• JS76JS

Liljekonvalj

Jag tänkte ha liljekonvalj i min blombuktett och undrar hur många stjälkar liljekonvalj man skulle behöva ifall man bara skulle ha en bukett med liljekonvalj? Vill inte ha så stor bukett.

• Svar på tråden Liljekonvalj
  • passionsblomman

Ha ha! Nä, verkligen inte!

i blommornas värld, finns det hur mycket som helst att lära sig...fråga farbror Linné som i blomsterhimlen är, får du se...

Men tack, jag tar det som en komplimang.

Lady o Lufsen skrev 2009-02-25 21:23:25 följande:

Nu är du alldeles för blygsam
  • Lady o Lufsen

Ja, det var verkligen en komplimang- jag tycker att du är superduperduktig!!!

passionsblomman skrev 2009-02-25 21:27:29 följande:
    Ha ha! Nä, verkligen inte!i blommornas värld, finns det hur mycket som helst att lära sig...fråga farbror Linné som i blomsterhimlen är, får du se...Men tack, jag tar det som en komplimang. Lady o Lufsen skrev 2009-02-25 21:23:25 följande:
  • 4Barnsmamman

Liljekonvajler finns vist i skogen, jag plockar alltid där fast dom är fridlysta (visslar o tittar upp i taket)
    Men dom brukar ju i stort sett ha hunnit blommat ut innan skolavslutningen nu för tiden om man inte hittar dom på en skuggig plats i skogen då står dom sig längre.

passionsblomman skrev 2009-02-25 19:43:31 följande:
    Nej det finns de inte. Du måste köpa odlade, som säljs i knippen om 25 stjälkar. de kostar massor, typmellan 40-50 kr STYCK, men är sagolika. Det innebär alltså att en bukett bara i blommor kostar mellan 1000-1300 kr, om man har 25 stjälkar.Vill man ha 50 stjälkar, blir det runt 2000 kr totalt, med jobba och allt.
  • MV85

Vi har lagt bröllopet den 29 maj just för att jag ska kunna få liljekonvaljer till ett så bra pris som möjligt
    Jag ska ha liljekonvaljer och mörkt vinröda rosor i min bukett

• passionsblomman

Ja jag svarade ju på frågan om de finns i skogen i JULI, -det gör de inte....

Vart bor du där de är fridlysta? Det är de inte där jag bor.

4Barnsmamman skrev 2009-03-03 12:51:11 följande:
    Liljekonvajler finns vist i skogen, jag plockar alltid där fast dom är fridlysta (visslar o tittar upp i taket)Men dom brukar ju i stort sett ha hunnit blommat ut innan skolavslutningen nu för tiden om man inte hittar dom på en skuggig plats i skogen då står dom sig längre.
  • MV85

Tur att man inte bor någonstans där de är fridlysta

• passionsblomman

Ja! Verkligen! Hemma i Jämtland gjorde vi ju alltid det, så jag har inte ens reflekterat att de kunde vara ffförbjudna ngn annanstans!
    Ha! tur också att jag har dem på min tomt då!

MV85 skrev 2009-03-03 13:14:44 följande:
    Tur att man inte bor någonstans där de är fridlysta
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-03 13:19:50 följande:
    Ja! Verkligen! Hemma i Jämtland gjorde vi ju alltid det, så jag har inte ens reflekterat att de kunde vara ffförbjudna ngn annanstans!Ha! tur också att jag har dem på min tomt då!
    Jag har en kompis som har hur mycket som helst i sin trädgård så blir eventuellt att vi plockar blommorna där o sedan lämnar till floristen, hon tyckte det var helt okej o tar då bara betalt för rosorna och arbetet som blir
  • passionsblomman

Perfekt ju!

MV85 skrev 2009-03-03 13:21:44 följande:
    Jag har en kompis som har hur mycket som helst i sin trädgård så blir eventuellt att vi plockar blommorna där o sedan lämnar till floristen, hon tyckte det var helt okej o tar då bara betalt för rosorna och arbetet som blir
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-03 13:29:23 följande:
    Perfekt ju!
    Japp Bara hoppas att de ska blomma när vi vill oxå.. men 29 maj BORDE de blomma... om inte annat så sa hon att det är billigare att köpa dem så års än annars då konkurensen om dem blir mindre eftersom de blommar i stora delar av landet i alla fall
  • 090208

Fint!!

MV85 skrev 2009-03-03 12:59:07 följande:
    Jag ska ha liljekonvaljer och mörkt vinröda rosor i min bukett
  • MV85
    090208 skrev 2009-03-03 15:57:55 följande:
    Fint!!
    Tack, jag hoppas på det!
  • 090208

Later underbart.

Funderar pa att rosorna kanske inte ska vara for morka... For da blir det ju inte sa farg. Asch, du kommer ju kolla in det innan. Later ur-tjusigt!

• MV85

Tanken är att de ska matcha det vinröda i min klänning Så de ska vara mörkt vinröda, men inte så mörka att de blir svarta eller så...
    Men får se vilken sort o så det blir när vi kommer närmare!

• 090208

Jag hade hel-vinrod klanning. Inga blommor dock. Men pa brollopsfesten i sommar ska jag nog ha vita blommor i haret, samma klanning. Verkar ju inte som det blir liljekonvalj dock...

Svar på tråden Liljekonvalj