• VJ75

Vem har rätt?

Hej. Häromdagen fick jag ett sms från svägerskan, hon undrade hur deras familj skulle ta sig upp till bröllopet (Jukkasjärvi), om vi skulle betala deras resa för de skulle bli för dyrt för deras familj drygt 7000 kr sa hon att de skulle kosta. Då sa jag att den som kan komma kommer. De tyckte hon inte om och undra varför vi bjudit folk överhuvudtaget.

Då sa jag att hon kunde ringa och prata istället men de gjorde hon inte....Konstigt eller??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 20:07
    Sen dricker brosan öl varje dag och håller på att bygga om i garaget!! Vad kostar inte det??

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • marsros

Om ni har skickat ut inbjudningarna ett år i förväg så är det snart dags eller? Då är det dåligt att hon inte har tagit upp problemet långt innan om ni har en nära relation. Om det är först nästa vinter som det är dags så kanske de hinner ändra sig och spara ihop pengar.

Sen ska vi nog vara väldigt försiktiga med att ha åsikter om andra människors prioriteringar när det gäller pengar. Där har man inte full insikt och det är privat!

Det kan ju vara så att de planerar nåt i hemlighet som ni inte vet...

och nej det det är inte gästerna som är betalande applåderande publik på skådespelet bröllop. Det är vi som ska bli hedrade om våra gäster vill komma och dela denna för OSS stora dag.
    Sen tycker nog de flesta att det är väldigt trevligt att vara gäst på bröllop och sträcker sig ganska långt för att kunna deltaga.

• Optimia

Jag håller med shakynose, väl skrivet!

Jag förstår att ni vill att ert bröllop ska vara något alldeles extra, ishotellet är ju häftigt och så, men samtidigt måste man förstå släktens åsikter. Ert bröllop är en JÄTTEgrej för ER, men knappast är det lika stort för era släktingar.

Jag tycker det är väldigt barnsligt att säga att svärfar är lat för att han inte orkar köra 125 mil. Det är TUNGT att åka 125 mil, och att köra (=ha ansvar för flera människors liv) är ännu tyngre. Sen kanske svärfar har problem med ryggen eller annat som gör att det är extra tungt för honom att sitta den tid det tar att köra 125 mil.

Jag förstår faktiskt också varför brorsan prioriterar att bygga garage, köpa dator och dricka öl framom att leva på vatten och knäckebröd (ok, en överdrift), för att kunna komma på ert bröllop. Garaget och datorn har man antagligen större nytta av än minnena från ett bröllop man fick spara flera månader för att kunna gå på.

Inte för att jag vill leka besserwisser, men det brukar höra till god ton att man inte ordnar fester/andra evenemang som orsakar stora kostnader/mycket besvär för ens gäster. Det är ju därför man rimligen skriver klädkod: kavaj om man vet att ens gäster kanske inte har garderoben full av frackar och aftonklänningar.

Givetvis får man ordna sitt bröllop som man vill, var man vill, men förutsätter man att gästerna ska hosta upp tusentals kronor för att kunna vara med får man faktiskt inte bli besviken om de väljer att sätta pengarna på något de själva valt.
    En inbjudan är ju just en inbjudan, inte en inkallelseorder. Har man inte råd att gå på ett bröllop så kan inte brudparet bli sura för det, man kan ju inte förväntas spara i flera månader bara för att kunna gå på en fest.

• Svanboet

Jag har itne läst hela tråden men jag har läst sista sdidan...

Jag håller med många tidigare talare om att man ska inte ha åsikter om andras ekonomi och prioriteringar. Jag känner mig hedrad över att få en inbjudan till bröllop och jag går ganska långt för att ordna så att jag kan vara närvarande MEN det finns gränser.

Jag bor idag i södra Sverige men vi har släkt i norr och vi reser ofta den sträckningen med bil - närmare 160 mil får vi köra och jag kan lova att det inte är en lätt resa, inte ens med en egen liten personbil. Jag vill inte köra den sträckningen med en liten eller medelstor buss. Dessutom är det många timmar i bilen så man är inte riktigt sig själv efteråt för i alla fall dagen efter ibland två dagar efter.

Vill NI väldigt gärna att de ska närvara får NI försöka hjälpa dem lösa problemet. Bryr ni er inte utan vill att de ska lösa det själv, bli inte förvånade över om kontakten er emellan blir lite stukad och att de inte kommer. Uppenbarligen verkar det viktigt för dem att närvara vid er vigsel men vill säkert ha lite respekt och förståelse för att det är en lång väg hemifrån.

• DCL

Håller med Optimia och didis! Förstår mycket väl att man som brud gärna vill ha sitt bröllop på ett häftigt/speciellt ställe. Vi funderade på flera alternativ, bland annat att ha bröllopet utomlands och att ha det på en jättemysig herrgård som vi hittade ganska långt upp i Sverige. Vi valde dock en plats vi tycker om som finns mycket närmare, just därför att vi vill att våra vänner och släktingar ska kunna komma till vårt bröllop. Vi vill umgås med dem, och hade vi valt ett av de två första alternativen, så hade inte många kunnat komma just pga ekonomin. Jag tror att om man inte har hur mkt pengar som helst att lägga, så man kan betala sina gästers utlägg, då får man kompromissa lite om man vill att det ska komma några gäster. Alla har inte ekonomi till att delta vid ett bröllop. Och det där med din svärfar, 125 mil ÄR mycket!!! Jag skulle aldrig sätta mig och köra så långt, varken buss eller bil.

Kan inte du ringa upp din svägerska istället? Kolla upp lite rese och boendealternativ som du kan ge som förslag, kanske du kan hitta de där billiga resorna som hon kan ha missat?

• Addilin

Jag har inte läst hela tråden men om man ska utgå från första inlägget/frågan så har jag väldigt svårt att förstå att någon förväntar sig att ni ska betala resan. Jag förstår att dom kanske inte har råd att komma, men det är erat bröllop och ni har rätt att det var ni vill. Det låter rätt barnsligt att förvänta sig att ni ska ta hänsyn till alla andras krav på erat bröllop.

• DCL

Addilin: Jag tror inte att ngn i tråden menar att TS ska ta hänsyn till alla gästernas åsikter, det är klart att de får hålla sitt bröllop var de vill, men däremot kan inte TS förvänta sig att alla gästerna kommer på bröllopet eftersom det verkar bli en stor kostnad att ta sig till platsen för bröllopet. Därtill kommer ju boendekostnad etc.

• DCL

Ett bröllop handlar väl om prioriteringar både för brudparet och gästerna? Vad är viktigast för brudparet, att ha ett storslaget, påkostat bröllop kanske med få gäster eftersom alla inte har råd att närvara eller att umgås med vänner och familj? Och vad är viktigast för gästerna, att lägga massa pengar på att vara gäst en dag eller att lägga pengarna på ngt annat, t.ex. renovering av huset?

Jag tror inte att man måste välja det ena eller det andra, är man villig att kompromissa lite kan man få både sitt storslagna bröllop OCH dela den med alla sina nära och kära. Men som sagt, det handlar väl om prioriteringar från båda parter...

• Addilin

DCL: Jag svarade på orginal inlägget, jag har bara läst delar av tråden. Det jag tycker är att svägerskan var barnslig som förväntade sig att dom skulle betala resan. Dom ska kunna ha sitt bröllop som dom vill, men jag håller med om att dom kan inte kräva att alla gäster ska kunna komma.

• DarkBrideInWhite

Jag har enbart en sak att säga om detta - om man blir bjuden på ett bröllop så får man på egen hand besluta om man tycker att man kan delta eller inte. Det är en ära att få vara med på någons stora dag, dock innebär det inte att man prioriterar det framför annat. Men får man en inbjudan där det inte framgår att brudparet ska stå för resan till bröllopsdestinationen så tycker jag inte man kan förvänta sig att brudparet ska stå för det. Att sedan fråga varför man blivit bjuden till ett bröllop med den grund som denna tråd baserar sig på tycker jag är fräckt.

• altervattnet

På vårat bröllop kommer det folk från lite olika länder, bla USA, Spanien, Italien mfl. och vi kommer inte att att bjuda på biljetter eller boende för dom, vi har nog att få ihop till bröllopet, dom som vill komma kommer och dom som inte anser sig ha råd får stanna hemma.

• Svanboet

Det är vår melodi! Vi resonerar så att vi väljer en plats där det finns många möjligheter för långväga gäster att hitta resor och boende. Det är ju trots allt lite annorlunda att ha festen i en stor stad nära där man själv bor och långt bort från sig själv och delar av släkt och vänner.

altervattnet skrev 2009-02-20 12:52:31 följande:
    På vårat bröllop kommer det folk från lite olika länder, bla USA, Spanien, Italien mfl. och vi kommer inte att att bjuda på biljetter eller boende för dom, vi har nog att få ihop till bröllopet, dom som vill komma kommer och dom som inte anser sig ha råd får stanna hemma.
  • marsros

Absolut men om man väljer en helt annan plats än där man bor får inte bli sur om folk inte kommer för de prioriterar att lägga sina pengar på annat.

altervattnet skrev 2009-02-20 12:52:31 följande:
  • novia72

altervattnet: du resonerar rätt MEN du sitter inte här och klagar på att de inte vill komma på JUST DITT BRÖLLOP.. utan du har rätt inställning.

• altervattnet
    marsros skrev 2009-02-20 14:06:24 följande:
    Absolut men om man väljer en helt annan plats än där man bor får inte bli sur om folk inte kommer för de prioriterar att lägga sina pengar på annat.
    Absolut inte! Men som gäst får man heller inte bli sur för att ett brudpar väljer att ha sitt eget bröllop på annan ort
  • Pernryd
    didis skrev 2009-02-18 09:25:13 följande:
    Nja jag vill nog nyansera bilden lite...Om ni bor i Jukkasjärvi är det en sak, då har de antagligen hälsat på er förut och annars kan de passa på nu. Men om ni ha valt att gifta er på en plats långt hemifrån förstår jag att de reagerar. För hur det nu är - vem vill missa sina syskons bröllop?? Inte ens den här familjen som kanske behöver sina 7000 till bra mycket bättre saker - ny tvättmaskin eller hockeyträning till dottern eller vad det kan vara.Så det ni gör (om ni medvetet har valt att lägga bröllopet långt ifrån där ni själva och släkten bor) är en form av utpressning - betala 7000 eller missa vårt bröllop. Åtminstone är det så din svägerskas familj uppfattar det.
    Men man gifter väl inte sig för ngn annans skull? Om jag nu hade velat gifta mig i Las Vegas så hade jag gjort det, det är ju brudens och blivande makens dag.
    Men TS, ni kan ju faktiskt göra så att ni har bröllopsfesten hemma, så att alla kan komma och fira er där. De som sen vill följa med er upp kan ju givetvis göra det men då kan det iaf inte bli nga sura miner.
  • Pernryd

Nu har jag skummat igenom tråden lite snabbt. Jag förstår att din svägerska kanske blir besviken för att de känner att de inte kan följa med er upp dit, det kostar ju en del.... Men om ni vill gifta er där så ska ni göra det, oavsett vad alla andra tycker och tänker. det är er dag som ni ska minnas och njuta av resten av livet. Men ni kan nog inte förvänta er att ni får så många gäster tyvärr, så då är frågan om ni tycker det är värt det. Är gästerna väldigt viktiga så ska ni nog fundera på att flytta det.

Ni kan ju göra som alla andra som gifter sig i smyg gör, gifta er där och sen ha fest i era hemmatrakter. (som jag skrev i förra inlägget). Men reaktionen från din svägerska är säkert bara besvikelse för att hon inte kan vara med, ngt man kanske förväntat sig, men det är ER dag och ni ska göra som NI vill!
    Lycka till!!!

Svar på tråden Vem har rätt?