• MilaPila

Flytta bröllopet till annan ort?

Vi har valt att förlägga vårt lilla bröllop till vår nuvarande bostadsort. Det är här vi lever, har våra vänner, och det är här vi planerar att våra framtida barn ska växa upp. Nu har det framkommit att nära familjemedlemmar på hemorten (alltså där vi bodde förut) tycker att det är egoistiskt av oss att ha bröllopet 30 mil från deras bostadsort.

Vi har hela tiden haft inställningen att "de som kan och vill komma kommer", men ändå känns det ju tråkigt att de kanske inte är villiga att resa bort över en helg för att vara med när vi gifter oss.

Vad tycker ni? Är det egoistiskt av oss att gifta oss där vi bor? Bör vi flytta bröllopet för att underlätta för släktingar?

• Svar på tråden Flytta bröllopet till annan ort?
  • MilaPila

Purjopillan: Nej det är ju sant. Men ändå så har vi ju båda haft bilden av att våra nära och kära är med oss den dagen som vi ska gifta oss.

• F A M E
    MilaPila skrev 2009-02-19 23:43:26 följande:
    FAME: Vem vet? De kanske har en ninja till ettåring som hoppar fram med höga sparkar? ;) Undrar bara hur min m2b egentligen uppfattar situationen. Han tyckte att hon var fjantig som inte vill resa hit. Självklart fick han svaret, "vänta tills du själv får barn"...
    ahaaaaaahaaaa

absolut jag tror dig till fullo, dock så brukar 1 åringa somna ganska bra i bilen så vidare dem inte är åksjuka.

Tråkigt att dom ska mulna för en sådan sak visst man får planera sin resa med barn på ett helt annat sätt än tidigare men hela himlen faller ju inte ner direkt. E4 går väl ganska snabbt dessutom, flera stopp så ordnar sig de.
  • passionsblomman

Vad är det för tramsigheter! hela min släkt bor antingen 45 mil bort eller 65 mil bort. Alla skulle nog inte komma hit, och de stör mig inte isåfall. MEN man tjafsar inte sådär!

Flytta inte! Det har du ju redan gjort! de får väl finna sig i att ditt liv fortsätter utanför gamla hemstaden och att en del i att ha en relation till dig innebär att ngn gång i livet själva resa de väg som väl för bövelen inte är längre åt ena än andra hållet. Punkt slut!

• live4love

MilaPila! Jag är helt övertygad om att de som verkligen tycker om er kommer om det så vore 200 mil till ert bröllop. Kom ihåg att det är ditt bröllop och ingen annans! Lycka till!
    www.carolinochadam.se

• Lady o Lufsen

Jag förstår absolut att det kan vara ledsamt...men stå på er!!
    Kram och lycka till/Lady

MilaPila skrev 2009-02-19 23:47:04 följande:
    Lady o lufsen: Du öppnar mina ögon :) Vi får väl se hur de gör när inbjudningarna väl kommer. Visst blir vi gifta även om vissa inte vill komma, men det vore ju ledsamt för min m2b om vissa av hans familjemedlemmar inte skulle vilja komma.
  • MV85

Ehmn... är det så hemskt att vilja gifta sig där man bor? Nej, jag tycker ni gör helt rätt som har det på den ort där NI bor nu.

Vi har haft en del liknande funderingar då min familj och släkt är utspridd över halva sverige (från norrköping ner till ystad) och även en del i Norge...
    Vännerna har även de blivit utspridda med åren, så frågan blev "var kan vi vara för att göra det så enkelt som möjligt för så många som möjligt?"

Konstaterade sedan efter ett tag att det skiter vi rent ut sagt i! De som vill och kan komma kommer, de andra kan skita i det om det är så hemskt omständigt att sova på hotell en natt eller två!

• didis

Klart ni skall gifta er där ni bor!

Ni har valt att gifta er på er hemort, självklart är det smidigast för er och ni kan tom erbjuda boende för tillresta.

Inte mycket att snacka om för släkten tycker jag, det hade varit skillnad om ni bokat bröllopet långt hemifrån både er och släkten.

Det blir ca 3 timmars resväg och visst, småbarn uppskattar inte alltid bilresor men då får man ta paus eller resa sent på kvällen så de sover. Vi bodde 90 mil från släkten när barnen var små och det funkade bra att ta det i 3 dagsetapper (vi passade på att hälsa på hos vänner/släktingar).

• Fenixx

nej! ni ska ha erat bröllop där det känns rätt för ER!! är ju eran dag.

vi själva har nästan all släkt och vänner här där vi bor, men vi ska då krångla till allt och ha bröllopet i en stad några mil bort..men just för det passar OSS bäst för temat och allt.

• Sesamy

Äsch. Vad fånigt av dem.
    Tycker att det är självklart att ni ska gifta er där ni bor. Det finns ju naturliga anledningar till att ni valt just den orten - ni lever där!
    Oavsett hur man än gör kommer alltid några gästerna få resa en bit. Det stämmer nog för de allra flesta par i nuläget.
    Vi ska gifta oss i staden där vi bor nu. Min m2b har växt upp här, våra gemensamma vänner bor här och delar av hans släkt bor här. Delar av hans släkt, flera av hans äldre vänner, nästan alla från min släkt och i princip samtliga av mina tidigare vänner kommer få resa hit (i snitt typ 40 mil) och bo över natt. Tråkigt om folk inte kan...
    Men hade vi valt en annan plats hade andra fått resa.
    Låt tråkmånsarna stanna hemma om de är så besvärligt.... Och ansträng er inte i onödan för deras skull i framtiden!

• Stardusty

Jag och min man var på ett bröllop förra helgen ca 60 mil från vår hemort! Min kompis har sin släkt i Jämtland och valde att ha bröllopet där, så alla vänner m.m. härifrån Sthlm fick åka upp dit. Visst blev det lite dyrt och jag hade ju hellre velat att bröllopet var här, men det är ju som du säger att de som kan och vill komma kommer. Och vi både ville och kunde så självklart åkte vi. Tycker dina vänner/släktingar får acceptera att man inte alltid kan fixa saker och ting så det passar alla. Så kör på er idé tycker jag!

• Stardusty

Såg nu att ni dessutom erbjudit gratis logi, då är det väl inget snack om saken! Vi åkte upp som sagt det dubbla och betalade alla kostnader själva.

• RhjärtaJ

klart ni ska gifta er där ni bor och där ni vill!! Man bestämmer väl själv var man ska gifta sig...

• skille

jeg er norsk, men bor i Gøteborg, vi skal ha bryllupet i Gøteborg, for enkelte blir det 100 mil å reise. jeg har bodd i Oslo i 22 år men det betyr ikke at jeg må ha bryllupet der. De som virkelig vil være med på vårt bryllup kommer uansett hvor det er.

Ha bryllupet akuratt der dere vil ha det. Dette er deres dag og ingen andre!

• X50S

Vi har lite samma problem. Vi bor på den ort min sambo är uppväxt och har hela sin släkt och familj. Vi hade tänkt gifta oss ute på Östersjön bara för att det skulle bli så rättvist som möjligt och samtidigt en rolig grej. Men nu går inte det och då tyckte vi att vi ändå kunde lägga bröllopet på min uppväxtort. Men det innebär att en äldre släkting inte kan resa med. (Fast å andra sidan har vi samma problem med mina farföräldrar om vi stannar här.) Men nu visar det sig att sambons systrar med familjer inte kommer närvara. Den ena ska åka på semester och den andra vet inte om de ska på semester eller inte ännu för att hennes sambo kanske byter jobb under tiden. Det är inget nytt ställe de åker på semester till, utan dit reser de varje eller iaf vartannat år.

Känns så jäkla trist för sambons skull. Det innebär att det blir bara hans föräldrar som "behagar" komma.

Det kan ju tilläggas att jag är från Gotland och vi hade löst det med billig resa och i stort sätt gratis boende för dem. Så kostnaden är inte problemet.

Jag trodde iaf man försökte komma när ens syskon ska gifta sig. Hade sambons syster velat gifta sig i Bosnien där hennes sambo är ifrån så hade vi ju försökt åka.

Slutsats: Skit i de som tjafsar. Är de intresserade av att delta på bröllopet så kommer de. Har de fysiska förhinder som inte går att lösa är det en sak, men kommer de inte av annan anledning är det deras problem. Inte ert! Det är er dag!

Svar på tråden Flytta bröllopet till annan ort?