• torun

Hjälp jag skall bli svärmor

Jag behöver hjälp och råd, vad får en kommande svärmor göra? Min son skall gifta sig och jag vill inte lägga mig i. Jag vill gärna vara med i den roliga o spännande förberedelsen, men det tycker inte bruden, hon skal ordna allt själv, men vår plånbok är bra. Det ska bli ett stort kyrkbröllop med stor fest efteråt och därmed en hel del planläggning. Hur får jag henne att förstå att jag gifter bort min son och att jag gärna vill vara en del i det.

• Svar på tråden Hjälp jag skall bli svärmor
  • novia72

Jag tror tyvärr inte att du ska förvänta dig att vara med i planeringen- du skulle nog inte ställa den frågan om du hade kunnat göra det-. Däremot kan du vara nyfiken, positiv, ge förslag & fråga vad du kan göra för att förgylla deras stora dag- mkt hjälp behövs till själva bröllopsdagen!!!

• Tess80

Jag tycker inte heller att du ska "lägga dig i" deras planerande o fixande, inte vara påträngande och bestämmande!

MEN, däremot så kan du ju säga till dom att du mer än gärna ställer upp om dom behöver hjälp med t.ex. ringa runt och fråga om lokalen dom bestämt sig för är ledig eller bara vara smakråd till brudklänningen/brudgummskläder osv. (detta är bara exempel.) Så då vet dom att du gärna hjälper till, OM dom bestämmer sig för att få lite hjälp.

Men bli inte ledsen om dom inte ber om hjälp...för då blir det ju inget skoj alls. Gläd dig med dom istället!

• pavar

Jag/ vi tycker det bara är roligt när våra föräldrar frågar, men om för många blandar sig i finns det så många olika viljor. Men vi vill att våra föräldrar skall visa intresse.Vi har frågat dom om råd ang våra inbjudningskort osv. Men det bästa är nog att ring brudparet och säga att du gärna vill delta i planeringen och höra om planerna så får du se vad dom säger. Lycka till och jag tror dom bara blir glada!
    Pavar

• pavar

Men självklart är det ju brudparet som bestämmer över sin dag, det e ju trotts allt bara 1 dag och då är det ju roligt att få som man vill =)

• shakynose

Nej, du kan faktiskt inte förvänta dig att få vara en del av planeringen, även om ni hjälper till ekonomiskt. Om ekonomisk hjälp skall betraktas som en gåva så bör den inte komma med några villkor över huvud taget. Nu tror jag inte att just du är sådan, men det är mer till besvär än till hjälp när de som skjuter till pengar anser sig ha rätt att bestämma vilka som ska bli bjudna, vilken mat som skall serveras etc. Som sagt så tror jag inte att du nödvändigtvis vill bestämma sådana saker, men även minsta lilla åsikt blir besvärlig om den är oönskad. Tyvärr!

Säg att du gärna hjälper till och så, men det måste vara helt på brudparets villkor. Säg vad du tycker om du blir tillfrågad, och visa intresse genom att fråga hur det går med planeringen lite då och då. Då kommer det nog naturligt bli så att du blir en del av det roliga!

Lycka till!

• 090208

Men tycker saklart att du kan fa vara med lite, kolla lokal och kommentera, men inte bestamma.
    Jag hade blivit ordentligt putt om jag gett x antal tusenlappar till nagon, och sen behandlas som en av gasterna.
    Jag menar, det verkar som att du tycker det har ar jattekul. Som du sjalv skriver, "vara en del av det". Det ar ju jattekul att pyssla med allt detta, aven om det inte ar du som bestammer.

Och dessutom, om hennes egen mamma/systrar/polare far vara med hela tiden och kolla pa ALLT, da hade jag blivit riktigt arg! Men nu kanske det inte alls ar sa...

• valkyriana

Föstår absolut att du vill vara en del av förberedelserna. Tycker att det låter otroligt ohyfsat av din svärdotter att snäsa av dig så, särskilt med tanke på att hon gärna tar emot pengarna. Även om det inte betyder att du bör få ta över planeringen..
    Förklara att du jättegärna vill vara med och hjälpa till, kanske du kan få ansvar över en speciell del? Min svärmor var en toast madamerna och jag gav henne fria tyglar (i stort sett, det fanns ju vissa tidsramar att hålla sig till)
    Om du har speciella kontakter eller färdigheter kanske du kan erbjuda dem?

Lycka till och ta det försiktigt så att det inte skär sig

• 090208

Kan tanka mig att dekorera lokalen, konka runt bord m.m m.m, och fota allt ar valdigt roligt nar ens barn gifter sig.

• allehanda

Jag börjar undra var TS har tagit vägen?Månne tråden startades upp för att få ännu en "jsg tycker tråd"?!

• bride 2be

ja det är frågan, jag skulle bli och har blivit mycket arg på både min mamma som är överlycklig över det kommande bröllopet och därför går på i 180 ibland (lugnare nu) och svärmor som kommer med alla goda råd som mer känns som gör si gör så.

Vi har hela tiden varit tydlige med vad vi vill och gått vår egen väg MEN vi har frågat om råd. Vissa saker har vi eftersom vi har väldigt intresserade mödrar överlåtigt på dem tex kommer svärmor överaska oss med transporten från kyrkan det tog tid för mig att släppa den delen men hon vill ju bara väl.
    Det vill ju du med, du nämner pengarna som en faktor och mina föräldrar kommer stå för halva middagen (utöver de så har de betalat brudkläningen och 3 tärnkläningar bara det ca 10 000) maten kommer gå på runt 25-30 000 då det är ca 100 gäster. Men de har inte en gång lagt sig i val av kläning (mamma var med mig), menyn har vi inte diskuterat än (ska ha catering), men jag vet att de inte kommer lägga sig i mer än vi vill. Jag/vi kommer berätta och kanske höra efter om åsikter men vi kommer ha valt något som vi vill ha sen får alla det inte passar foga sig i det (om det inte handar om allergi eller liknade).

Så var öppen, nyfiken ge tips på saker utan att vara för på tex kolla den tidingen var och klipte mig hörde att den frisören var bra mm

Svar på tråden Hjälp jag skall bli svärmor