• GladaEmma

"OSA-chock"

Jag är i chock!!! HAHAHA

Fick precis veta att min mor (som tar emot svaren) pratat med en av de inbjudna och hon visste inte att hon skulle meddela om hon ville komma eller inte. Hon visste inte vad "osa" betyder!!!

Är det sant?!?!?!?! Jag är chockad!!! VA!?!?!?! HAHAHA

Hur kan man inte förstå att man ska svara när det står "Osa senast 15 april till ..."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-08 08:23
    Hej igen alla

Då mitt inlägg skapat mycket irritation vill jag nu i efterhand förtydliga inlägget lite...

Anledningen till att personen i fråga pratade med min mor hade inte med bröllopet att göra utan det kom upp under samtalets gång. Det framgick då att personen inte visste att man behövde svara på inbjudan. Det är DETTA jag tycker är konstigt och det är detta som fick mig att reagera med skratt. Jag skrattar INTE åt att personen inte visste vad osa betyder, jag skrattar alltså nervöst åt att personen (och garanterat fler än hon) inte visste/tyckte att man behövde svara - att man inte behövde ge besked. Jag trodde att man alltid gav besked - stor som liten fest - om man kommer eller inte. Det måste ju fixas mat och annat...

Skrattet är och var alltså mycket av nervös form, då jag hoppas att folk inte bara dyker upp. Tänk så hemskt om det kommer fler än som anmält sig så att man varken har stol, mat eller dricka till dem. FY vilken panik jag hade fått! Vi ska definitivt ringa till alla som inte svarat i tid, för någon sådan överraskning vill jag inte få.

Ledsen att jag gjort folk så upprörda, men jag hoppas att ni med detta inlägg bätte förstår att inlägget är skrivet mycket för upplysningen till er andra, att alla kanske inte kommer svara och att det nog kan vara bra att ringa upp de som inte hört av sig - så att man slipper överraskningen om man inte vill ha den.

Tack o hej - hoppas jag lugnat stämningen lite med detta "förtydligande"

• Svar på tråden "OSA-chock"
  • DanKat

Jag har aldrig hört talas om RSVP. Vad står det för? (antar att det har samma betydelse som OSA eftersom ni nämner det i detta sammanhang, men jag vet inte alls vad bokstäverna står för)

• Ab fab

Det betyder Répondez s'il vous plaît och används både i England o Frankrike för OSA

DanKat skrev 2009-03-06 15:31:02 följande:
    Jag har aldrig hört talas om RSVP. Vad står det för? (antar att det har samma betydelse som OSA eftersom ni nämner det i detta sammanhang, men jag vet inte alls vad bokstäverna står för)
  • Trettondagsafton 09

Vi gjorde upp med värdparet at tde skulle ringa upp de som ej svarat.....kändes väldigt bra för då visste man att det ej skulle bli någon som bök upp oanmäld. Vi hade nog också tagit det med ro om någon hade dykt upp.

På frågan om alla våra gäster visste vad OSA betyde så svar NEJ, men de som ej visste blev upplysta om det :D av andra vänner :D

• mamci

Jag tycker inte det är speciellt snällt att skratta åt att någon inte vet vad osa. står för. Finns många förkortningar och ord som inte är självklara för alla.

• Betty Boop augusti2009

Tycker inte heller det är snällt. Vet flera som inte känner till det där. Har också fått inbjudan utan osa då de inte visste vad det var.
    Nä, man skrattar inte åt sånt.

• Aleta

Fast varför frågar man inte om det står något man inte förstår?
    Eller googlar?
    Jag har inget emot, eller tycker att det är lustigt om man inte vet något, men grejen är att om man aldrig frågar så får man heller aldrig veta något!
    Att inte ta reda på något så enkelt tycker jag är konstigt.

mamci skrev 2009-03-06 23:48:56 följande:
    Jag tycker inte det är speciellt snällt att skratta åt att någon inte vet vad osa. står för. Finns många förkortningar och ord som inte är självklara för alla.
  • mamci

Jo visst, personen hade ju ringt för denne inte visste hur den skulle göra, och är säket upplyst nu med vad osa. ialla fall betyder! Visst kan man ta reda på saker, men det här visar ju också att man kan bli utskrattad när man inte vet. Och hur kul är det?

• Aleta

Så här skrev GladaEmaa i inlägg 12:
    "Anledningen att hon pratade med min mor var inte något som hade med bröllopet att göra överhuvudtaget, utan de kom in på det sedan och då frågade min mor om de kommer. Svaret blev "självklart" och då sa min mor "så bra så skriver jag upp er på svarslistan". Tjejens reaktion var då "va - ska man svara?!""

Så hon hade inte tänkt svara alls utan bara komma antar jag.

mamci skrev 2009-03-07 12:00:24 följande:
    Jo visst, personen hade ju ringt för denne inte visste hur den skulle göra, och är säket upplyst nu med vad osa. ialla fall betyder! Visst kan man ta reda på saker, men det här visar ju också att man kan bli utskrattad när man inte vet. Och hur kul är det?
  • jojoånick09

osa- om svar anhålles..
    det visste inte min kusin heller som gifte sig förra sommaren...

• mamci

Ok, jag har inte följt trådstarten utan hoppat in här(dumt gjort kanske) men jag reagerade ändå på rubriken och att man blir så chockad och skrattar åt att någonon inte förstår! Ja ja nu backar jag lite och lämnar det, en reaktion från mig bara för det kändes som sagt inte snällt!

• Aleta

Nej det håller jag med om, att man inte vet rår man inte för, men att man struntar i att ta reda på är ju något man påverkar själv.

mamci skrev 2009-03-07 13:42:30 följande:
    Ok, jag har inte följt trådstarten utan hoppat in här(dumt gjort kanske) men jag reagerade ändå på rubriken och att man blir så chockad och skrattar åt att någonon inte förstår! Ja ja nu backar jag lite och lämnar det, en reaktion från mig bara för det kändes som sagt inte snällt!
  • Villnu

Jag hade aldrig hört osa förut innan jag började läsa på BT men jag skrev det i mina inbjudningar ändå, men jag är inte så allmän bildad heller :):):)

• LirreMagic

Självklart ska man inte skratta åt och håna människor som inte vet vad osa betyder. MEN jag var helt övertygad om att i stort sett alla människor visste vad osa stod för. Det är ju en vedertagen förkortning och tillhör definitivt allmänbildningen. Redan när jag var bjuden på kalas som barn stod det osa i inbjudningskorten. Så jag förstår verkligen TS "chock"

• Birana

Anledningen till att man inte kollar upp vad något står för är att man väldigt lätt missar det. Det är mänskligt! Tycker att det är klokt att höra av sig till dem som inte svarat. Jag tycker inte heller att det är snällt att skratta åt någon som inte vet, dessutom skrattar man inte åt någon som betyder så mycket för en att man bjuder den på sitt bröllop, eller?

Hursomhelst så vill jag säga att allt är inte givet och självklart för alla och det är pinsamt att det finns vuxna som reagerar genom skratt, fnitter, skitsnack, ilska osv.

• Shortvalleywoman

Jag ser faktiskt inget konstigt i att man när man blir chockade eller förvånad svarar med att skratta.

Jag tror nog att vi människor får ta att vi någon gång i livet kommer att bli skrattade åt och med och i min värld har det inte något att göra med vare sig elakhet eller snällhet. Det är ungefär som att vissa skrattar när andra gör sig illa (ta AFV t.ex hur många skrattar inte åt det...). Själv kan jag bjuda på att folk skrattar när jag inte förstår något eller kan nåt eller på annat sätt gör bort mig... lite självdistans får man väl ändå lov att ha...

Det var väl tur att din mamma pratade med henne och fick besked. Tror nog inte det är en dum idé att höra av sig till dem som inte svarat, så att inte någon missat att man skulle meddela svar. Sen trodde nog jag också att det var ren skär allmänbildning att känna till vad o.s.a. betyder, men det är klart alla är ju inte allmänbildade...

• ElMac

Jag vet att osa betyder att man ska svara inom en viss tid, men för mig ger "om svar anhålles" ingen.. vad ska man säga, mening? "Om svar anhålles" låter bara som jättekonstig meningsbyggnad/ord i mit huvud ;) Så jag är nog mest korkad av alla :D

• Susanna och Fredrik

Men...oavsett om man vet vad osa betyder så vet man väl att man ska tacka ja eller nej till att komma och att det brukar finnas ett sista datum....

• Aleta

Nix, det finns tyvärr många med inställningen:
    "Om jag inte kommer så behöver jag inte svara."
    Eller:
    "Alla vet ju självklart att vi kommer, så vi behöver inte svara."

Man måste verkligen ringa runt efter att osa har gått ut om man vill veta. Av de på vårt bröllop som inte hade svarat av olika anledningar så hade hälften tänkt komma och hälften inte. Jag ringer hellre runt och kollar än står där på bröllopsmiddagen med för få stolar.
    Susanna och Fredrik skrev 2009-03-08 00:49:21 följande:

Men...oavsett om man vet vad osa betyder så vet man väl att man ska tacka ja eller nej till att komma och att det brukar finnas ett sista datum....
Svar på tråden "OSA-chock"