• Adagio

Egna barn på bröllopet?

Hur gör ni som har små barn, ska de vara med på bröllopet eller ej? Och om inte, vem passar dem?

Vi har en pojke på 3½ och en flicka på 1 vid dagen för bröllopet och visst skulle vi kunna ha med dem, men samtidigt vill vi ha en fest med live-band och "vuxenstämning". Det känns inte som om en sådan fest är en plats för barn. Men alla de känner är ju på festen, så vem ska passa dem?

Har iofs också tänkt att man kan ha en annan typ av fest, där alla, unga som gamla snurrar runt och alla är lika välkomna. Men jag vet också vem det blir som får vyssja och trösta när lillan brakar ihop framåt kvällen, och det är ju bruden själv.

• Svar på tråden Egna barn på bröllopet?
  • Nocia

Först och främst skrev jag att jag skulle bli smickrad inte sur eller irriterad. Men kan ni inte alls förstå varför jag tycker det är lite fräckt att fråga? Ber ni bagaren på kondiset komma hem och baka hos er, eller han på it-supporten att komma hem och fixa er dator? Exemplen kan listas i oändlighet.
    Sen är det helt enkelt så att jag är anställd av kommunen. Om min arbetsgivare, av någon anledning, skulle be mig jobba extra någon helg kanske jag skulle göra det. Om mina vänner bad mig vara barnvakt skulle jag givetvis ställa upp. Om föräldrar bad mig vara barnvakt, nej.

Och 500 för en kväll tycker jag är löjligt lite. Vi ska anlita elever från Hotell- och restaurangprogrammet till att hjälpa till i tre timmar och de kommer få 500 för det + en presentpåse. Såvida de inte begär mer för då får de givetvis mer.

• MulleNuh

Förstår fortfarande inte problemet. Många vill jobba extra.
    Och varför inte be bagaren om extra hjälp?! Jag skulle inte tveka på att fråga om jag nu ÄLSKADE en bagares bullar!

Nocia skrev 2009-01-07 11:28:53 följande:
    Först och främst skrev jag att jag skulle bli smickrad inte sur eller irriterad. Men kan ni inte alls förstå varför jag tycker det är lite fräckt att fråga? Ber ni bagaren på kondiset komma hem och baka hos er, eller han på it-supporten att komma hem och fixa er dator? Exemplen kan listas i oändlighet. Sen är det helt enkelt så att jag är anställd av kommunen. Om min arbetsgivare, av någon anledning, skulle be mig jobba extra någon helg kanske jag skulle göra det. Om mina vänner bad mig vara barnvakt skulle jag givetvis ställa upp. Om föräldrar bad mig vara barnvakt, nej. Och 500 för en kväll tycker jag är löjligt lite. Vi ska anlita elever från Hotell- och restaurangprogrammet till att hjälpa till i tre timmar och de kommer få 500 för det + en presentpåse. Såvida de inte begär mer för då får de givetvis mer.
  • Nocia

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig om du inte förstår! Men alltid trevligt att diskutera!

• FruLjungberg

vår son kommer vara med på vår dag hela dagen. Dock kommer min mamma agera barnvakt då hon inte dricker. Vi kommer nog ha festen hemma så här finns leksaker hans egna säng och egna tv osv.Kommer nog lite andra barn vet ej vilka åldrar men hans kusiner som är 16-18 älskar att leka med Anton. sen hela släkten vill passa honom för vi träffas ej ofta. mamma ska ju vara barnvakt när vi åkr bort med så vi hade det fixat.

se vill barnen vara inne & lek får de föra det förvi ska vara i trädgården ha partytält

• Lattelover

vår dotter kommer va runt 1.5år, vi har tänkt att hon o en barnvakt (vän till familjen) kommer va med under dagen. Även om släkten älskar att gulla me dottern så e det skönt att ha ngn annan med som är helt fokuserad på barnet. Sedan åker de hem tex till min mamma på kvällen. Tycker ni att en 1000-lapp kan va rimlig ersättning (+ mat)?

• Lilltrolle

Nej Nocia, jag förstår inte att du tycker det är fräckt, lika lite som jag tycker det är fräckt att fråga en servetris om hon vill jobba lite extra på bröllopet, be min man om hjälp vad det gäller IT frågor eller som en kollega bad mig, att jag skulle baka tårtor till ett kalas som hon skulle ha.
    Bagare jobbar i allra högsta grad på lördagar så vitt jag vet så där kan man ju köpa tårtor där i normala fall. Till skillnad från att få hjälp med barnen en helg, den tjänsten kan man helt enkelt inte "köpa sig" på samma sätt som allt det andra.

Jag kan respektera att du inte vill, den biten har jag inte problem med, men att tycka det är fräckt - finner jag otrevligt och häpnadsväckande. Föräldrarna ber dig inte vara barnvakt, det är något man gör gratis, de köper en tjänst av dig - precis som man köper itsupport, tårtan från bagaren, tar maten på catering, har servitrisen, fixar frisyren hos frisören osv

• Adagio

Tack för alla svar. Det lutar nog att vi frågar på dagis i första hand och i andra hand grannarna. Frågan är ju fri och vill man inte så kan man ju bara säga nej. Om man inte vill för att man inte vill ha den sortens relation till dagisbarnen är väl en sak, men att tro att någon tycker att man jobbar för lite är kanske att överanalysera något.

• Villemoa

Tror heller inte att hon orkar sitta still under hela middagen men vi kommer att ha några barn till under middagen, hennes sysslingar (varav 1 är i samma ålder), så jag tror nog att de äldre barnen kan se efter henne samt min kusin då hon ändå kommer att ta hand om sin egna lilla 1-åring.

För oss är inget enkelt eller självklart och vi har inget riktigt upplägg på vem som nattar, tröstar etc. Vår dotter har dock en väldigt nära kontakt med sina morföräldrar och till viss mån med sina farföräldrar så jag tror nog att det kommer att gå bra att någon av de tröstar och nattar. Varken mormor eller farmor dricker alkohol så det underlättar.
    Sen känner vi väl att vi vet ju inte riktigt hur hon hinner utvecklas och förändras tills dess så vi tänker att vi tar det lite som det kommer. I värsta fall får någon av oss natta henne, det tar inte alltför lång stund. Det ordnar sig alltid på något vis.

Vår dotter kommer vara 1 år och 1½ månad när vi gifter oss så väldigt liknande situationer har vi

pregcilla skrev 2009-01-06 23:37:04 följande:
    Villemoa: Vi verkar ha liknande situationer. Vår dotter kommer att vara 1 år och 1 månad när vi gifter oss i en annan stad. De Hur ska ni göra under middagen? Vår lilla tjej har en massa energi i benen och jag inser att hon knappast kan sitta still i 3 timmar som middagen tar. Vi vill gärna ha en barnvakt, men alla som känner henne är ju på festen. När det väl kommer till kritan så tror jag att alla som står henne och oss nära vill vara på festen och inte ta hand om henne. Min bästa kompis mamma skulle vara barnvakt, men ångrade sig när det väl kom till kritan. Det låter så enkelt och självklart för dig hur ni fixar detta. Kan du inte berätta lite mer om ert upplägg? Vem nattar, tröstar etc?
  • CarinaK

Vi ska ha med våran son i kyrkan och början av middagen... Sen lägger han sig i 8-tiden så då blir det fullrulle Mina föräldrar och svärföräldrar kommer att ha koll på honom.

• Kärlekensskull

Vår son kommer att vara med i kyrkan, middagen och en bit in på festen. Sen kommer han få åka med svärföräldrarna hem. Han kommer att vara 2 år när bröllopet är så jag hoppas verkligen att det kommer gå bra. Just nu är han väldigt mammig och vill bara bli buren så jag håller tummarna för att det blir bättre med det fram till bröllopet.

• Myrmor

Vi kommer ha med lilltussan under vigseln, och sen får hon åka hem till en god väns föräldrar medan vi har vuxenfest

• anja1661

vi har skrivit i inbjudan att bröllopet är barnfritt med undantag för brudföljets egna barn. vi har två barn som då kommer att vara nästan 3 resp 4år gamla och sen har syrran (tärna) två som då kommer vara 4år och 2månader....

vi kommer ha madrasser till de i ett närliggande rum där de kan sova när de inte orkar "kalasa" längre och så kommer mormor passa de...

Svar på tråden Egna barn på bröllopet?