• bride 2be

Svärmor tål inte min sambos pappas nya kvinna, (långt)

Svärmor (eller ja blivande men ni fattar....) var här förra helgen och hela besöket gick åt till att snacka skit om sin ex man. De har varit skilda i 8 år i år och hon har inte gjort så här under de tre år jag känt henne. Men hon har hela tiden väntat på att svärfar och hon ska bli ett par igen, men han var sambo med en annan (inte orsaken till skilsmässan) fram till i sommras då svärmor och svärfar ängdade hela sommaren till värsta fjortis fasonerna med att bli ihop och göra slut om vart annat. Sen har svärfar träffat sin förra sambo och svärmor lite då och då och haft svårt att välja. Sen fick vi (jag och fästmanen) reda på i veckan att svärfar (sanart 60) hittat en ny kvinna. Jätte kul tyckte vi om det kan vara någon det fungerar med den här gången. För kan ju inte påstå att det känns som svärmor och ex sambon var helt rätt, de såg inte kära ut. Hela helgen har som sagt gått ut till att snacka skit om svärfar från svärmors sida mycket ilska. Men hon vill ändå ha honom tillbaka.....suck. Svärfar ringde när svärmor var här och frågade om han och hans nya fick komma senare på dagen. Det var ju klart helt ok, men svärmor tyckte inte alls vi skulle bjuda på något då de kom (hon hörde samtalet) så där kom vi ihop oss lite. Svärmor var ju mycket tveksam inför bröllopet om hon vill komma när det är en ny kvinna med i bilden. Den nya var mycket trevlig och hon och jag fann varandra. Nu var det ju bara första gången och de har bara varit ett par 3 v men ska förlova sig om några veckor och pratade om bröllop (jag vet vi fick lite hicka här men känner de att det är rätt så är jag bara glad för dem även om jag hoppas de väntar lite bara). Sen ska hon flytta en bra bit, letar redan jobb mm.

Självklart ska ju svärmor vara med på bröllopet, hon har ju en given plats men hon har tidigare "hotat" med att inte komma om svärfar har en ny som vi bjuder om den personen kommer. Men om de är förlovade känner inte vi att vi inte kan bjuda henne det vore med fel ju. Däremot så kommer vi ju dela på dem men det gör vi inte med övriga förlovade par. Har redan talat om för svärmor att jag inte kommer tolerera något tjafs för hon har ju hela släkten runt sig och den nya är ju rätt ensam så då. De väljer ju själva om de vill prata eller ej. De har samma yrke men den nya är rektor så min fasa är att hon blir svärmors chef för då vet jag inte vad som händer om/när hon flyttar upp.....

Men vad gör man för att de båda ska känna att det är en härlig dag (gäller främst svärmor).

• Svar på tråden Svärmor tål inte min sambos pappas nya kvinna, (långt)
  • Taha

Jag har inget konkret svar. Bara att ni både ska vara noga med att varje person inser att ni vill ha med dem och att det är viktiga för er. Men samtidigt vara extremt noga med att stå på er så att de inte försöker manipulera er med hot om att inte dyka upp etc. Naturligtvis kan det vara en svår sits för dem att hamna på samma fest men de är vuxna människor och bör kunna hålla sina åsikter för sig själv inför och under bröllopet.

• Pizan

I det fallet när svärfar och den nya precis har träffats och svärmor hade ihop det så sent som i somras med svärfar, så skulle jag faktiskt be den nya stanna hemma. Hon är trots allt inte riktig släkt och det är klart det blir skitjobbig för svärmor som fortfarande är kär i svärfar (och han verkar ju ha "lekt" lite med henne fram och tillbaks). Tycker svärfar borde förstå att det kanske inte passar att ta med sin nya när situationen är så komplicerad och att det kan bli jobbigt för hans son, din sambo. Vilka brister svärmor än har så är det ju hans mamma och hon är mkt viktigare än nån treveckors flamma.

• Corona

Jag är nog böjd att hålla med Pizan här, men vilken tråkig situation för er Hoppas att din svärfar kan vara den större människan i den här situationen. Trist att hon låter sin besvikelse gå ut över er, tyvärr verkar det inte helt ovanligt...

• bongen80

Min farfar gjorde lika mot min "farmor". De träffades när pappa var liten o hon var med under hela hans uppväxt som hans "mamma" (min riktiga farmor dog när pappa var bara 9 år). HUr som helst, strax innan mamma o pappa skulle gifta sig så bröt han upp med "farmor" o träffade en ny kvinna, som han bjöd med på bröllopet. Det hela slutade med att "farmor" tyckte det var så jobbigt att hon stannade hemma. Å farfar den grisen tog med nya flamman till bröllopet.
    Tycker det var oerhört respektlöst av både henne o farfar. Fortfarande så sörjer "farmor" att det blev som det blev och det är snart 30 år sedan.

Så mitt råd är att tänka igenom hela situationen ordentligt. Ni kan inte förbjuda den nya att komma till kyrkan, men ni kan markera genom att "porta" henne från middagen.

Varför inte ha middag med bara svärfar o nya kvinnan några dagar innan eller vid senare tillfälle?

• bride 2be

bongn 80 det är ett bra förslag. Men tyvärr tror jag inte svärfar skulle acceptera det. Hans förra sambo (under 5 år) fick aldrig vara med på något pga av svärmor. De var exempelvis båda bjudna på min examen från högskolan och fest men svärmor kunde inte äns då efter att de varit ett par i 5 år gå på samma fest som hans "nya". Så då blev det att hon fick bli hemma, men nu är ju inte de ett par längre. Så svärfar driver nog på rätt hårt nu för att undvika att det blir så där igen. De kommer ju komma flera stora händelser längre fram sen är det nog lite markering till svärmor att hon inte kan göra så igen med.....

• Luucie

Jag instämmer med Pizan i det här fallet. Och jag tycker inte att ert bröllop är ett tillfälle för svärfar att "markera" hur saker och ting kommer att vara med hans nya flamma.
    Det kan han göra ändå, på ett vuxet sätt. Tex ringa och prata med svärmor...

Sen verkar ju svärfar ha skickat lite dubbla budskap tidigare om han har träffat både sin exsambo och svärmor så jag tycker nog inte att det är så konstigt att hon haft svårt både att komma övar honom och att träffa hans sambo vid familjesammankomster.

Om hans nya kvinna kommer att stanna i familjen finns det bättre tillfällen att integrera henne.
    Tycker att Bongen hade ett bra förslag.

• bongen80

Hoppas ni hittar en lösning som funkar för alla parter. Det är inte lätt idag med alla splittrade familjer. Ni får väl pröva en gammal klassiker. Kommunikation!

Det finns nog inga "enkla" lösningar på sånt här. Hur man än gör finns risken att någon känner sig överkörd. Men det är trots allt ERAN bröllopsdag, så egentligen ska ni gå efter hur ni vill ha det å sen får de andra bara acceptera det.

• didis

Jag håller med de flesta ovan. Såg i er presentation att ni skall gifta er 1 aug. Antingen har din svärfar då ett mer etablerat förhållande och ni har träffat hans nya "flamma" mer och då tycker jag hon kan bjudas in.

Eller också är det bara en tillfällig historia - de kankse inte ens är tillsammans fortfarande i aug!

Bjud inte in henne än, vänta tills ni vet mer. Skall ni skicka ut inbjudningar så skriv din svärfars namn enbart och förklara för honom hur landet ligger.

Ingen förväntar väl sig att bli inbjuden till bröllop efter bara 3 v tillsammans? Efter ett halvår är det skillnad så vänta och se hur förhållandet utvecklar sig.

• yessa76

Men svärfar ska inte bestämma vilka som ska bjudas på ert bröllop.
    Vänta med att bjuda in svärfars nya tills ni vet hur pass allvarligt det är mellan dom. Och om NI vill bjuda den nya på bröllopet så är det bara att ta ett riktigt ordentligt snack med svärfar, den nya och svärmor om att vid minsta lilla tjafs på er stora dag så kommer ni att tvinga dom att åka därifrån. Se till att det finns nån som håller sig nykter som kan köra hem dom om dom trilskas. Hot om att bli ivägkörd, det borde få dom att tänka till innan dom börjar tjafsa.

• yessa76

Ni ska nop ta och snacka med svärfar och svärmor redan nu om var fokus bör ligga i allt detta, nämligen på att ni ska gifta er. Dom får helt enkelt skärpa sig redan nu! Självklart är svärmor ledsen, det är inte så konstigt, men hon får nog se till att älta detta mest med sina väninnor, inte med er. Hon får bita ihop och försöka fokusera på glädjen istället för er skull istället. Klart att hon är glad för er skull, men hon måste förstå att ert fokus måste få vara på er kärlek. Ni ska inte behöva hamna mittemellan svärmor och svärfar, det är inte rättvist, speciellt inte mot din m2b. Samma sak med svärfar, han får passa sig för att släpa in er i skottlinjen. Snacka med honom redan nu om att markera hit och dit det får han ägna sig åt vid andra tillfällen. Det är inte rättvist mot din m2b att svärfar håller på med sina markeringar hit och dit när ni hamnar i skottgluggen. Ta det med honom redan nu, att ni förstår att han vill att den nya ska accepteras osv men att han får inse att ni måste få fokusera på er kärlek och ert bröllop och att NI bestämmer vilka som ska komma och att han ska tänka sig för, tänka på att ni faktiskt är oskyldiga i allt detta och att det är ni som får lida för hans markeringar gentemot svärmor. Försök få honom att förstå att han inte kan KRÄVA att den nya ska komma för det är ER stora dag inte hans.

Ni måste nog försöka få båda sidor att inse att det är er stora dag och att det faktiskt inte handlar om dom. Försök få dom att inse att dom måste skärpa sig bägge två i detta och att dom ska sluta vara så självupptagna så att dom får ALLT att handla om dom. Hota med att INGEN av dom får komma om dom håller på.

• bride 2be

jag har pratat lite med svärmor för att höra vad hon känner. Nu när det landat lite granna eller ja hon har ju vatat om förlovingen som ska komman en vecka så hon är ju klart omtumlad och ledsen. Kan jag förstå helt klart de har ju kännt varandra sen hon var 19 och första manen. Men någon gång måste hon släppa taget om honom och hoppet om att det ska bli dem. För det är det jobbigaste att trots det är så lång tid sen skilsmässan så har han ju "lekt" med henne mellan varven. Så jag förstår henne med, hon hade pratat med svärfar och kände att han tryckt på rätt hårt och då även talat om bröllopet och att den nya skulle vara välkommen. Just för att hon inte ska aggera som mot hans tidigare dam. Men det är ju vårat beslut och vi har träffat henne en gång bara så än vill inte vi utala oss om det. Frågade hur svärmor kände inför att båda blev bjudna och hon tyckte ju det känndes lite små jobbigt men att som hon kännde då i alla fall skulle tycka det var ok för att inte skapa något släkt gräl där vi kom i kläm. Men jag sa samtidigt till henne att ingen av dem ska gå till vårt bröllop med ont i magen och att vi får vänta och se vart allt leder nu. Men skulle kännas fel att inte bbjuda henne om de förlovar sig nu i slutet av månaden och då ju har hunnit vara ett par i några månader den dagen vi gifter oss. Jag vet att de har lite planer på bröllop själva vi fick i alla fall en MASSA hintar om det när sambon talade med sin pappa sist så då blir hon nog en del av hans liv för länge, ingen bra början då att utesluta någon. Men vi avvaktar lite ska tala med svärmor en gång till när inbjudan gått ut om ca 2v för då blir det ju aktuellt om svärfar anmäler 2 st för han utgår från att de är så och sambon har väl inte direkt sagt emot det heller.

Svar på tråden Svärmor tål inte min sambos pappas nya kvinna, (långt)