• LB5

Gemensam ekonomi?

Har alla ni gemensam ekonomi med er sambo, eller planerar att ha det efter ni gifter er? Jag tjänar ganska mycket mer pengar än min sambo, och vi har inga barn (ännu), bör man skriva ett äktenskapsförord då (God forbid att något skulle hända)? Vi har inte riktigt tagit upp ämnet på allvar ännu, men det känns naturligt att fortsätta ha två separata konton tills vidare... hur gör ni?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi?
  • älskarlivet

Vi kommer ha gemensam ekonomi, men det har vi nästan redan nu. Vi vet inte om vi ska fortsätta på samma sätt, det funkar väldigt bra det system vi har nu.

Däremot kommer vi skriva äktenskapsförord för att min blivande har mer tillgångar n jag, så om vi mot all förmodan skulle skiljas så får jag inte tillgång till det.

• passionsblomman

Vi delar på alla utgifter redan nu och ser allt som kommer in till familjen som gemensamma resurser. Vi är väldigt "jämnfattiga" kan man säga, ha ha!

Båda har pensionssparanden och allt sånt, och varsina konton och så, men vi tar pengar där det finns för att lösa det som dyker upp.

• Pärlan2009

Innan ni fortsätter planera blommor och annat roligt till bröllopet tycker jag att ni ska ta ett seriöst snack om det här. Det finns inget rätt eller fel men ni måste veta vad som händer om ngt tråkigt sker och att ni väljer hur ni vill ställa er till det!

Lycka till!

• LB5

Jo, det låter vettigt. Jag har väl inte så där jättemycket mer tillgångar än min m2b, men eftersom min månadsinkomst är så mycket större än vad han har (nästan dubbelt) så känns det konstigt att vi helt plötsligt ska ha gemensam ekonomi... allt förändras nog när/om vi skaffar barn.

• älskarlivet

Fast är det "rättvist" att han ska behöva snåla kanske och du har mycket pengar att röra dig med? Lever ni inte tillsammans? Ditt blir hans och hans blir ditt?

LB5 skrev 2009-01-06 18:35:41 följande:
    Jo, det låter vettigt. Jag har väl inte så där jättemycket mer tillgångar än min m2b, men eftersom min månadsinkomst är så mycket större än vad han har (nästan dubbelt) så känns det konstigt att vi helt plötsligt ska ha gemensam ekonomi... allt förändras nog när/om vi skaffar barn.
  • LB5
    älskarlivet skrev 2009-01-06 18:36:57 följande:
    Fast är det "rättvist" att han ska behöva snåla kanske och du har mycket pengar att röra dig med? Lever ni inte tillsammans? Ditt blir hans och hans blir ditt?
    Nä, så ska det ju inte vara, och hittils har det inte varit något problem. Vi delar det mesta lika, men jag kanske köper mer saker till hemmet för att jag har mer pengar (och även mat och så). I vardagen så fungerar det bra som det är, men jag har börjat fundera lite på framtiden, med sparande etc.
  • älskarlivet

ok, men sparar ni inte tillsammans också? Ni planerar att leva ett liv ihop, då sparar ni väl ihop också?

Jag vet nämligen att min kompis ex-sambo, tyckte att han kunde leva lyxliv medan min kompis levde på existensminimum.

LB5 skrev 2009-01-06 18:41:39 följande:
    Nä, så ska det ju inte vara, och hittils har det inte varit något problem. Vi delar det mesta lika, men jag kanske köper mer saker till hemmet för att jag har mer pengar (och även mat och så). I vardagen så fungerar det bra som det är, men jag har börjat fundera lite på framtiden, med sparande etc.
  • Melis

Här kör vi på allt ihop....just nu lever vi på hans inkomst men när jag får jobb så kommer att att tjäna betydligt mer än han.. och då kvittar det vems det är...det är VÅRT!

• LB5
    älskarlivet skrev 2009-01-06 18:43:03 följande:
    ok, men sparar ni inte tillsammans också? Ni planerar att leva ett liv ihop, då sparar ni väl ihop också?Jag vet nämligen att min kompis ex-sambo, tyckte att han kunde leva lyxliv medan min kompis levde på existensminimum.
    Det är ju vansinne, självklart ska inte han snåla och jag lever lyxliv. Men är det normalt att man sparar till sin mans/frus pension etc? Vi har redan nu ett gemensamt sparkonto (för bröllop t.ex) där jag har kunnat stoppa undan mer pengar, och det är inget konstigt.

Jag tror att vi skulle kunna fortsätta leva som vi har gjort med separata lönekonton, men vi (jag) har ju också långsiktigt sparande som känns främmande att dela på? Men det kanske inte känns så konstigt när vi har varit gifta i 30 år :)
  • ario

vi kommer dela eknomomi när vi gifter oss, just nu är det jag som tjänar mer, men jag vet att han kommer tjäna mer än mig senare, och sen får man inte glömma att man är ju mammaledig och sånt också!

jag tycker man ska dela, känns konstigt att börja dela på allt när man ändå är gift. sen vad spelar det för roll om jag tjänar dubbelt så mkt? Vi lever ju tillsammans och då ska allt som är mitt bli hans!

Svar på tråden Gemensam ekonomi?