Jag tycker inte att pengar och planeringshjälp skall gå hand i hand! Ifall du valt att sponsra bröllopet så är detta en gåva, och som någon sade, så skall det inte komma ett krav om medverkande med i detta. Det måste vara upp till din son och bruden att planera hur de vill ha det. Kom för gud skull inte med några krav på medverkan, dock kan du ju nämna att du mer än gärna hjälper till, men att det då är på deras villkor.
Jag personligen hade blivit jätteirriterad (och sagt ifrån på skarpen) ifall min svärmor lade sig i eller kom med krav, jag skulle aldrig acceptera det. Som tur är så är hon verkligen inte den typen, snarare tvärtom. Mina föräldrar kommer att betala delar av maten och de har inte sagt pip om vad det skall vara etc. Däremot så vill min mamma gärna att vi skulle catera och att de skulle betala. Detta pga att vi egentligen hade tänkt laga all mat själva (för att kunna hålla budgeten), men min mor insåg - korrekt skulle jag tro - att det skulle bli jättestressigt och att hon skulle oroa sig för att det inte skulle funka. Hon "köpte" sig - och oss - således ur den stressen genom att betala maten. Dock bestämde hon inte detta, hon bad mig att lyssna på hennes argument och jag insåg att det var rätt.
Ett råd i korthet: tala om att du finns där och gärna hjälper till med praktiska göromål och bollar idéer, men var intepåstridig för då lär du inte få hjälpa till alls. Det är deras bröllop och deras dag, inte någon annans!!