• GladaEmma

"OSA-chock"

Jag är i chock!!! HAHAHA

Fick precis veta att min mor (som tar emot svaren) pratat med en av de inbjudna och hon visste inte att hon skulle meddela om hon ville komma eller inte. Hon visste inte vad "osa" betyder!!!

Är det sant?!?!?!?! Jag är chockad!!! VA!?!?!?! HAHAHA

Hur kan man inte förstå att man ska svara när det står "Osa senast 15 april till ..."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-08 08:23
    Hej igen alla

Då mitt inlägg skapat mycket irritation vill jag nu i efterhand förtydliga inlägget lite...

Anledningen till att personen i fråga pratade med min mor hade inte med bröllopet att göra utan det kom upp under samtalets gång. Det framgick då att personen inte visste att man behövde svara på inbjudan. Det är DETTA jag tycker är konstigt och det är detta som fick mig att reagera med skratt. Jag skrattar INTE åt att personen inte visste vad osa betyder, jag skrattar alltså nervöst åt att personen (och garanterat fler än hon) inte visste/tyckte att man behövde svara - att man inte behövde ge besked. Jag trodde att man alltid gav besked - stor som liten fest - om man kommer eller inte. Det måste ju fixas mat och annat...

Skrattet är och var alltså mycket av nervös form, då jag hoppas att folk inte bara dyker upp. Tänk så hemskt om det kommer fler än som anmält sig så att man varken har stol, mat eller dricka till dem. FY vilken panik jag hade fått! Vi ska definitivt ringa till alla som inte svarat i tid, för någon sådan överraskning vill jag inte få.

Ledsen att jag gjort folk så upprörda, men jag hoppas att ni med detta inlägg bätte förstår att inlägget är skrivet mycket för upplysningen till er andra, att alla kanske inte kommer svara och att det nog kan vara bra att ringa upp de som inte hört av sig - så att man slipper överraskningen om man inte vill ha den.

Tack o hej - hoppas jag lugnat stämningen lite med detta "förtydligande"

• Svar på tråden "OSA-chock"
  • Hammerman

Fast på sätt och vis har hon väl redan svarat? OSA var 15:e April, den inbjudne har dock redan talat med din mamma så jag antar att problemet redan är löst.

Var det för att reda ut vad OSA betydde som gästen talade med din mamma? Isåfall finns det ju inget hon kan belastas för.

• GladaEmma

Anledningen att hon pratade med min mor var inte något som hade med bröllopet att göra överhuvudtaget, utan de kom in på det sedan och då frågade min mor om de kommer. Svaret blev "självklart" och då sa min mor "så bra så skriver jag upp er på svarslistan". Tjejens reaktion var då "va - ska man svara?!"

"Problemet" är ju löst, men jag blev så otroligt förvånad

• Aleta

Sant, men alla har en möjlighet att ta reda på det.
    Jag har stött på alltför många som helt enkelt är för lata för att ta reda på saker.

Hammerman1 skrev 2009-03-06 11:46:55 följande:
    Jag tycker faktiskt att du är lite respektlös mot din vän här. Alla har trots allt inte koll på varenda förkortning i ordboken.
  • GladaEmma

Om inte annat så trodde jag att det var allmänt att man ger besked om man kommer eller inte...fest, bröllop...vad som...

Aleta skrev 2009-03-06 11:56:20 följande:
    Sant, men alla har en möjlighet att ta reda på det.Jag har stött på alltför många som helt enkelt är för lata för att ta reda på saker.
  • Aleta

Tyvärr inte.
    För inte så längesedan skickade jag ut skriftliga inbjudningar till ett födelsedagskalas. Jag skrev inte o.s.a. utan: "Var snäll och meddela senast datum om ni kommer eller inte".
    Jag fick ändå ringa runt till nästan hälften som tyckte att om man inte skulle komma så behövde man inte höra av sig.
    Jättetrist, tycker jag!

GladaEmma skrev 2009-03-06 11:57:18 följande:
    Om inte annat så trodde jag att det var allmänt att man ger besked om man kommer eller inte...fest, bröllop...vad som...
  • Aleta

Och några hade glömt att höra av sig, så man kan ju inte ta för givet att alla som inte hör av sig inte kommer.

Aleta skrev 2009-03-06 12:05:42 följande:
    Tyvärr inte.För inte så längesedan skickade jag ut skriftliga inbjudningar till ett födelsedagskalas. Jag skrev inte o.s.a. utan: "Var snäll och meddela senast datum om ni kommer eller inte".Jag fick ändå ringa runt till nästan hälften som tyckte att om man inte skulle komma så behövde man inte höra av sig. Jättetrist, tycker jag!
  • GladaEmma

Men usch så tråkigt Aleta. Man blir så ledsen när folk inte svarar.

• Aleta

Visst är det trist.
    Till bröllopet var det också några som inte svarade. Av dem så hade hälften tänkt komma, så det går ju inte att bara räkna bort de som inte hör av sig.

GladaEmma skrev 2009-03-06 12:08:00 följande:
    Men usch så tråkigt Aleta. Man blir så ledsen när folk inte svarar.
  • MissieA

Men tänk så dyker folk upp även om de inte har osat. Jag hade blivit så arg!

Det hända faktiskt min kompis och dom fick helt enkelt klämma in dom nånstans, tur att de inte hade bordsplacering. Men det är synd att folk inte tänker sig för.

• Aleta

Jag var faktiskt toastmaster på ett bröllop där det dök upp ett litet gäng gäster oanmälda.
    De kom dessutom mot slutet av middagen. Som tur var var det buffé så några hade ätit färdigt och de lämnade artigt sina platser så att de nyankomna fick sitta.
    Jättemärkligt, det var ett kompisgäng som bestämt sig för att åka dit helt enkelt. Tur att bruden och brudgummen tog det med ro.

Svar på tråden "OSA-chock"