• torun

Hjälp jag skall bli svärmor

Jag behöver hjälp och råd, vad får en kommande svärmor göra? Min son skall gifta sig och jag vill inte lägga mig i. Jag vill gärna vara med i den roliga o spännande förberedelsen, men det tycker inte bruden, hon skal ordna allt själv, men vår plånbok är bra. Det ska bli ett stort kyrkbröllop med stor fest efteråt och därmed en hel del planläggning. Hur får jag henne att förstå att jag gifter bort min son och att jag gärna vill vara en del i det.

• Svar på tråden Hjälp jag skall bli svärmor
  • Svanboet

Har skummat tråden och jag har sett en tydlig tendens att folk INTE vill ha "hjälp" av varken svärmor eller sin egen mamma. För min egen del kan jag bara säga att jag skulle gå upp i limningen om blivande svärmor la sig i och "bestämde" saker och när hon tycker har hon väldigt starka åsikter. Däremot tar jag gärna emot tips och triks och konkret hjälp. Jag förväntar mig inget ekonomiskt stöd från något håll och får vi bidrag spelar det ingen roll om de är öronmärkta för t.ex. maten så länge vi får bestämma menyn.

Vad gäller min egen mamma så kan jag med handen på hjärtat säga att jag skulle aldrig drömma om att genomföra detta utan att involvera henne i de flesta aspekter. Allt från val av klänning till bordsplacering och fyllning i tårtan. Jag och mamma är förvisso väldigt lika och väldigt nära så hon är mer som en kompis än som en morsa.

Kortfattat:
    Bra med hjälp och åsikter men lägg inte fingrarna i kakburken i onödan. Kankse detta är ett bra tillfälle att komma närmare din blivande svärdotter?

• Aleta

Jag tycker att man som blivande brud kan vara lite generös och tänka på att brudgummen också har en mamma. Det blir ofta samma sak när barnen kommer. Mamman är mer öppen för råd och hjälp från sin egen mor än från svärmor.

Det enda fel dessa stackars kvinnor har gjort är ju att föda en son istället för en dotter. Låt dem få vara med om de nu tycker att det är roligt. Så viktig är inte denna enda dag, det är däremot banden till den nya familj man gifter sig in i.

• passionsblomman

Det är värt att fundera lite på tycker jag det faktum att man oftare uppfattar det ens mamma säger som råd och hjälp, medan det svärmor säger är kritik och att man lägger sig i...

naturligtvis finns det all slags folk både bland mammor, döttrar , svärmödrar och blivande sonhustrur. Man är två om en relation och jag tycker ibland det kan behöva tänkas en gång till, ur ett perspektiv där man vridit lite på saken.

jag vet ju hur jag själv tänker som eventuell bru...
    ..men jag är mamma till en son också. Rollerna blir en dag andra och annorlunda. Hur vill man ha det då?

• MimmiMama

hoppsan! jag är mamma till två söner och jag har inte tänkt tanken att jag kanske inte skulle få vara med i planeringen när de ska gifta sig en dag!
    Jag hoppas att jag har en såpass bra relation till deras flickvänner att de ser mig som en tillgång istället för en börda.
    Jag skulle aldrig komma på tanken att pådyvla _mina_ åsikter hur de "bör göra"!
    Däremot så skulle jag OM de bad om råd ge råd men ha full förståelse för om de valde att göra på ett för dem bättre sätt.
    Det är deras dag inte min även om sonen är min
    Men det är också en dag då det blir ännu tydligare att min son har ytterligare en kvinna som står honom mycket nära och denna kvinna och jag ska inte konkurrera utan enas då vi båda är betydelsefulla i sonens liv och han i våra liv.
    Jag ser verkligen framemot att få en sonhustru och hoppas vi får en bra relation för har min son valt henne är hon en toppentjej!Han är en klok grabb!

• Snuttis2

om de som par godtar pengar från er som anhöriga tycker jag att du som blivande svärmor ska ha möjlighet att säga din åsikt om pengarnas ändamål..dock tycker jag i annat fall att man får försöka skapa en bra relation parterna i mellan och på så vis få turen att bli delaktig i planeringen!!!!

• marsros
    MimmiMama skrev 2009-02-10 21:14:10 följande:
    ytterligare en kvinna som står honom mycket nära och denna kvinna och jag ska inte konkurrera utan enas då vi båda är betydelsefulla i sonens liv och han i våra liv.
    Ja om deore så enkelt, men jag tror att de som har det som jag dvs en svärmor som kämpar med näbbar och klor för att vara den viktigaste kvinnan i min mans liv. Det bästa sättet för henne att göra det är ju att trycka ner mig. Så vad jag än säger så styr hon över samtalet på sig själv.

Hon hade till och med mage att på ett besök i helgen klaga på hur jag har mina köksprylar placerade i köket!
  • Svanboet

Jag har minst sagt inte ens tänkt på att svärmor faktiskt "mister" sin son när vi gifter oss och att hon säkerligen är väldigt intreserad av att delta i planering och belut om vissa saker. Jag ska genast notera i min planeringsbok att jag måste även inkludera henne i viktiga beslut... kanske inte valet av min klänning men i alla fall kan jag tycka att det vore roligt att diskutera menyn, dansen och val av lokaler med några fler. Det finns säker en miljon saker till som jag vill ha fler åsikter om, men det är ju just det att jag vill ha åsikterna som avgör om hjälpen är välkommen. Det blir väldigt jobbigt om hon eller någon annan som ska hjälpa tycker att "nej men så kan ni ju inte göra"

• agtiwi

Jag är en av de brudar som vill planera det mesta själv, men...
    Vi skrev ner allt som ska planeras och kollade i genom listan. Sen plockade vi bort vissa saker som vi kände att vi nödvändigtvis inte behöver planera själva. Så svärmor och min mamma fick sedan hälften av uppgifterna var som vi plockat bort från listan. Alla nöjda och glada!

• marriage09

Jag tycker inte att pengar och planeringshjälp skall gå hand i hand! Ifall du valt att sponsra bröllopet så är detta en gåva, och som någon sade, så skall det inte komma ett krav om medverkande med i detta. Det måste vara upp till din son och bruden att planera hur de vill ha det. Kom för gud skull inte med några krav på medverkan, dock kan du ju nämna att du mer än gärna hjälper till, men att det då är på deras villkor.

Jag personligen hade blivit jätteirriterad (och sagt ifrån på skarpen) ifall min svärmor lade sig i eller kom med krav, jag skulle aldrig acceptera det. Som tur är så är hon verkligen inte den typen, snarare tvärtom. Mina föräldrar kommer att betala delar av maten och de har inte sagt pip om vad det skall vara etc. Däremot så vill min mamma gärna att vi skulle catera och att de skulle betala. Detta pga att vi egentligen hade tänkt laga all mat själva (för att kunna hålla budgeten), men min mor insåg - korrekt skulle jag tro - att det skulle bli jättestressigt och att hon skulle oroa sig för att det inte skulle funka. Hon "köpte" sig - och oss - således ur den stressen genom att betala maten. Dock bestämde hon inte detta, hon bad mig att lyssna på hennes argument och jag insåg att det var rätt.

Ett råd i korthet: tala om att du finns där och gärna hjälper till med praktiska göromål och bollar idéer, men var intepåstridig för då lär du inte få hjälpa till alls. Det är deras bröllop och deras dag, inte någon annans!!

• MulleNuh

Förstår att det är jobbigt ts!!!

Min mamma vill gärna lägga sig i, men då är det på ett jobbigt sätt.

Nej jag vill sköta mitt själv och vill jag ha hjälp så BER jag om hjälp!

• JanetKim

Jag vill jättejärna att min svärmor/mamma hjälper till! Men det är alltid jag å min sambo som har det sista ordet! {#lang_emotions_sunny}

• ElinPierre

Vi har gett svärmor en enkel uppgift- men som hon kan SÅ mycket bättre än oss. Sen var hon med när vi bestämde våra ringar, inte som smakråd utan mest som sällskap, men jag tror det uppskattades.

Vi är också noga med att berätta det vi har planerat, hur vi tänkt oss och hur det kommer att bli, så även om hon inte har någon som helst möjlighet att ändra på våra beslut, känner hon sig även där delaktig vilket hon själv sagt tyckte det var roligt.

Jag tycker att det är viktigt att man engagerar de föräldrar som gärna vill vara med, på ett eller annat sätt. Inte för att de "gifter bort" oss, utan för att de faktiskt är våra föräldrar. De har faktiskt uppfostrat oss till de människor vi är idag!

Mamma bad om att få fixa transport till oss som en överraskning. Hade det varit någonting annat hade jag förmodligen blivit irriterad, men nu var det en sådan grej som vi tänkt strunta i helt, och ta vår egen bil- så det passade PERFEKT och hon blev inblandad. Sen kommer hon förhoppningsvis (om vi hittar rätt tyg, nån som har lite svart plisserat ulltyg (eller bara plisserat) till övers?) sy en jacka/poncho till mig!

• Tillde

Jag involverar både mamma och svärmor på så sätt att jag ringer och säger hur vi tänkt om en viss grej, visar bilder på ring, klänning mm. Min mamma bor 30mil bort så henne uppdaterar jag via telefon, svärmor visar jag när vi ses. Hon (loksom mina föräldrar) sponsrar med pengar men har aldrig velat bestämma vad vi lägger dem på, hon finns där som stöd och hjälp men tar inte över eller lägger sig i.
    Jag försöker att involvera henne i det mesta med sonen med, hon är ju "bara" farmor och kommer aldrig ha en dotter som får barn, därför vill jag att hon ska känna sig delaktig med!

• heandi

Min svärmor lyssnar knappt när det blir tal om vårat bröllop. Men sen kommer hon med synpunkter till min sambo. Känns så tråkigt. Jag gör allt för att involvera henne, men får bara kalla handen...

• heandi

Min svärmor lyssnar knappt när det blir tal om vårat bröllop. Men sen kommer hon med synpunkter till min sambo. Känns så tråkigt. Jag gör allt för att involvera henne, men får bara kalla handen...

• Snufflan

Jag har gjort så att både min mamma och svärmor ska få agera värdinnor på bröllopet dom ska även tillsammans ordna med maten så dom kommer få lika mycket delaktighet båda två. Självklart är det jag som bestämmer hur allt ska va;)Tror dom uppskattar att dom får hjälpa till lika mycket. Sen så känner nog inte min svärmor att jag tar hennes son ifrån henne, vi kommer nämligen flytta till våren och kommer då nästan bo granne med både mina och min blivande mans föräldrar så det kommer nog bli mycket med besök hemma hos alla.

Svar på tråden Hjälp jag skall bli svärmor