• Shortvalleywoman

Föremål för elakt skvaller....

Fick idag reda på lite av vad min blivande svägerska säger om mig. Och eftersom det inte var några snälla saker så blev jag jätteledsen.

Till saken hör att min svärfar ligger på sjukhus, med ett allvarlig sår på ena foten. (Han har diabets, som han inte sköter). Och min svägerska var då hemma hos sin mamma och skällde på henne. Sa att det var min svärmors fel att svärfar ligger på sjukhus eftersom han får göra allt hemma. (Min svärmor blev både arg och ledsen) Och dessutom la min svägerska till så skulle det gå likadant för min sambo, eftersom han får göra allt här hemma också. Jag är tydligen bara en lat fetknopp, som inte bryr mig om honom.

Det värsta är att hon alltid varit jättegullig mot mig när jag träffat henne. Och sagt massor om hur glad hon är över att ha mig som svägerska, osv.. Fast jag misstänkte ju att hon snackade skit bakom min rygg. Hon snackar ju massor med skit om sina väninnor bakom deras ryggar också.

Jag blir så ledsen, för jag avskyr när folk inte kan säga rent ut vad de tycker utan är lismiga och falska. Har hon problem med mitt och min sambos förhållande, så kan hon väl ta det med oss, istället för att snacka bakom ryggen på oss.

Det var meningen att hon och hennes man skulle fungera som värdpar vid vårat bröllop. Men det känns ju inte så där jättelockande nu. Jag vet ju att jag måste bita ihop, och vara trevlig när jag träffar henne, för familjefridens skull, men jag kommer aldrig känna likadant för henne igen.

Vi brukar fira jul hos dem, men i år tror jag nästan att jag hellre åker hem till mamma. Min sambo får göra som han vill, det är ok för mig om han vill fira med sin syster.

Jag undrar bara vad mer det är hon säger om mig...

Hade hon inte varit min blivande svägerska så hade jag antagligen aldrig någonsin velat träffa henne igen. Jag kan ta att folk inte gillar mig, men då ska de ta mig fan vara raka och ärliga med det...

• Svar på tråden Föremål för elakt skvaller....
  • Shortvalleywoman
    4ever2 skrev 2009-03-10 13:20:43 följande:
    Hon kan använda "jag-bryter-kontakten"-knepet hur många gånger som helst....hur långt ska hon få gå? Ingenting blir bättre av att vara tyst, och du kan ju ta upp det på ett smidigt sätt, alltså utan att vara fördömmande eller förbannad.
    Med tanke på att hon verkar hålla sig till att snacka bakom ryggen, så kommer det väl antagligen inte gå så mycket längre. Och de som får betala om hon använder "jag-bryter-kontakten"-knepet är ju min sambo och hans systerdöttrar. Hade det inte varit för min sambo så hade jag ju inte velat ha någon kontakt med henne överhuvudtaget.

Och det är väl sant inget blir bättre av att jag inte säger nåt, men samtidigt så är jag inte säker på att något blir sämre av att jag inte säger nåt heller. Däremot finns det i stort sett garantier på att det kommer bli mycket sämre om jag säger nåt, vare sig jag säger det vänligt eller otrevligt. Och som sagt den som får betala är ju inte jag utan min sambo och jag vill inte utsätta honom för det! Han har det jobbigt nog som han har det just nu, han är väldigt orolig för både sin mamma och sin pappa. Plus att det finns andra yttre omständigheter som gör att han är utsatt för väldigt stor press just nu, jag vill verkligen inte vara den som lägger sten på den bördan.
  • Lady o Lufsen

Har inte läst igenom tråden måste jag erkänna men...
    Vad har din sambo för "del" i detta?

Vad tycker han? Vad säger han? Pratar han med sin syster om detta?

• Shortvalleywoman

Lady o Lufsen skrev 2009-03-10 13:36:40 följande:

Har inte läst igenom tråden måste jag erkänna men...Vad har din sambo för "del" i detta?Vad tycker han? Vad säger han? Pratar han med sin syster om detta?
    Min sambo tycker det är tråkigt, men är i övrigt fåordig om det hela. Han har så mycket andra bekymmer just nu. Och nej jag skulle bli mycket förvånad om han pratade med sin syster om detta. Han känner ju henne och vet hur hon är.

Dessutom har de ingen jättenära relation. Men jag vet att min sambo älskar sina systerdöttrar, hade de inte varit för dem, så tror jag inte att han och hans syster skulle träffats speciellt ofta.

• Aleta

Jag håller med dig Shortvalleywoman, ibland är det bättre att vara tyst för husfridens skull.

Det finns absolut tillfällen då man måste rensa luften och ta konflikter, men inte alltid.

• Lady o Lufsen

Synd att ni inte har "enad front" mot systern eller i frågan som sådan...skulle nog underlätta.

• Shortvalleywoman

Lady o Lufsen skrev 2009-03-10 13:47:11 följande:

Synd att ni inte har "enad front" mot systern eller i frågan som sådan...skulle nog underlätta.
    Hur drog du den slutsatsen? På grund av att han inte pratar med henne om det? Ingen av oss pratar ju med henne om det. Och jag är helt hundra på att min sambo står på min sida i alla lägen. Speciellt som han säger att det var först när han träffade mig som han kände att någon verkligen brydde sig om honom och lyssnade på honom.

Min sambo har inte en jättenära relation till någon i sin familj. Jag har gjort mitt bästa för att pusha honom att höra av sig till sin syster, och att vi ska träffa henne och hennes familj mer än bara storhelger och födelsedagar. Jag har verkligen velat att han ska få en närmare relation till både sina föräldrar och syster, för hans skull. Men nu kommer jag sluta att ta initiativ när det gäller hans syster, nu kommer det vara helt upp till min sambo. Jag kommer följa med när han vill att vi ska träffa dem, men jag kommer inte aktivt försöka se till att det ska hända.
  • Lady o Lufsen

Som du själv skrev så skulle du bli förvånad om han pratade med sin syster om detta medans du har startat en tråd för råd för hur du ska tackla situationen...eller har jag missförstått dig nu?
    Därav drog jag slutsatsen att ni inte är på samma nivå i hur det bäst bör gås tillväga dvs "enad front"...

Lycka till hur du än väljer att göra/Lady

Shortvalleywoman skrev 2009-03-10 13:43:21 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-03-10 13:36:40 följande:
    Min sambo tycker det är tråkigt, men är i övrigt fåordig om det hela. Han har så mycket andra bekymmer just nu. Och nej jag skulle bli mycket förvånad om han pratade med sin syster om detta. Han känner ju henne och vet hur hon är. Dessutom har de ingen jättenära relation. Men jag vet att min sambo älskar sina systerdöttrar, hade de inte varit för dem, så tror jag inte att han och hans syster skulle träffats speciellt ofta.
  • Luucie

Nej jag förstår att det inte alltid är rätt att ta striden...men jag skulle bara ha så vansinnigt svårt att hålla det inom mig.
    Som du säger man skulle veta om det när man ses och så sitta där och smila och låtsas som ingenting...nej det funkar inte för mig. Jag ser heller inte det här med att hon skulle utveckla någon slags respekt för dig för-att-hon-vet-att-du-vet men inget säger...
    Det blir för geggigt för mig.

Men jag har ju inte dina problem och jag känner ju inte varken din svärmor eller svägerska.
    Svärmor som jag fö inte alls tycker är så oskyldig...vad var det för mening med att hon berättade det här för dig?
    Snacka om att gunga båten..!

Nåja jag hoppas iallafall att det löser sig.
    Och att du kan känna glädje inför era bröllopsplaner igen.
    Lycka till med allt!

• Shortvalleywoman

Lady o Lufsen skrev 2009-03-10 14:00:31 följande:

Som du själv skrev så skulle du bli förvånad om han pratade med sin syster om detta medans du har startat en tråd för råd för hur du ska tackla situationen...eller har jag missförstått dig nu?Därav drog jag slutsatsen att ni inte är på samma nivå i hur det bäst bör gås tillväga dvs "enad front"...Lycka till hur du än väljer att göra/Lady
    Jag har mest öppnat tråden för att jag ville skriva av mig och bearbeta min känslor. Plus att jag ville höra andras åsikter i frågan, och kanske ett och annat uppmuntrande ord på vägen. Jag har dock redan i princip bestämt mig för hur jag/vi ska tackla det, det var därför jag skulle bli förvånad om min sambo pratade med sin syster. Han vet att jag tänker låtsas som det regnar.

Men från den synvinkeln som du skrev förstår jag mycket väl att du kunde tro att jag och sambon inte är enade...
  • Shortvalleywoman
    Luucie skrev 2009-03-10 14:08:30 följande:
    Nej jag förstår att det inte alltid är rätt att ta striden...men jag skulle bara ha så vansinnigt svårt att hålla det inom mig. Som du säger man skulle veta om det när man ses och så sitta där och smila och låtsas som ingenting...nej det funkar inte för mig. Jag ser heller inte det här med att hon skulle utveckla någon slags respekt för dig för-att-hon-vet-att-du-vet men inget säger...Det blir för geggigt för mig. Men jag har ju inte dina problem och jag känner ju inte varken din svärmor eller svägerska.Svärmor som jag fö inte alls tycker är så oskyldig...vad var det för mening med att hon berättade det här för dig?Snacka om att gunga båten..!Nåja jag hoppas iallafall att det löser sig.Och att du kan känna glädje inför era bröllopsplaner igen.Lycka till med allt!
    Vad det gäller min svärmor, så berättade hon det inte av elakhet. Hon har ett litet fysiologiskt fel som gör att hon inte kan hålla saker för sig själv och det kan hon inte styra hur gärna hon än skulle vilja. Hon har helt enkelt inte den spärren...
  • Shortvalleywoman

Tack förresten allihop för att ni svarade och kom med era synpunkter. Alltid nyttigt att se saker från olika håll. Och jag är glad att jag fick chansen att älta det hela lite...

Nu ska jag göra mig i ordning för jag ska ut och käka middag med ett gäng tjejer ikväll, ska bli jättemysigt. Plus att det ska bli så skönt att bli distraherad och få tänka på nåt annat en stund.

Sen ska jag med full kraft börja ägna mig åt bröllopsplanerna igen. Får se om vi tänker om eller om vi fortsätter som vi tänkte från början. I det senare fallet är det dock helt bestämt att min svägerska inte kommer få någon roll på vårt bröllop annat än som mest gäst...

Svar på tråden Föremål för elakt skvaller....