• JS76JS

Liljekonvalj

Jag tänkte ha liljekonvalj i min blombuktett och undrar hur många stjälkar liljekonvalj man skulle behöva ifall man bara skulle ha en bukett med liljekonvalj? Vill inte ha så stor bukett.

• Svar på tråden Liljekonvalj
  • Skruttis 82

Hej det berors på hur stor bukett du vill ha. Dem e ju inte så stora i stjälkarna. Ska du ha blad oxå eller bara blommorna? men räkna en 50 kanske. Svårt att säga exakt. Lycka till

• 090208

Vill ha lite liljekonvalj i haret tror jag. Finns dom att hitta i skogen i juli?? Kan ingenting om sant har, men har fatt for mig att alla blommor forsvinner efter juni.....

passionsblomman, HJALP!!

• passionsblomman

Nej det finns de inte. Du måste köpa odlade, som säljs i knippen om 25 stjälkar. de kostar massor, typmellan 40-50 kr STYCK, men är sagolika. Det innebär alltså att en bukett bara i blommor kostar mellan 1000-1300 kr, om man har 25 stjälkar.
    Vill man ha 50 stjälkar, blir det runt 2000 kr totalt, med jobba och allt.

090208 skrev 2009-02-25 19:32:02 följande:
    Vill ha lite liljekonvalj i haret tror jag. Finns dom att hitta i skogen i juli?? Kan ingenting om sant har, men har fatt for mig att alla blommor forsvinner efter juni.....passionsblomman, HJALP!!
  • Lady o Lufsen

Det beror nog på stjälkstorleken...som kan variera rätt bra, skulle jag tro.

• Bonnbrud

Någon som vet när lijekonvaljerna blommar?

• Lady o Lufsen

"Passionsblomma" kan allt om blommor så inboxa henne eller skriv i hennes gästbok
    JAG är säkert helt ute och cyklar när jag skriver att dom blommar i mitten av JUNI...men dom finns ju säkert i blomsterhandeln under längre period

Bonnbrud skrev 2009-02-25 19:54:38 följande:
    Någon som vet när lijekonvaljerna blommar?
  • passionsblomman

Olika i olika delar av landet,och också skiftande år från år, beroende på om det blir en varm vår eller ej. Men det brukar vara typ mitten av maj-mitten av juni beroende på var i landet man tänkt lyckas plocka dem...

(obs-jag kan långt ifrån allt om blommor...)

• shakynose

Jag fyller år i slutet av maj, och fick alltid en bukett liljekonvaljer på frukostbrickan när jag var liten!

• JS76JS

skulle vilja ha en bukett med enbart liljekonvaljer och texasgräs. Eller usch jag vet inte...kanske liljekonvalj, ljusrosa rosor och texasgräs.

• Lady o Lufsen
    passionsblomman skrev 2009-02-25 20:51:59 följande:
    Olika i olika delar av landet,och också skiftande år från år, beroende på om det blir en varm vår eller ej. Men det brukar vara typ mitten av maj-mitten av juni beroende på var i landet man tänkt lyckas plocka dem...(obs-jag kan långt ifrån allt om blommor...)
    Nu är du alldeles för blygsam
Svar på tråden Liljekonvalj