• Pheebs

Formulering på inbjudan

Jag är i färd att skriva inbjudningskorten till vårt bröllop, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera.. Eftersom vi har allt vi behöver i boet, önskar vi "bidrag" till bröllopsresan, men hur skriver man det utan att det ska låta som "tiggeri"..?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Formulering på inbjudan
  • piggelinbride

Vi skrev ungefär såhär:
    Vi önskar oss inga presenter, men de som vill får gärna lämna ett bidrag till vår bröllopsresa. Hur detta går till kan ni fråga våra föräldrar vid anmälan.

Våra föräldrar lämnar sedan ut ett kontonummer där folk kan sätta in pengar. Vi har andra kompisar som gjort likadant och det har funkat utmärkt.

• Pheebs

Tack!

Tycker det är svårt att få till formuleringen, som sagt, men det där lät ju jättebra!

• Tooticki

Att skriva vad man önskar i inbjudan är inte särskilt fint. Vi skrev inget i inbjudan och 98% av gästerna frågade vid OSA så då kunde vi tala om det för dem.

• Pheebs

Har också tänkt på det, men samtidigt hör man fler o fler som faktiskt önskar "hjälp" till resan.

Upp till var o en.

• Tooticki
    Pheebs skrev 2009-02-09 12:48:45 följande:
    Har också tänkt på det, men samtidigt hör man fler o fler som faktiskt önskar "hjälp" till resan.Upp till var o en.
    Det var inte det jag sade, utan att man inte ska skriva det i inbjudan utan informera om det på annan plats. Annars blir det lätt att det kan tolkas som om att "ni får komma på vårt bröllop om ni ger oss pengar".
  • Heloise

Kanske i ett informationsblad? Det ska vi göra, fast vi önskar oss presentkort på ett resebolag ist för pengar.

• lecaroline

Jag har talat med våra föräldrar, tärna, toastmasters och värdinna. Vi har också sagt vad vi ska köpa för pengarna. Så någon av oss måste ju få frågan.. Jag tror att det räcker..

• marriage09

Jag har också funderat en del på det där med att skriva i inbjudan eller ej vad man önskar sig. Vi förutsätter inte på något sätt att våra gäster skall ge något, men vet att de flesta gör det. Dock skulle vi helst inte vilja ha en massa glas och skålar som man aldrig använder, utan helst upplevelser som man kan använda resten av året för att på så sätt "konsumera bröllopet längre". Vi funderar på att skriva detta, men när vi briefade detta med våra föräldrar så tyckte de att det lät som om man förväntade sig presenter.

Vi funderar således på att inte skriva någonting alls, men finns det en risk att folk inte ens frågar då och kommer släpandes med skålar och diverse annat som man inte vill ha?

TS, förlåt att jag snodde till mig lite plats i din tråd, svara nu på hennes fråga...

Som svar på din fråga, om ni skall ha OSA till någon annan, tex era föräldrar, kan ni inte skriva en rad om att "har ni några frågor om vad som helst så här gärna av er till våra föräldrar". De flesta lär då kanske fråga ang önskningar va dem och då kan de förmedla att ni gärna önskar er ett bidrag. Jag tycker inte att ni ska skriva in det i inbjudan.

• Snäckan4

Jag kan också tycka att inbjudan endast ska vara en inbjudan med information om vigsel, fest och osa. Vi valde att lägga med ett informationsblad i kuvertet där det står om boende, toastmaster mm. Under "Övrig information" skrev vi bl.a. så här:

Önskelista:
    1. Att ni kommer
    2. Presentkort på xx resebyrå

På de bröllop jag har varit på i vår kompiskrets har det varit självklart att vi har tagit med en present varför jag inte tror att det kommer finnas folk som tar illa upp av den formulering. Dessa bröllop har även haft information om var vi kan hitta deras önskelista och detta har jag absolut inte tyckt varit konstigt.

• Pheebs

Marriage09

Gör inget alls att du "snodde till dig" lite plats i den här tråden.

Vi vill inte heller ha brödrostar, skålar o glas osv, eftersom vi, som sagt, har det vi behöver. Vi sköter bröllopet själva o tar heller inte för givet att alla ger något, men tror nog ändå att det görs.

Får fundera vidare på hur vi ska göra. Är ju som jag skrev längre upp i tråden, mer o mer vanligt att folk önskar sig "hjälp" till resan..

• Pheebs

Heloise

Jo, att det ska stå på informationsbladet, har vi ju tänkt.

• Pheebs

Snäckan4

Det där lät ju jättebra! Tack för tipset.

(funkar inte att trycka på "svara på inlägget", så det är därför jag gjort så här)

• Mrs Baom

Såhär skrev vi:

Presenter är en överreklamerad sak,
    men nu ska vi mot er vara helt rak.
    Vi vill gärna åka på bröllopsresa till sol och sand,
    där vi som äkta makar kan gå hand i hand.
    För att detta ska kunna bli verklighet för oss två,
    önskar vi ett litet bidrag få.
    Så om ni något till oss vill ge,
    se då till att vi på planet kommer me´

Tack till släkt och vänner,
    alla som vi känner.

:):)

• Luvmybejjbi

För att inte få dubletter
    av dukar, vaser och grösa assietter
    ber vi er strunta i paketen,
    och istället ge oss möjligheten
    att åka på en resa till solens land
    och få vara på stranden hand i hand.

• Pheebs

luvmybejjbi

Vad fint!!

Får man norpa de raderna..?

• Luvmybejjbi

Ja visst!!! De e bara kul.

• Pheebs

En fråga till då..

Skrev ni något kontonr eller ordnar ni något på festen eller så, med pengarna?

*Mycket funderingar blir det*

Svar på tråden Formulering på inbjudan