• MsLili
    Äldre 9 Mar 17:03
    5831 visningar
    8 svar
    8
    5831

    Gå ner 15kg!!!

    Vill gå ner ca 15kg och har 4 månader på mig.

    Vilken metod rek?
    * GI
    * Camebridge
    * Annat

  • Svar på tråden Gå ner 15kg!!!
  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 9 Mar 17:23
    #1

    Ja, du. Det finns mängder av metoder.

    Cambridgekuren är snabb men det gäller då att man har karaktär och klarar av att endast äta pulversoppa. Man kan äta kombinerad kur men det har jag ingen erfarenhet av. Gick ner 17 kg snabbt men det gick faktiskt ännu snabbare att gå upp dem igen :( Man får nog räkna med att man går upp en del av det om inte allt när man äter som vanligt igen...

    GI har jag ingen direkt erfarenhet av...

    Viktväktarna finns och där får man äta av allting. Mängder av recept. Man räknar i snitt att man går ner ca 0,5 kg/v normalt (tror jag).
    Har ätit enligt vv men blev stressad av allt räknande... Jag gick inte ner så snabbt heller, det gick långsamt vilket eg är bra...

    Jag äter enligt LCHF. Började äta enligt den kosten och gick ner 8 kg första veckan. Efter 14 dagar hade jag gått ner 12 kg. Efter 6 månader 27 kg. Den kosten kan jag rekommendera. Innebär att man försöker att ligga på en låg nivå av kolhydrater, mitt max/dag är 20 g.
    Det är inte alla som får den viktminskningen jag fick. Jag åt strikt men jag promenerade också ganska mycket.

    Fundera på hur din mat ser ut, vad du gillar. Jag var aldrig så förtjust i potatis eller pasta och älskade gräddsåser och kött så för mig är LCHF rena lyxkosten... Men älskar man pasta så kan vv eller GI vara en metod. Jag upplevde att GI var rörigt, fattade aldrig detta med långsamma och snabba kolhydrater (funderade på att testa men gjorde aldrig det)

    Lycka till!

  • varber­g77
    Äldre 9 Mar 17:29
    #2

    Jag kör med viktväktarna och hittills har jag gått ner minst 1 kg i veckan.

  • Michel­angelo
    Äldre 10 Mar 15:02
    #3

    Vad är LCHF? Lät ju som en bra viktminskningsmetod.. Även om jag inte behöver gå ner så mycket..

  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 10 Mar 15:15
    #4

    LCHF betyder att man äter lite kolhydrater och mycket fett. Men inte så pass att man sitter och äter smör med en sked :)
    Jag äter ingen lightprodukt. Äter creme fraiché 34 %, philadelphiaost, grädde, kött, fisk, kyckling, skaldjur, ovangjordgrönsaker, mörk choklad, bär (hallon, jordgubbar, blåbär), jordnötter, ost... listan vad jag äter kan göras lång men även det jag inte äter. Äter inte pasta, potatis, ris, bröd och andra mjölbaserade produkter eller grönsaker/prod. med mycket kolhydrater.

    När jag handlar väljer jag mest produkter med max 5 g kolhydrater/100 g. Och försöker ligga på max 20 g kolhydrater per 100 g men jag "räknar" inte längre utan äter det som faller mig i smaken just den dagen :)
    Försöker också välja renare produkter som inte är fulla med "skit".

  • Michel­angelo
    Äldre 10 Mar 16:08
    #5

    Det där lät ju jätte simpelt Vilket jag ju förstås vet att det inte är.. Kanske man borde testa iaf.. Det är ju ganska lika GI eller?

  • Bustro­ll
    Äldre 10 Mar 16:14
    #6

    Min mammas man äter enligt blodgruppsdieten. Han mår mycket bättre och har gått ner en del på kort tid nu, vet inte hur mycket dock. Verkar dock vettigt.

  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 10 Mar 16:44
    #7

    Med GI gör du skillnad på långsamma och snabba kolhydrater men med LCHF ser du ingen skillnad på kolhydraterna utan försöker minimera antalet. LCHF = GI-noll...

    Jag försökte ge mig på GI innan LCHF men om det blir för krångligt för mig så struntar jag i det. Samma sak med vv, blir för omständigt att räkna...
    Nu räknar jag inget, håller mig bara inom ramen för vad varje produkt får innehålla och äter det. Äter gott och barnen älskar maten. Min sambo och barnen äter samma mat men tillsätter pommes, potatis, ris osv. Jag ersätter det med grönsaker eller ngn god röra...

    Tror att GI-kostens rivstart är som LCHF men jag är inte säker...

    PM:a mig din mailadress så kan jag förklara lite mer samt ge dig lite mer kött på benen om du är intresserad av att prova LCHF...


    Michelangelo skrev 2009-03-10 16:08:26 följande:
    Det där lät ju jätte simpelt Vilket jag ju förstås vet att det inte är.. Kanske man borde testa iaf.. Det är ju ganska lika GI eller?
  • Michel­angelo
    Äldre 10 Mar 17:51
    #8

    Tack! Men jag tror jag har lite koll på vad du menar..

Svar på tråden Gå ner 15kg!!!