• jessica st

Måste jag betala?

Hej
    jag har varit i kontakt med en tjej som hade en annons ute om 2 likadana klänningar till mina tärnor.
    Vi kom överens om ett pris och vi velade länge om hur frakt el hämtning skulle gå till.
    Som många här redan vet å hoppade en av tärnorna av och jag behöver inte längre köpa 2st.
    nu skriver den här tjejen som skulle sälja klänningarna att jag måste köpa dom ändå, för att vi kommit överens om det.
    och att alla andra som varit intresserade redan hittat klänningar.
    hon framför att hennes mmma har lagt ner sånt besvär på att ta reda på hur man eventuellt skulle skicka klänningarna också.
    nu skickade hon konto nummret och helt rakt kräver att jag måste betala dom, och om jag inte behöver dom får jag sälja dom själv...
    kan hon göra så här?
    hon skriver att vi har skriftligt på det via mail...
    hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • JustMeAndMyLove

Lagligt sett behöver du inte betala, det räcker inte med mail, men själv handlar och säljer mycket via nätet och jag skulle betala, för det är det hederliga att göra.

• pysselbruden

När jag hade problem med ett köp i en butik så kontaktade jag konsumentvägledaren i min kommun via mail. De svarade jättesnabbt och var jättehjälpsamma. Jag har förstått det som att alla kommuner inte har konsumentvägledare, men kolla upp om det finns någon sådan i din kommun så kan de säkert hjälpa dig kring hur du ska gå tillväga med detta. Lycka till!

• jessica st

fast att det skulle handla om vad som är hederligt el inte tycker inte jag är en anledning.
    jag kan ju inte slänga ut pengar här o var bara för att vara snäll?
    har hon tänkt sälja dom så måste hon väl ha tänkt på att folk kommer ställa frågor och att posta något kan ju inte vara så himla jobbigt om det är pengarna man vill åt...eller?

• jessica st

hur menar du nu?
    om man säger att man vill köpa något så är man alltså skuldig att genomföra köpet?
    har jag fattat rätt?
    är du advokat?

Blessed skrev 2009-03-15 21:56:21 följande:
    Eftersom juristhjälp efterfrågades..Om hon stämmer dig för kontraktsbrottet du begått så kommer hon att få full kompensation. Hon har rätten på sin sida eftersom du accepterat anbudet.
  • JustMeAndMyLove

Nej men skulle man ha handlat via tex tradera så skulle man ha lagen mot sig och vara tvungad att betala. Själv tycker jag att ett avtal är ett avtal oavsett om det är via mail, muntligt eller via en sida.
    Men jag antar att säljaren får skylla sig själv som säljer via annons och inte via en sida som tradera etc.

Jag skulle själv ha betalat och sen sålt vidare, det är inte särskillt krongligt

jessica st skrev 2009-03-15 22:07:45 följande:

fast att det skulle handla om vad som är hederligt el inte tycker inte jag är en anledning.jag kan ju inte slänga ut pengar här o var bara för att vara snäll?har hon tänkt sälja dom så måste hon väl ha tänkt på att folk kommer ställa frågor och att posta något kan ju inte vara så himla jobbigt om det är pengarna man vill åt...eller?
  • Humlan66

Nej man har ångervecka även som privatperson. Om inte annat tycker jag du ska ringa till en konsumentrådgivning och höra med dem. det gäller ju en privatperson och inte ett företag på något vis

Lycka till

• ario

wow, du annar inte hur många gånger personer som köper på tradera som INTE BETALAR..vem orkar polisanmälla detta?

nej, jag tycker inte hon ska behöva betala!

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-15 22:11:22 följande:
    Nej men skulle man ha handlat via tex tradera så skulle man ha lagen mot sig och vara tvungad att betala. Själv tycker jag att ett avtal är ett avtal oavsett om det är via mail, muntligt eller via en sida.Men jag antar att säljaren får skylla sig själv som säljer via annons och inte via en sida som tradera etc.Jag skulle själv ha betalat och sen sålt vidare, det är inte särskillt krongligtjessica st skrev 2009-03-15 22:07:45 följande:
  • Nippran

Muntligt liksom skriftligt avtal/överenskommelse är gällande. Det är dock osannolikt att hon kommer gå vidare med ärendet då hon kommmer få stå med den juridiska kostnaden fram tills du eventuellt blir fälld för kontraktsbrott. Spara all mailkontakt som du har i fall att.
    Det är nog mer ett ilsket skrivet mail som troligen inte verkställs....

• Nippran

Du ska definitivt inte sätta in pengar på hennes konto om du nu väljer att genomföra köpet. Betalning via postförskott eller Paypal för att hindra att du kan bli lurad.

• Hannaz

Bara säg att du inte vill ha klänningarna. Hon lär knappast gå till domstol. Dessutom har hon ju vägrat att skicka via postförskott vilket varit ett krav från din sida så det kan du hävda som skäl.

• JustMeAndMyLove

Har själv aldrig råkat ut för det men då säljer jag bara till folk som har bra omdömmen.
    Använder också bara paypal om det gäller över 500 me under det kör jag konto, blivit lurad en gång, fick tillbaka pengarna efter att jag hotat med polisanmälning.

Vägrar nån postförskott eller liknande lösning så ska man inte betala, då är inte säljaren serriös.

ario skrev 2009-03-15 22:14:18 följande:
    wow, du annar inte hur många gånger personer som köper på tradera som INTE BETALAR..vem orkar polisanmälla detta?nej, jag tycker inte hon ska behöva betala!
  • Sofi78

muntliga avtal ar enligt Svensk lag bindande, finns det dessutom skriftligt via email gar det ju ocksa att bevisa

• wohohohohoh

Visserligen en intressant tråd då detta kan hända vem som helst och ganska ofta, MEN.... Vad kan det handla om, några 500hundringar, ingen polis, rätt, domstol som kommer bry sig..

Sluta oroa dig, du har säkert MYCKET viktigare saker att fundera på..
    Mvh

• HurraViSkaGiftaOss

Hon får väl lägga ut klänningarna på nätet igen, så säljer dom väl så småningom.
    Vet inte hur många gånger jag haft saker på blocket, folk ska komma o hämta o dyker inte upp. Så är det ju och man säljer det ju så småningom ändå.
    Släpp och gå vidare!!

• Elén

Om klänningarna "hör ihop" är det väl lämpligt att de sälj tillsammans. Men som de andra säger så är du ju inte tvungen att köpa båda om du inte vill. Men då finns kanske risken att säljaren inte vill sälja till dig, för hon just vill "bli av med" båda två samtidigt. Jag kan tänka mig att det är lättare att sälja två tärnklänningar som "hör ihop" än var för sig...

• MimmiMama

Jag tänker så här:
    Annonsen gällde 2 likadana klänningar till dina tärnor Ni kom överens om ett pris och ni velade länge om hur frakt el hämtning skulle gå till. Under den här tiden hoppade en av tärnorna av och du behöver inte längre köpa 2st.

Man får ju förstå henne om hon vill sälja dem tillsammans och att hon kanske sagt nej till flera stycken då du sagt att du ville köpa båda. Hon kan ju inte rå för att du numera endast behöver en klänning.

Hon anser att du måste köpa dom ändå, för att ni kommit överens om det.
    Ja har ni det eller ej? Det finns ju en moralisk aspekt här och lagar som jag inte känner till vilka som gäller.
    Men moraliskt så tänker jag att ni gjort upp att du skulle köpa dem men att ditt behov ändrats under tiden.
    Men det är ju inte något som hon kan ta ansvar för eller hur?

Din fråga var hur skulle ni göra?
    Jag skulle förklara mitt ändrade behov och fråga om jag kan få köpa bara en av klänningarna. Men om jag inte fick det så skulle jag betala båda två och sedan sälja den som är över.
    Jag säger inte att du gör fel om du väljer att göra på ett annat sätt utan det här är hur jag skulle göra. Jag tycker att man ska fullfölja affärer enligt det man kommit överens om.

• RhjärtaJ

Det vore väl bättre om hon sålde de två ihop till någon som vill ha dem. Om de har krånglat med att kolla upp hur man skickar har de ju det "jobbet" gjort till nästa person. Jag skulle inte köpa om jag inte ville ha dem.

• 28 Aug

Hmm kan bara säga att det är ju tråkigt för henne att inte få sälja två ihop då hon sagt nej till andra men hon kan inte tvinga dig

Har själv två likadana ute på annons men skulle lugnt kunna sälja bara ena om man bara vill ha en pga en tärna hoppar av. Shit orka bry sig !

• MV85

Efter vad jag förstått så har aldrig ett avtal slutits eftersom förhandlingen inte var avslutad.
    Ni förhandlade fortfarande kring frakt och betalningssätt, och där med hade ni inte ett färdigt avtal.
    Att säga att "Ja, jag vill köpa om jag får klänningarna på det här sättet" är inte att binda sig till att köpa dem om man får dem på ett annat sätt.

• 20090725

hur har det gått för dig???

Svar på tråden Måste jag betala?