• Shortvalleywoman

Föremål för elakt skvaller....

Fick idag reda på lite av vad min blivande svägerska säger om mig. Och eftersom det inte var några snälla saker så blev jag jätteledsen.

Till saken hör att min svärfar ligger på sjukhus, med ett allvarlig sår på ena foten. (Han har diabets, som han inte sköter). Och min svägerska var då hemma hos sin mamma och skällde på henne. Sa att det var min svärmors fel att svärfar ligger på sjukhus eftersom han får göra allt hemma. (Min svärmor blev både arg och ledsen) Och dessutom la min svägerska till så skulle det gå likadant för min sambo, eftersom han får göra allt här hemma också. Jag är tydligen bara en lat fetknopp, som inte bryr mig om honom.

Det värsta är att hon alltid varit jättegullig mot mig när jag träffat henne. Och sagt massor om hur glad hon är över att ha mig som svägerska, osv.. Fast jag misstänkte ju att hon snackade skit bakom min rygg. Hon snackar ju massor med skit om sina väninnor bakom deras ryggar också.

Jag blir så ledsen, för jag avskyr när folk inte kan säga rent ut vad de tycker utan är lismiga och falska. Har hon problem med mitt och min sambos förhållande, så kan hon väl ta det med oss, istället för att snacka bakom ryggen på oss.

Det var meningen att hon och hennes man skulle fungera som värdpar vid vårat bröllop. Men det känns ju inte så där jättelockande nu. Jag vet ju att jag måste bita ihop, och vara trevlig när jag träffar henne, för familjefridens skull, men jag kommer aldrig känna likadant för henne igen.

Vi brukar fira jul hos dem, men i år tror jag nästan att jag hellre åker hem till mamma. Min sambo får göra som han vill, det är ok för mig om han vill fira med sin syster.

Jag undrar bara vad mer det är hon säger om mig...

Hade hon inte varit min blivande svägerska så hade jag antagligen aldrig någonsin velat träffa henne igen. Jag kan ta att folk inte gillar mig, men då ska de ta mig fan vara raka och ärliga med det...

• Svar på tråden Föremål för elakt skvaller....
  • Mörk Ängel

Det är det jag menar. För att ingjuta lite respekt på ett snyggt sätt.

• Shortvalleywoman
    Luucie skrev 2009-03-10 04:48:44 följande:
    Oj vad jobbigt! Det var ju verkligen inget roligt...Men du ska du verkligen inte säga något till henne? Jag skulle aldrig kunna bara hålla tyst och god min.Sånt här går ju inte att tiga ihjäl eller jag menar du kan ju inte glömma...så vad är alternativet?Jag tycker att du ska konfrontera henne.Det måste ju även din svärmor förstå att du vill?Man ska rensa luften..annars kan man kvävas av den!
    Jo jag kommer nog låtsas som att det regnar. Eftersom min svägerska inte sa nåt direkt till mig så vet hon ju inte att jag vet. Att konfrontera henne blir inte bättre, då riskerar jag bara att det blir en öppen och djup konflikt och det drabbar bara min sambo.

Å andra sidan så sa jag till min svärmor: "Om NN har problem med min och min m2bs relation så tycker jag hon ska ta det direkt med oss". Och känner jag min svärmor rätt så kommer min svägerska få höra vad jag har sagt.

Om jag då inte visar en min när vi träffas, så har jag vunnit den största segern... nämligen visat henne att hon kan inte knäcka mig, oavsett vad hon säger.
  • MW 090829

Ledsen men jag ser det som att du "förlorar". Är det inte bättre att prata om det för annars kommer ni ju aldrig kunna gå vidare oavsett vänner eller ej. Det inger respekt att konfrontera henne och prata om det tycker jag. Inte att blunda och göra samma sak tillbaka.

Shortvalleywoman skrev 2009-03-10 12:38:31 följande:
    Jo jag kommer nog låtsas som att det regnar. Eftersom min svägerska inte sa nåt direkt till mig så vet hon ju inte att jag vet. Att konfrontera henne blir inte bättre, då riskerar jag bara att det blir en öppen och djup konflikt och det drabbar bara min sambo. Å andra sidan så sa jag till min svärmor: "Om NN har problem med min och min m2bs relation så tycker jag hon ska ta det direkt med oss". Och känner jag min svärmor rätt så kommer min svägerska få höra vad jag har sagt.Om jag då inte visar en min när vi träffas, så har jag vunnit den största segern... nämligen visat henne att hon kan inte knäcka mig, oavsett vad hon säger.
  • Shortvalleywoman
    Aleta skrev 2009-03-10 08:43:24 följande:
    Jag tycker att det är lite konstigt att din svärmor lämnar ut sin egen dotter på det där viset.Det kanske är där hon har lärt sig att snacka skit om andra. Du gör nog klokt i att inte säga för mycket till någon av dem. Oavsett om det beror på dåliga vanor eller egna problem så är det inte särskilt roligt att försöka vara nära vänner med folk som inte kan låta bli att snacka skit om alla.Ni kan säkert ha en ytligare relation och ändå ha trevligt när ni träffas. Att försöka rensa luften är jag lite tveksam till. Det kan lätt bli så att du plötsligt har svärmor emot dig, för om hon måste välja mellan sin dotter och dig så är risken stor att hon väljer dottern. Alternativt så blir svägerskans och mammans relation sämre när hon inser att hennes mamma snackar skit om henne med...Det hon säger är ju ändå inte sant, det låter som ett potentiellt getingbo och jag skulle då inte vilja röra om i det.
    Min svärmor var jätteledsen och arg över hur min svägerska behandlat henne själv, hon hade ju fått rejält med ovett och blivit anklagad för att vara orsaken till att min svärfar låg på sjukhus och det var i samband med det ovettet som min svägerska även slängde ur sig att det där om mig. Min svägerska har en tendens att behandla båda sina föräldrar som att de vore barn, och det är inte mycket de gör som passar henne. Jag är förvånad över att min svärmor fick så mycket skäll, för normalt så brukar hon klaga mest på min svärfar, som för övrigt inte är hennes biologiska pappa. Han brukar bli anklagad för att trycka ner och vara elak mot hennes mamma, han är i hennes ögon egoistisk och gubbsjuk och hade det inte varit för min svärfar så hade min svärmor haft ett mycket bättre liv. (Så låter det i vanliga fall, inte så att han hör förstås, men bakom hans rygg)

Och jag tror faktiskt inte att det är av min svärmor som min svägerska lärt sig att snacka skit. Visst är min svärmor nyfiken och pratar vitt och brett om andra och kan aldrig bevara ett förtroende, men hon har ett hjärta av guld. Så det min svärmor säger om andra är oftast välvilligt, omtänksamt och med känslan att hon faktiskt bryr sig.

Och jag är helt inne på din linje, jag kommer inte röra om i det getingboet. Jag blev arg, besviken och ledsen, men samtidigt så får man ju inse att om jag vill leva med min sambo resten av livet så följer hans familj med på köpet på gott och på ont. Jag har ju ändå jättetur för jag vet att min svärföräldrar tycker om mig, även om min svägerska inte gör det. Det kunde ju lika gärna varit så att allihopa hade ogillat mig...
  • 4ever2

Du säger att du inte gillar att folk inte kan säga vad de tycker direkt till dig?

Hur kan du då resonera annorlunda när det gäller dig själv?

Om du skulle följa vad du själv tycker så borde de först och främst ta det med henne och faktiskt inte prata bakom ryggen på henne här på BT eller.....hon vet säkert precis som du att din svärmor berättar allt för alla. Alltså anar hon säkert att du vet vad hon sagt. Prata med henne och se till att lösa det istället. du kan inte orsaka en familjekonflikt eftersom den redan har uppstått uppenbarligen.

• Shortvalleywoman
    shakynose skrev 2009-03-10 09:13:12 följande:
    Jag tycker att det låter som en oerhört jobbig situation för allihop. Vissa människor kan inte hantera sin oro utan kastar över den på alla andra som din svägerska gör.Du bör konfrontera henne tycker jag, men tänk också på att hela antagligen bottnar i en djup rädsla för att förlora sin far!
    Jag tror det handlar om en kombination, jag tror hon är orolig men jag vet också att hon alltid snackar skit om andra.

Jag tror faktiskt inte att hennes största rädsla är att mista sin styvfar utan att hon någonstans innerst inne vet att hennes mamma är beroende av honom. Och skräcken vad som kommer att hända den dagen han inte kan ta hand om henne längre...
  • Shortvalleywoman

MW 090829 skrev 2009-03-10 12:46:18 följande:

Ledsen men jag ser det som att du "förlorar". Är det inte bättre att prata om det för annars kommer ni ju aldrig kunna gå vidare oavsett vänner eller ej. Det inger respekt att konfrontera henne och prata om det tycker jag. Inte att blunda och göra samma sak tillbaka.
    Med tanke på att det här är en mycket liten familj, som firar i stort sett alla storhelger ihop, så förlorar jag bra mycket mer på att konfrontera henne. Vad ska det tjäna till? Visst vi rensar luften, men till vilket pris? Att alla konflikter kommer upp till ytan? Att min sambo förlorar kontakten med sin syster, men också sina systerdöttrar? Det är inte bäst att konfrontera i alla lägen, dessutom så måste man ha träffat min svägerska för att förstå. Hon kommer se mig med förnyad respekt, när hon å ena sidan får höra av sin mamma, att jag skulle föredra att hon tar saker direkt med mig, samtidigt som jag inte visar en min i hennes närvaro. Min svägerska ogillar känsloutbrott, och en konfrontation skulle hon dessutom se som ett känslutbrott. Dessutom skulle hon ju bara förneka att hon sagt det och vad har jag för bevis annat än hennes mammas ord.... och det går ju alltid att bortförklara med att "mamma måste ha missförstått"
  • Shortvalleywoman
    4ever2 skrev 2009-03-10 12:57:22 följande:
    Du säger att du inte gillar att folk inte kan säga vad de tycker direkt till dig?Hur kan du då resonera annorlunda när det gäller dig själv?Om du skulle följa vad du själv tycker så borde de först och främst ta det med henne och faktiskt inte prata bakom ryggen på henne här på BT eller.....hon vet säkert precis som du att din svärmor berättar allt för alla. Alltså anar hon säkert att du vet vad hon sagt. Prata med henne och se till att lösa det istället. du kan inte orsaka en familjekonflikt eftersom den redan har uppstått uppenbarligen.
    Sant, hade varit vem som helst utom min svägerska så hade jag sagt rent ut vad jag tycker och dessutom brutit kontakten totalt. Men när det gäller henne så är hon inte min familj utan min sambos och jag måste ta hänsyn till att han vill ha kontakt med henne.

Och att jag skriver om henne här, ja jag behövde ventilera. Samtidigt så är det ju faktiskt inte någon här som vet vem hon är, jag har inte skrivit några namn på vare sig mig eller sambon och kommer inte göra det heller. Jag hade personligen tyckt det var värre om jag hade snackat med mina väninnor om saken vilket jag inte kommer att göra.
  • Humlan66

Sådär va min förra svårmor mot mig - gullig när vi sågs men annars va jag tydligen helt värdelös

men vet du va- jag tror på karma
    *what goes around- comes around*

Nu sitter hon där helt ensam- Tom hunden dog i fredags ( dock jättekonstigt då den va helt frisk)

• 4ever2

Hon kan använda "jag-bryter-kontakten"-knepet hur många gånger som helst....hur långt ska hon få gå? Ingenting blir bättre av att vara tyst, och du kan ju ta upp det på ett smidigt sätt, alltså utan att vara fördömmande eller förbannad.

Svar på tråden Föremål för elakt skvaller....