• SimonCaro

Vigseln?!?

Hej, är lite osäker på vigselprogrammet...kyrkligt... Har sett vad kyrkan föreslår men vill ha mer sång än prat, och inte psalmer utan andra sånger. Kan ni visa va ni har för upplägg? Skulle bli jätteglad!

• Svar på tråden Vigseln?!?
  • Duchess

Om ni vigs av en frikyrkopastor så sker vigseln inte enligt Svenska Kyrkans ordning, även om ni befinner er i en lokal som ägs av Svenska Kyrkan. Då är det inte heller Svenska Kyrkans vigselordning som gäller, utan det samfund som utfärdat pastorns vigselrätt.

SimonCaro skrev 2009-03-10 22:40:57 följande:
    Nej nej absolut inte. Jag ville bara skriva ner vad vi ville ha med. Vi har ingen svenska kyrkan präst så utan vi har en pastor från ett frikyrkligt sammanhang. Jag har varit på vigslar han lett innan och det var verkligen inte en massa extra saker. Inte en enda psalm osv. Men då höll han vigseln i sin egen kyrka. Nu är den i en Svenska kyrkan-kyrka så att säga... Vi kommer inte ha någon kantor utan har egna soulsångare och musiker, alltså kommer varken kantor eller präst att befinna sig i kyrkan. Endast en vaktmästare- måste man ändå hålla sig till det absolut vanligaste. Eller kan man ha samma ordning fast med andra sånger. oj va långt det blev.....
  • SimonCaro

Oh det var underlättande!! Ska tala med honom om detta... För svenskakyrkans ordning var lååång hehe

• Duchess

Jag tycker att den är bra Du får väl kolla upp hur den aktuella vigselordningen ser ut. Jag är inte alls någon expert i frågan, men gissar att även de andra kyrkorna har en fastställd vigselordning av något slag.

Sen utgår jag från att pastorn verkligen har vigselrätt. Jag har många kompisar inom frikyrkan som rent tekniskt vigts på rådhuset några dagar innan den kyrkliga "vigseln" och bröllopet eftersom det är många samfund vars pastorer inte har formell vigselrätt.

SimonCaro skrev 2009-03-10 22:55:37 följande:
    Oh det var underlättande!! Ska tala med honom om detta... För svenskakyrkans ordning var lååång hehe
  • tågjäntan

SimonCaro
    Ska du gifta dig i svenska kyrkan eller i en frikyrka?
    Frikyrkor har inte samma "regler" kring hur liturgin ska vara upplagt. (Svara på frågor och löftena är väl desamma eftersom det är den juridiska biten).
    Sedan får du fråga den präst ni ska ha vad han säger om upplägget.
    För er del är det inte Gud ni vill "förhandla" bort, utan att ni vill göra vigseln kortare? Eller annorlunda?
    När du skriver "andra sånger", menar du solosånger? Psalmer och solosånger behöver inte utesluta varandra. Jag kommer oxå från frikyrkosammanhang och hade en duett (lovsången "Välkommen till denna plats") och två solosånger förutom det övriga.
    När man hör på prästerna här på BT så menar de att vigseln inte bara är en vigsel utan en vigselgudstjänst som alla närvarande utformar tillsammans och därför en av anledningarna till att det behöver vara minst 2 Psalmer.
    De psalmer som gäller är de officiella som står i Psalmboken. Jag underar om inte senaste "tillskottet" till psalmboken oxå är officiella psalmer. Sedan finns det några kända melodier, som den blomstertid nu kommer, med vigseltext, som inte står i psalmboken, men som en del präster kan tänka sig ändå.

• tågjäntan

Duchess
    Bra du sa det om att ha juridisk vigselrätt. Jag känner några som gjort så.

• SimonCaro

Jag gifter mig i Svenska Kyrkan men har en frikyrklig pastor, tcker personligen att utformningen på psalmer är lite jobbig av olika anledningar och hade känt mig bekvämare med att ha 2 lovsånger och sedan 2-3 solosånger. Jag vill absolut inte utesluta Gud... Inte någonstanns... vill bara känna mig så bekväm som möjligt i en sån här otroligt obekväm situation hehe.. låter hemskt men det är underbart att få gifta sig att stå brud... tycker bara inte om att stå i centrum..

• SimonCaro

Jag känner också många som gift sig på det sättet, Men då får man inte gifta sig i en svensk kyrka längre... utan man måste göra det på rätt sätt, alltså med en pastor eller präst som har vigselrätt... de har redan kollat upp honom och godkänt honom :) I frikyrkor får man dock göra så- gifta sig borgligt och sedan ha en ceremoni med någon som inte har vigselrätt,...

• SimonCaro

Det är ju helt överkomligt.... känner jag... har ju varit på sådana som snuddar på en timme... det är ganska tungt

• tågjäntan

SimonCaro
    Den ser kanske lång ut, svenska kyrkans ordning, men vad är det prästerna här på BT brukar säga; ca 20-25 min.
    Det är inte alla svenska kyrkan kyrkor som tillåter en vigsel från andra samfund. Men jag hörde om en kyrka där det var okey - de var bara oroliga för frikykliga vigslar har en tendens att vara längre och och det var en populär vigselkyrka.
    Den kyrka vi vigde oss i tillät inte det, så det blev en kompromiss; prästen från den kyrkan hade vigselakten och sedan en person från vår kyrka som höll vigseltalet.

• Cantaton

Jag har aldrig varit på en timlång vigsel! Jag har sjungit på många vigslar och de allra flesta tar 25-30 min inklusive sånger. Enbart när brudparet velat ha lite extra dikter och sådant har den tagit uppemot 40 min.

SimonCaro skrev 2009-03-10 23:09:59 följande:
    Det är ju helt överkomligt.... känner jag... har ju varit på sådana som snuddar på en timme... det är ganska tungt
  • SimonCaro

Oj va tråkigt... men det kollade jag upp först... känns viktigt att ha någon man känner står för samma saker och som man har någon relation till.. då jag aldrig gått i svenska kyrkan på det sättet och speciellt inte i den kyrkan jag valt.. den är underbar.. och de var väldigt tillmötesgående... va gäller pastor, instrument och att komma in tidigare etc... :)

• Duchess

Om jag förstått saken rätt är det kyrkoherden i församlingen som bestämmer om man lånar ut kyrkan till andra samfunds vigslar. Det finns alltså ingen generell regel för om det är tillåtet eller inte.

Jag känner till frikyrkliga par som haft en juridiskt giltig vigsel i rådhuset och sedan en vigsel med frikyrkopastor i Svenska Kyrkans lokaler. Att församlingen som rår om kyrkan gått med på att låna ut lokalen till er säger alltså ingenting om huruvida pastorn har vigselrätt eller inte.

SimonCaro skrev 2009-03-10 23:07:57 följande:
    Jag känner också många som gift sig på det sättet, Men då får man inte gifta sig i en svensk kyrka längre... utan man måste göra det på rätt sätt, alltså med en pastor eller präst som har vigselrätt... de har redan kollat upp honom och godkänt honom :) I frikyrkor får man dock göra så- gifta sig borgligt och sedan ha en ceremoni med någon som inte har vigselrätt,...
  • tågjäntan

Du är inte ensam om att vara nervös . Jag var inte det när jag väl kom till kyrkan, fast lite stressad. Men jag förstår på fler här på bt att det kan kännas nervöst att stå så i centrum.
    LYcka till!

• Lillkotten

Här kommer jag med lite undringar. Låter bra att ni redan fått honom godkänd men hur funkade det? Jag trodde inte man fick viga par i en svensk kyrka om man inte är präst i svenska kyrkan? Det låter nästan som en slags uthyrning av lokal från svenska kyrkan till frikyrkoförsamlingen eftersom ni ska följa frikyrkoförsamlingens vigelordning och ha en pastor därifrån men det trodde jag inte svenska kyrkan ställde upp på. Hur har ni fått till detta?

SimonCaro skrev 2009-03-10 23:07:57 följande:
    alltså med en pastor eller präst som har vigselrätt... de har redan kollat upp honom och godkänt honom :)
  • SimonCaro

Jag pratade med tjejen på receptionen när jag ringde och sa att jag ville boka.. så frågade hon om jag hade någon präst jag ville ha- och om jag skulle ha den som var i min "hemförsamling" enligt dom, då sa jag att jag är frikyrklig och gärna hade haft en pastor istället, då sa hon att det var inga problem- bara att jag först lämnade namn och kontaktinfo så att de kunde kolla om han hade vigselrätt och de fick prata med honom. Sen ringde de tillbaka efter några dagar och sa att det inte var några problem! Så frågade jag om det fanns möjlighet att ställa upp instrument innan vigseln- då sa hon att det inte var något problem sålänge inte det var en vigsel precis innan.... så fråga hon om kantorn skulle vara på plats, då sa jag att det inte var nödvändigt eftersom vi har egna musiker....

• Duchess

Ja, det stämmer att Svenska Kyrkan ibland hyr ut sina lokaler till andra samfunds vigslar. Då följer man den vigselordning som vigselförrättarens samfund tillhör, inte Svenska Kyrkans ordning.

Det är kyrkoherden i den aktuella församlingen som bestämmer om det är OK med uthyrning eller inte.

Lillkotten skrev 2009-03-10 23:18:37 följande:
    Här kommer jag med lite undringar. Låter bra att ni redan fått honom godkänd men hur funkade det? Jag trodde inte man fick viga par i en svensk kyrka om man inte är präst i svenska kyrkan? Det låter nästan som en slags uthyrning av lokal från svenska kyrkan till frikyrkoförsamlingen eftersom ni ska följa frikyrkoförsamlingens vigelordning och ha en pastor därifrån men det trodde jag inte svenska kyrkan ställde upp på. Hur har ni fått till detta?
  • Duchess

SimonCaro:
    Vet inte om det är den sena timmen som gör att jag läser lite trögt, men jag får inte riktigt kläm på om er pastor har juridisk vigselrätt eller inte? Har han inte det så kan ni ju verkligen utforma stunden i kyrkan precis som ni vill.

• Lillkotten

Gud så bra, ibland funkar kopplingen mellan olika samfund bättre än inom svenska kyrkan Det är inte lätt att få en hemförsamling, en vigselförsamling och en präst från nationella svenska kyrkan att samverka. Sen ska allt betalas av hemförsamlingen som går på mig eftersom min sambo inte tillhör svenska kyrkan men det är mina problem Kollar du bara med pastorn innan vigseln borde allt lösa sig för dig, det mesta är ju ordnat, dvs pastor, musik o kyrka!

• SimonCaro

Lillkotten: Min blivande är kristen... pastorsson.. men tillhör inte heller svenska kyrkan. Men eftersom att jag är det så betalar vi ju ingenting eller så

Duchess: Jo hehe han har vigselrätt.

Svar på tråden Vigseln?!?