• jessica st

Måste jag betala?

Hej
    jag har varit i kontakt med en tjej som hade en annons ute om 2 likadana klänningar till mina tärnor.
    Vi kom överens om ett pris och vi velade länge om hur frakt el hämtning skulle gå till.
    Som många här redan vet å hoppade en av tärnorna av och jag behöver inte längre köpa 2st.
    nu skriver den här tjejen som skulle sälja klänningarna att jag måste köpa dom ändå, för att vi kommit överens om det.
    och att alla andra som varit intresserade redan hittat klänningar.
    hon framför att hennes mmma har lagt ner sånt besvär på att ta reda på hur man eventuellt skulle skicka klänningarna också.
    nu skickade hon konto nummret och helt rakt kräver att jag måste betala dom, och om jag inte behöver dom får jag sälja dom själv...
    kan hon göra så här?
    hon skriver att vi har skriftligt på det via mail...
    hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • jessica st

Jag har läst mailen flera gånger nu.
    Jag skrev till henne att om hon ska skicka klänningarna så får hon skicka dom med postförskott, men då har hon skrivit att hon skickar först när hon fått pengarna.

jag har naturligtvis skrivit att jag vill ha dom, vilket jag också ville när jag skulle haft 2 tärnor.

Vi har inte skrivt så här gör vi bla bla bla...
    och hon har ju inte ens gått med på att skicka via postförskott.

• MissieA
    Blessed skrev 2009-03-15 19:49:42 följande:
    Du har gett henne att anbud skriftligt när du velat köpa klänningen, hon har accepterat det. Anbud-accept = bindande avtal. Eftersom det finns skriftligt så har hon all rätt att kräva dig på slantarna och skulle nå framgång om hon valde att stämma dig.
    Men jag har bokat min frisör via mail och kan ändå avboka utan att behöva betala det. Sen kan man ju tänka åt andra hållet också, att man som privatperson har ångerrätt i 2 veckor när man köper nått.

Mitt tips är att du sparar ditt mail var du har skrivit att du bara behöver en klänning ifall hon krånglar till det.
  • TinkerBelle

Är säljaren en privatperson?

• Brudens mamma

Jag hade aldrig satt in pengar på hennes konto. Vad har du för garanti att du får klänningarna?? Skit i henne det är mitt råd. Jag har ofta annonser på blocket och många ångrar sig. Händer hela tiden.
    OM du mot förmodan ska ha dom så skall ALL betalning gå via internetgirot. Inget annat.

• jessica st
    TinkerBelle skrev 2009-03-15 20:04:01 följande:
    Är säljaren en privatperson?
    Ja säljaren är en privat person från blocket.

Jag har t,o,m försökt ringa en jurist nu på kvällen, jag gillar inte situationen och jag har F*N haft nog med problem med saker som rör bröllopet.
    hon kan väl inte tvinga mig tänker jag bara.
    det känns som rena utpressningen.
  • TinkerBelle

Anledninge att jag frågade är för att om hon varit näringsidkare hade det varit Distansköpslagen som gällde.
    Och då har du 14 dagrs ångerrätt.

Nu är det köp mellan privatpersoner och då är det köplagen - krångligt...men som Brudensmor skrev köp via intenet och siter som blocket blir inte alltid av. Det är en risk man får ta.
    Värdet av klänningarna är så lågt att det knappast finns något utrymme för åtal etc.

Ditt problem blir nog snarare att du kanske inte kan köp bara en klänning utan nu står utan klänning till tärnan som är kvar.

jessica st skrev 2009-03-15 20:32:39 följande:

Ja säljaren är en privat person från blocket.Jag har t,o,m försökt ringa en jurist nu på kvällen, jag gillar inte situationen och jag har F*N haft nog med problem med saker som rör bröllopet.hon kan väl inte tvinga mig tänker jag bara.det känns som rena utpressningen.
  • Brudens mamma

Jag tror faktiskt att man enligt lag har en viss ångertid. Kolla upp det i morgon. Ring din kommun. En konsument-någonting ;)

• ario

du behöver inte betala..skit i henne bara
    jessica st skrev 2009-03-15 19:42:42 följande:

De hon menar med skriftligt är att vi har haft mail kontakt.jag har aldrig skrivit något avtal el så.vi har bara pratat om det praktiska.
  • Blessed

Eftersom juristhjälp efterfrågades..
    Om hon stämmer dig för kontraktsbrottet du begått så kommer hon att få full kompensation. Hon har rätten på sin sida eftersom du accepterat anbudet.

• jessica st

Så om man svarar på en annons och diskuterar hur man ska kunna skicka, betala osv så har man ingått ett kontrakt?

Blessed skrev 2009-03-15 21:56:21 följande:
    Eftersom juristhjälp efterfrågades..Om hon stämmer dig för kontraktsbrottet du begått så kommer hon att få full kompensation. Hon har rätten på sin sida eftersom du accepterat anbudet.
Svar på tråden Måste jag betala?