• VJ75

Vem har rätt?

Hej. Häromdagen fick jag ett sms från svägerskan, hon undrade hur deras familj skulle ta sig upp till bröllopet (Jukkasjärvi), om vi skulle betala deras resa för de skulle bli för dyrt för deras familj drygt 7000 kr sa hon att de skulle kosta. Då sa jag att den som kan komma kommer. De tyckte hon inte om och undra varför vi bjudit folk överhuvudtaget.

Då sa jag att hon kunde ringa och prata istället men de gjorde hon inte....Konstigt eller??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 20:07
    Sen dricker brosan öl varje dag och håller på att bygga om i garaget!! Vad kostar inte det??

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Pärlan2009

Vi bor i Sthlm men ska ha bröllopet i mina hemtrakter i Norrbotten. Eftersom min blivande mans syskon bor i södra Sverige och vi tycker det känns väldigt viktigt att de kan komma så har vi diskuterat med dem ang flyg-boende osv. Vi ville stämma av om de kände att det blev för dyrt så att vi ev skulle kunna sponsra flygbiljetter eller dylikt. Vännerna i Sthlm hoppas vi kommer ändå men vi förstår naturligtvis om folk inte har möjlighet att prioritera vår dag.

• annafogel

men vilket sätt! jag har inga planer på att betala gästernas resor/boende, har bjudit folk både fårn italien ch cypern och blir så klart jätteglad om de kan komma, men ingen man tar för givet, då det kostar en del.. men ja den som kan kan..

• Fenixx

ja tråkigt sätt av henne, visst det är mycket pengar. men det är ju ändå frivilligt att komma så att säga.
    för ni ska ju ha bröllopet där det känns rätt för er, inte vad som är lättast för andra.

vi har själva nästan all släkt och vänner här i stan och grannstaden vi bor, men valde ändå att ha vårat i en stad några mil bort då det passade bättre för vårat tema. dock kan vi inte erbjuda boende precis vid festlokalen då det ligger lite utanför. och då det är nästan lika långt hem som till närmsta hotell så tror jag att många väljer att åka hem istället, så vi hoppas folk kan fixa skjuts dit så bjuder vi på buss som vi beställer hem för folk iallafall.

• didis

Nja jag vill nog nyansera bilden lite...

Om ni bor i Jukkasjärvi är det en sak, då har de antagligen hälsat på er förut och annars kan de passa på nu. Men om ni ha valt att gifta er på en plats långt hemifrån förstår jag att de reagerar.

För hur det nu är - vem vill missa sina syskons bröllop?? Inte ens den här familjen som kanske behöver sina 7000 till bra mycket bättre saker - ny tvättmaskin eller hockeyträning till dottern eller vad det kan vara.

Så det ni gör (om ni medvetet har valt att lägga bröllopet långt ifrån där ni själva och släkten bor) är en form av utpressning - betala 7000 eller missa vårt bröllop. Åtminstone är det så din svägerskas familj uppfattar det.

• Tooticki
    VJ75 skrev 2009-02-17 20:37:48 följande:
    Hej. Häromdagen fick jag ett sms från svägerskan, hon undrade hur deras familj skulle ta sig upp till bröllopet (Jukkasjärvi), om vi skulle betala deras resa för de skulle bli för dyrt för deras familj drygt 7000 kr sa hon att de skulle kosta. Då sa jag att den som kan komma kommer. De tyckte hon inte om och undra varför vi bjudit folk överhuvudtaget.Då sa jag att hon kunde ringa och prata istället men de gjorde hon inte....Konstigt eller??
    Hur har ni formulerat er inbjudan?
  • Anki82

Vi har hälften och våra gäster kommande från irland då vi bor här o M2B är irländare vi har sagt att vi blir jätteglada om så många som möjligt kommer men att det är deras valt fullt ut och so far verkar det som att de flesta kommer men de betalar sin resa o boende själva så förstår inte riktigt din svägerskas reaktion utan jag tycker det är så att kommer man så betalar man sin egen resa annars så är det så klart synd men det är upp till var o en o känna om man har råd/lust eller liknande o åka.

• Ore

Jag håller med didis litet, att välja att gifta sig långt hemifrån är ju helt ok, men i vissa fall vet man ju om ifall man har någon/några i närmaste familjen som då inte kan följa med. Och det är ju tråkigt att i så fall välja bort dem, det kan jag förstå att de blir besvikna över.

Men givetvis ska ni ändå inte behöva betala deras resekostnader, det är ju absurt. När ni valde plats för ert bröllop så var ni säkert medvetna om att vissa kanske inte skulle ha möjlighet att komma, pga långt avstånd och höga kostnader.

Men 7000 låter väldigt mycket, det borde gå att få det billigare...

• Tooticki

Vill bara kommentera detta med kostnaden, jag och min man har kollat på att resa till Ishotellet i Jukkasjärvi och vi har aldrig kommit under 10 000 kr för oss två inkl flygresa, transfer och 3 övernattningar så det låter rimligt, för att inte säga väldig billigt, för en familj med barn!

• Pärlan2009

Att bo på Ishotellet är dyrt men det finns också boendemöjligheter i Kiruna. Kanske finns det någon turistbyrå som kan rekommendera billigare boende?

Flygpriserna blir ofta dyrare ju närmare avresedag man beställer så ett tips kan vara att boka i tid!

• didis

Jag tänker så här: för den som har taskig ekonomi vore det antagligen lättare att prioritera att åka till sin systers bröllop på Irland när systern bor där (för då är det ju logiskt att hon gifter sig på Irland).

Om hon däremot bor i Sverige liksom hela övriga släkten så skulle det kännas mindre roligt att betala resa till Irland bara för att hon tycker det verkar vara en trevlig plats att gifta sig på.

Åtminstone skulle jag själv känt så under den tiden vi fick prioritera hårdare än idag.

Anki82 skrev 2009-02-18 09:47:08 följande:
    Vi har hälften och våra gäster kommande från irland då vi bor här o M2B är irländare vi har sagt att vi blir jätteglada om så många som möjligt kommer men att det är deras valt fullt ut och so far verkar det som att de flesta kommer men de betalar sin resa o boende själva så förstår inte riktigt din svägerskas reaktion utan jag tycker det är så att kommer man så betalar man sin egen resa annars så är det så klart synd men det är upp till var o en o känna om man har råd/lust eller liknande o åka.
Svar på tråden Vem har rätt?