Vigseln?!?
Hej, är lite osäker på vigselprogrammet...kyrkligt... Har sett vad kyrkan föreslår men vill ha mer sång än prat, och inte psalmer utan andra sånger. Kan ni visa va ni har för upplägg? Skulle bli jätteglad!
Hej, är lite osäker på vigselprogrammet...kyrkligt... Har sett vad kyrkan föreslår men vill ha mer sång än prat, och inte psalmer utan andra sånger. Kan ni visa va ni har för upplägg? Skulle bli jätteglad!
jag tycker oxå som du, men vad jag har förståt så måste man ha 2 psalmer och att man måste säga vissa ord vid vigselakten, för att få gifta sig i kyrkan, men jag kan ha fel.
Du kan inte stryka något som ingår i vigselordningen, dvs av det "prat" som står i ordningen, ej heller psalmerna. Men du kan eventuellt be om ett kort vigseltal och lägga in extra musik.
Ja, liksom jessica skriver måste man ha minst två psalmer.
Okej men vad gör att det klassas som psalmer och godkänns. Är ju själv lovsångare i en kyrka.. dock frikyrklig. Kan man ha lovsånger eller måste de finnas med i Psalm-biken :S Man kan väl at bort lite mellanprat.. har ju varit på flera bröllop som inte haft psalmer eller mycket prat utöver något bibelord och sen löfterna?
Hade du tänkt göra vigselprogrammet innan du pratar med präst och musiker?Det är kanske inte det bästa,senast jag jobbade på en vigsel(14 februari) så hade bruden gjort ett i hennes ögon perfekt program,hon hade missat en hel del och detta mest pga hon tog för givet att brudparet utformar detta som de vill det var ju deras dag.Tex så låg psalmerna på fel plats,välsignelsen hade bytt namn osv.Prata med prästen eller slå upp i psalmboken och skriv inte ut programmet förrän prästen godkänt det.
prata med prästen som viger dig, det är han/hon som bestämmer. Kan gissa att lovsånger kan gälla istället för psalmer men är osäker, vissa psalmer (=de som finns i psalmboken) är ju lovsånger från början. Tycker att huvudsaken borde vara att de var kristna sånger som passar till temat.
Det är ju själva "pratet" som gör att man faktiskt blir gift. Det skulle jag inte vilja välja bort för musik...
Jag vet inte riktigt hur det är med sångerna, men några gånger (på dop) har jag varit med om att psalmer bytts ut mot lovsånger.
Nej nej absolut inte. Jag ville bara skriva ner vad vi ville ha med. Vi har ingen svenska kyrkan präst så utan vi har en pastor från ett frikyrkligt sammanhang. Jag har varit på vigslar han lett innan och det var verkligen inte en massa extra saker. Inte en enda psalm osv. Men då höll han vigseln i sin egen kyrka. Nu är den i en Svenska kyrkan-kyrka så att säga... Vi kommer inte ha någon kantor utan har egna soulsångare och musiker, alltså kommer varken kantor eller präst att befinna sig i kyrkan. Endast en vaktmästare- måste man ändå hålla sig till det absolut vanligaste. Eller kan man ha samma ordning fast med andra sånger. oj va långt det blev.....
jag menade iofs inte själva löfterna.. även om jag gärna stannat vid att bara säga "ja"... har skräck att prata inför en så stor samling när det är något så personligt... har haft ont i magen vid tanken på det sen vi förlovade oss förra året... men nu tänkte jag mest allt mellanprat... om det går korta ner det... kändes så långt när jag läste ett exempel.. var ju 90 % prat sen 10% psalmer.. lät så trist för mig.. som e lite mer loose hehe...
Men kan man inte utgå ifrån det här när man gör sitt program?
www.svenskakyrkan.se/Sve/Dokument/Dokumentfiler/BCDFB260-A6CC-42A6-AA8D-6DF0E3AD8CD8.pdf
Men såklart får man visa och prata igenom med prästen sen innan vigseln. Så att man inte har missat nåt eller gjort nåt knas.