• Lemonita

    Tusen och en natt/Orientaliskt

    Hej.
    Vill ha alla möjliga tips på tusen och en natt tema.
    Bordsdukning, inredning, inbjudan, underhållning, vattenpipor, klä väggar med tyg (billiga tyger?).....ja allt möjligt!
    Snacka på bara!
    (Det gäller en hyrd lokal med ca 40/50 gäster)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 19:06
    Vi kommer förmodligen gifta oss ensamma utomlands och sen ha orientalisk fest för att fira här hemma (bara för att förtydliga ).

  • Svar på tråden Tusen och en natt/Orientaliskt
  • Blivande mrs walker

    Man kan fråga i inbjudningen om någon är allergisk, och är någon det så kan kanske lukten komma från kryddor istället för rökelse? Typ ha skålar med krossad kanel, spiskummin och kardemummakärnor här och där.

  • Lemonita
    Jag blir så glad av alla bra tips!! hi hi
    Fingerkastanjetter! Så kul, man kanske kan använda sig av sådana till bordsplacering. Sen kan alla hålla på med de där under festen. Hi hi, det blir lekstuga av det hela. Men kul måste man ha.
    Raki var bra ide, sen kan man ha karaffer i olika färger med vin på borden istället för själva flaskorna.
    Någon som har tips på sidor med bilder på dukningar?
  • Lady o Lufsen

    Om du ska köpa så är den rätta benämningen "fingercymbaler"...


    Lemonita skrev 2009-02-09 11:00:20 följande:
    Jag blir så glad av alla bra tips!! hi hiFingerkastanjetter! Så kul, man kanske kan använda sig av sådana till bordsplacering. Sen kan alla hålla på med de där under festen. Hi hi, det blir lekstuga av det hela. Men kul måste man ha.Raki var bra ide, sen kan man ha karaffer i olika färger med vin på borden istället för själva flaskorna.Någon som har tips på sidor med bilder på dukningar?
  • Lemonita

    Ah! Bra att du sa det!
    Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 11:01:48 följande:


    Om du ska köpa så är den rätta benämningen "fingercymbaler"...
  • Lady o Lufsen

    Annars så hade du fått kastanjetter och det är en annan sak


    Lemonita skrev 2009-02-09 11:02:48 följande:
    Ah! Bra att du sa det!Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 11:01:48 följande:
  • Aleta

    Du kan ju ha lite snygga hennamålningar om det går ihop med klänningen.
    En kompis till mig hade en jättesnygg brudklänning som kändes lite orientalisk i inspirationen, fast den var egendesignad och sydd. (Hon är dansös själv.)

    Du kan ha sådana där supersötsliskiga bakverk till kaffet. Arabiskt kaffe i små minikoppar också kanske?

    Jag kan inte hålla med Blivande Mrs Walker om att en orientlisk dansös skulle vara sexistisk. Jag har själv hållit på med det sedan -92. Det underbara med den här dansen är ju att det inte spelar någon roll om du är jättetjock eller smal, ung eller gammal, det passar alla. Prata med dansösen/dansöserna/dansören du väljer, de kan erbjuda alla möjliga stilar, inte bara "magdans" (dvs med bar mage) utan även mer jordnära eller tuffa/poppiga stilar där klänningarna är hela t ex.
    Jag kan rekommendera en riktigt, riktigt bra dansös om du bor i Stockholmstrakterna.
    www.tothmes.com/index.htm

  • Lady o Lufsen
    För vem/vilka har du dansat?
    Aleta skrev 2009-02-09 11:08:04 följande:
    Du kan ju ha lite snygga hennamålningar om det går ihop med klänningen.En kompis till mig hade en jättesnygg brudklänning som kändes lite orientalisk i inspirationen, fast den var egendesignad och sydd. (Hon är dansös själv.)Du kan ha sådana där supersötsliskiga bakverk till kaffet. Arabiskt kaffe i små minikoppar också kanske? Jag kan inte hålla med Blivande Mrs Walker om att en orientlisk dansös skulle vara sexistisk. Jag har själv hållit på med det sedan -92. Det underbara med den här dansen är ju att det inte spelar någon roll om du är jättetjock eller smal, ung eller gammal, det passar alla. Prata med dansösen/dansöserna/dansören du väljer, de kan erbjuda alla möjliga stilar, inte bara "magdans" (dvs med bar mage) utan även mer jordnära eller tuffa/poppiga stilar där klänningarna är hela t ex.Jag kan rekommendera en riktigt, riktigt bra dansös om du bor i Stockholmstrakterna.www.tothmes.com/index.htm
  • Blivande mrs walker

    Jo Aleta, det var därför jag reserverade mig mot det själv. Jag menade bara att det beror helt på dansösen, hur man dansar, hur man är klädd osv.

  • gotlandsulrika

    Håller helt med Aleta. Har själv dansat i många år och ibland uppträtt på just bröllop, det brukar alltid va väldigt uppskattat av alla, speciellt av barnen!

  • Lady o Lufsen

    Aleta:
    Menar såklart vilka/vilken danslärare du har dansat för...

    Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 11:11:22 följande:


    För vem/vilka har du dansat?
  • Aleta

    Ånej, så jag får inte skryta med att jag har dansat för kungen och drottningen...

    Min första lärare var Kay Artle och hon har influerat mig mycket, men jag har gått kurser för alla möjliga.
    Suzanne Petrén Abou Shebika, Ulla Edenmark, Annika Koskinen, Lena Helt, Hossam Ramzy, Morocco, Shareen El Safy, Suraya Hilal t ex. Eftersom jag inte har bott i Stockholm under tiden så har det varit helgkurser, och sedan träning, träning, träning. När jag höll på som mest så dansade jag en timme om dagen, minst.
    Dessutom olika lärare i Egypten när jag åkte med dit på en av EKCs resor dit och lite blandade lärare när jag varit på festivaler i Finland.

    Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 11:53:41 följande:


    Aleta:Menar såklart vilka/vilken danslärare du har dansat för...Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 11:11:22 följande:
  • Tizzeltazz

    hur har du tänkt med kläder/huvudbonader? Våra gäster fick div arabiska plagg att dra på finstassen och fez, magdansösen på slutet av kvällen lärde ut moves men det var bara makens systerson som hakade på... förutom ngra av grabbarna som var uppe och dansade med henne 'på riktigt'.

    maken klassiska "sjal med snöre runt" på huvudet (kan inte för mitt liv komma på vad den heter ) och jag hade en röd slöja som på ett band runt huvudet.

    sen beror det välan på hur orientaliskt ni vill ha det, ni kan ju anamma traditionen att ha bröllopstroner osv.

    rent allmänt:
    lyktor, brickbord, ornamenterade silverbrickor, mönstrade sittpuffar, hett & sött the, härliga arabiska småkakor...
    äta från gemensamt fat?

    bröllopstroner :
    www.facebook.com/photo.php&l=70d68&id=725388734

    bröllopsvagn:
    www.facebook.com/photo.php&l=36d56&id=725388734

    fin keramik:
    www.facebook.com/photo.php&l=cc29c&id=725388734

  • Tizzeltazz

    PS
    du kan ju även ha lite orientaliskt före bröllopet med mjölkbad och andra trevligheter

  • Linadesign

    Om du kan få tag i indiska sari:s (kvinnornas klädsel) så vore de jättefina som bordsdukar! Jag har själv använt en sari till bordsduk på en fest (inte bröllop) och eftersom de är så långa (över 5 meter tyg) så funkar de bra till bordsduk. Eller att hänga på väggarna.

    Om ni vill ha Bollywoodmusik så kan jag tipsa om "Kal Ho Na Ho" (hoppas det stavas så). Den är ledmotiv till filmen med samma namn. Filmen "Devdas" har en lite rolig låt som heter "Dola Re Dola"

    Lycka till!

Svar på tråden Tusen och en natt/Orientaliskt