Inlägg från: Blivande mrs walker |Visa alla inlägg
  • Blivande mrs walker

    Tusen och en natt/Orientaliskt

    Åh vad roligt tema!
    Jag var på fest med orientaliskt tema nu i lördags. Istället för magdansös hade de en magdansör (en kompis till dem), litet roligare kanske, och kan kännas mindre sexistiskt (även om det förstås kan diskuteras). De bjöd på libanesisk (typ) plockmat och hade orienatlisk musik som vi dansade till. (Kanske ni kunde lätra er några moves av magdansös/-ören, och ha det istället för bröllopsvals?)
    Servera turkisk konfekt eller liknande små bakverk till kaffet, eller byt ut kaffet mot starkt sött marockanskt mintthé (Görs på gunpowderthé, myntablad och massor av socker och dricks ur glas).

  • Blivande mrs walker

    Det var hemma i en lägenhet och de hade inte dekorerat så hemskt mycket, men hade satt tyger över soffor och fåtöljer och tagit dit så många kuddar som möjligt. Och så hade de en del sjalar, "fingerkastanjetter" och sådant som cirkulerade bland gästerna.
    Andra idéer är förresten att servera raki (jag har för mig att det inte bara är grekiskt utan finns runtom hela medelhavet), och som fördrink kanske ha någon bål som kunde innehålla typ olika kryddor, kanel, chili, nejlikor osv (nu fantiserar jag fritt, och det kanske blir för juligt?)

  • Blivande mrs walker

    Och försök hitta allsånger på temat också (jag tänker på Demonstrationssången ("Leve Palestina"), men den passar väl inte på ett bröllop... Men det borde finnas andra som är lika lätta att lära sig, med en försångare och så härmar de andra. Och handklapp till), och lekar!

  • Blivande mrs walker

    Man kan fråga i inbjudningen om någon är allergisk, och är någon det så kan kanske lukten komma från kryddor istället för rökelse? Typ ha skålar med krossad kanel, spiskummin och kardemummakärnor här och där.

  • Blivande mrs walker

    Jo Aleta, det var därför jag reserverade mig mot det själv. Jag menade bara att det beror helt på dansösen, hur man dansar, hur man är klädd osv.

Svar på tråden Tusen och en natt/Orientaliskt