Oho, det här ämnet är riktigt känsligt! Speciellt om kvinnan tjänar mer än mannen. Jag vet, det är inte så längre att mannen ska försörja familjen, men det hänger kvar i en liten liiten tråd ändå.
Jag tycker att det är viktigt att ni pratar om det här, ordentligt! Även om ni har varit ihop en längre tid, så kan det lätt uppstå missförstånd, just för att det är pengar man pratar om.
Jag vet själv hur det är att vara den "fattiga" i familjen. Jag studerar på heltid (får inte alls mycket klirr i kassan) medan min m2b jobbar heltid och tjänar rätt bra. Det är för mig OERHÖRT jobbigt att fråga honom om pengar, till exempelvis ett tågkort (jag pendlar till högskolan, och ett tågkort kostar 1000kr för 30dagar). Han ser det inte som ett problem, eller som någonting jobbigt men jag drar mig väldigt för att fråga. Nästan så jag hellre går ut och letar tomburkar.. Och vi har ju pratat om det här med pengar och vi bestämde oss för att ha en gemensam ekonomi, i den mån jag kan, när vi flyttade till hus. Men det känns surt ändå..
Så mitt råd till er är att prata, prata och åter prata och är någon av er osäker så prata med en som jobbar med just såna här frågor.
Jag kanske har svamlat väldigt mycket nu, men jag hoppas att det löser sig för er