" med släkten/familjen. Jag har en del erfarenhet kan man säga. Jag tycker det är tråkigt att du känner att han tvingar på er gäster som du inte vill ha där och jag tycker det är tråkigt om ni inte bjuder respektive.

Missförstå mig rätt nu bara. Jag resonerar så här... om man bjuder en person bjuder man även den personens partner. Om nu han vill ha alla där, har ni ekonomi till det? Blir det två som ni inte vill bjuda så det kan jag ju förstå om det känns dumt och fel.

• nuskavi

Vi har ju redan bjudit alla.. Dom jag pratar om nu är kusiner i 13-20 års åldern som vill ta med sig sina pojk och flickvänner som vi aldrig ens har träffat.. Det är alltså när deras mammor ringer och anmäler deras familj och säger att: Ja då blir vi 8 pers. När vi bara räknat med att dom ska bli 5.
    Är jag för tjorvig nu..?

• Fjällbruttan

Hmmm... om kusinerna bor hemma och det "bara" är en flick eller pojkvän och de inte är sambos eller gifta så nä!
    Bor man hemma hos mamma och pappa så tar man inte med sig utomstående, så har i alla fall vi och våra kompisar som gift sig resonerat.
    Jag har faktiskt en kompis som bara bjöd den ena kusinen i ett syskonpar, hon varken umgås eller träffar den andre, och ingen tog illa upp.

Är det däremo en äldre kusin som har kille/tjej och de inte bor ihop men är sedan läge ett etablerat par (firar jul, kommer på släktmiddagar osv) då tycker jag det är ok att partnen följer med!

Deesutom så har ju du vikt dig mycket, han får väl saga ifrån i telefon!
    Vad som står på inbjudningskortet är det som gäller, om xxxx är bjuden så kan man ju inte räkna med att få ta med sig sin kille...

Hoppas det löser sig!
    Kram

• Aleta

Tonåringars pojk- och flickvänner kan inte ses som så etablerade att ni måste bjuda dem tycker jag, men det är svårt att säga nej när de tar det för givet.
    Säg att ni har begränsad budget och att de får betala kuvertavgift för dessa respektive (som kanske inte ens själva vill komma). Hur många tonåringar vill gå på en främmande människas bröllop, egentligen?

Ni kan ju inte räkna med dem om ni inte ens känner till dem, det borde era släktingar förstå. Säg att om ni hade vetat att de var 8 och inte 5 så hade ni låtit bli att bjuda tre andra gäster, nu är det redan försent och därför hoppas ni att de kan bidra med kostnaden för dessa tre för ni kan ju inte springa och ta tillbaka inbjudningar. (Bussa dåliga samvetet på dem bara! )

nuskavi skrev 2009-03-20 16:52:36 följande:
    Vi har ju redan bjudit alla.. Dom jag pratar om nu är kusiner i 13-20 års åldern som vill ta med sig sina pojk och flickvänner som vi aldrig ens har träffat.. Det är alltså när deras mammor ringer och anmäler deras familj och säger att: Ja då blir vi 8 pers. När vi bara räknat med att dom ska bli 5.Är jag för tjorvig nu..?
  • Piggelinlover

Fick ett sånt samtal idag....
    Min sambos farbrors fru ringde till mig...
    Och tackade först ja med 4 personer(de vi bjudit) sedan la hon till att de har 2 utbytesstudenter som bor hos dem och ville att de skulle komma oxå....
    Vi sa då nej och får som svar att "då måste vi fundera på om vi över huvudtaget kommer"...
    Blir så arg....
    Vi har redan fått ta bort släktingar vi inte umgås med speciellt ofta...Har inte ens bjudit mig egen pappas nya kvinna(då jag inte kommer överens med henne och har bara träffat henne 1 gång då hon inte vill träffa mig, då vill jag inte ha henne där heller)
    Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....blir så trött på detta......

• MissieA
    Piggelinlover skrev 2009-03-21 15:15:17 följande:
    Fick ett sånt samtal idag....Min sambos farbrors fru ringde till mig...Och tackade först ja med 4 personer(de vi bjudit) sedan la hon till att de har 2 utbytesstudenter som bor hos dem och ville att de skulle komma oxå....Vi sa då nej och får som svar att "då måste vi fundera på om vi över huvudtaget kommer"...Blir så arg....Vi har redan fått ta bort släktingar vi inte umgås med speciellt ofta...Har inte ens bjudit mig egen pappas nya kvinna(då jag inte kommer överens med henne och har bara träffat henne 1 gång då hon inte vill träffa mig, då vill jag inte ha henne där heller)Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....blir så trött på detta......
    Det var nog det värsta jag hört hitills på BT. Utbytesstudenter som ni aldrig kommer träffa igen.

TS: finns det etablerade par tycker jag att ni ska bjuda dem annars inte. För det kan ju faktiskt finnas par på ex. 19 år som är etablerade också.
  • Piggelinlover
    MissieA skrev 2009-03-21 15:20:19 följande:
    Det var nog det värsta jag hört hitills på BT. Utbytesstudenter som ni aldrig kommer träffa igen.TS: finns det etablerade par tycker jag att ni ska bjuda dem annars inte. För det kan ju faktiskt finnas par på ex. 19 år som är etablerade också.
    Jag blir så arg...
    att de bara har mage.....
    De hade, förra sommaren, dykt upp på min sambos kusins dop, med en av dessa utbytesstudenter, utan att meddela detta..Hur kan folk vara så dumma rent ut sagt....
  • feministbrud

Då tycker jag inte att du ska vara så ledsen om de inte dyker upp, men det kanske är lättare sagt än gjort....?

För övrigt skulle jag inte heller godkänna pojk/flickvänner till hemmaboende tonåringar. Men det borde väl deras föräldrar fatta, eller är de lika knäppa som piggelins släktingar? (eller förlåt piggelin, jag känner ju inte dem, men utifrån det du berättat verkar de lite knäppa.)

Piggelinlover skrev 2009-03-21 15:25:37 följande:
    Jag blir så arg...att de bara har mage.....De hade, förra sommaren, dykt upp på min sambos kusins dop, med en av dessa utbytesstudenter, utan att meddela detta..Hur kan folk vara så dumma rent ut sagt....
  • Piggelinlover
    feministbrud skrev 2009-03-21 15:41:26 följande:
    Då tycker jag inte att du ska vara så ledsen om de inte dyker upp, men det kanske är lättare sagt än gjort....?För övrigt skulle jag inte heller godkänna pojk/flickvänner till hemmaboende tonåringar. Men det borde väl deras föräldrar fatta, eller är de lika knäppa som piggelins släktingar? (eller förlåt piggelin, jag känner ju inte dem, men utifrån det du berättat verkar de lite knäppa.)
    De är lite knäppa, det kan man lugnt säga.....
    Nu har farbrorn ringt till sambons pappa, och förklarat att han hade gjort ett misstag, han hade lovat utbytesstudentens (ifrån paris ) pappa, att hans son skulle få gå på bröllop i sommar...
    Hoppas de inte kommer.... orkar inte....
  • Aleta

De vill visa ett svenskt bröllop för sina utbytesstudenter helt enkelt, de verkar inte ha tänkt på att ni kan ha åsikter om vilka ni vill ha där!

Möjligtvis så kunde ni ju låta dem betala för utbytesstudenterna (om det alls finns plats).

Piggelinlover skrev 2009-03-21 16:11:07 följande:
    De är lite knäppa, det kan man lugnt säga.....Nu har farbrorn ringt till sambons pappa, och förklarat att han hade gjort ett misstag, han hade lovat utbytesstudentens (ifrån paris ) pappa, att hans son skulle få gå på bröllop i sommar...Hoppas de inte kommer.... orkar inte....
Svar på tråden Var/hur dra gränsen?