• Adagio

Egna barn på bröllopet?

Hur gör ni som har små barn, ska de vara med på bröllopet eller ej? Och om inte, vem passar dem?

Vi har en pojke på 3½ och en flicka på 1 vid dagen för bröllopet och visst skulle vi kunna ha med dem, men samtidigt vill vi ha en fest med live-band och "vuxenstämning". Det känns inte som om en sådan fest är en plats för barn. Men alla de känner är ju på festen, så vem ska passa dem?

Har iofs också tänkt att man kan ha en annan typ av fest, där alla, unga som gamla snurrar runt och alla är lika välkomna. Men jag vet också vem det blir som får vyssja och trösta när lillan brakar ihop framåt kvällen, och det är ju bruden själv.

• Svar på tråden Egna barn på bröllopet?
  • momi boki

min dotter kommer närvara på vigsel o festen efterråt, men direkt alla ätit får hon åka till sin pappa,/ då vi är separerade, annars hade ja nog tagit en av min lillebrors vänner som brukar sitt abarnvakt, en 3åring e inte så svårt att underhålla=) ett par timmar

• stich

Våra barn kommer vara med under vigseln men sen ska dom åka till syrrans svärföräldrar.
    Barnen har träffat dom flertalet gånger förut men vi ska ändå passa på och träffa dom lite extra nu i vår.
    Våra barn kommer att vara 6 resp 2 år när vi gifter oss.
    Syrrans grabbar ska oxå vara där, tror dom får det jätte bra!

• Nocia

Jag jobbar på förskola och jag skulle ALDRIG ställa upp på att vara barnvakt åt barnen jag träffar jämt på jobbet. Jag kan inte förstå hur en förälder kan vara så fräck att de ens frågar. "Du vi tycker inte du jobbar tillräckligt om dagarna, kan du jobbar lite mer, du behöver väl ingen fritid?"
    Vänd på frågan och be föräldern som är revisor komma hem lördag kväll och deklarera åt dig.
    Givetvis skulle jag även bli smickrad eftersom det innebär att de har så bra förtroende för mig.

Ingen kritik till dig, Anapansiti, alla gör ju som de vill. Detta är ju bara mina åsikter. Men jag tycker dessutom att du fick på tok för lite betalt! Ska du göra om det ta i alla fall 100kr timmen!

• Superälsklingen

jag har inte läst igenom allas svar men jag skriver ändå.
    jag har inga barn men jag var barn när min mamma gifte sig andra gången. dom gjorde så att vi var med på vigseln och fick fälja med till festlokalen. fast vi fick äta tårta på verandan utanför lokalen med våran barnvakt och sen fick vi åka hem med barnvakterna och se på filmer och äta godis. jag tror att vi hade mycket roligare där än vad vi hade haft på festen. nu var dick jag minst och jag var sex år. men de flesta barn har nog roligare hemma med barnvakt än på vuxenfesten med tal och så.

• Lilltrolle

Våra barn var med maken medans jag var hos frissan och farmor och farfar var här innan också och hjälpte till att få dem i finkläder osv. De var med under vigseln och minglet sen kom deras favoritfröken från dagis och hämtade dem, tog med dem hem till sig där de sov över - hon hade dem i 24 tim eftersom vi inte hämtade dem förräns sent dagen efter. Fördelen med detta arrangemang var att hon bodde själv och hade tagit barnen även om de så hade varit magsjuka/haft feber etc. Vi betalade henne 1500:- för besväret.
    Barnen var MER exalterade över att de skulle få sova över hos sin favoritfröken, gå på McDonalds och leka i lekparken utanför henne än att vi skulle gifta oss..... så det var helt rätt beslut att inte ha med dem under en flera timmar lång middag med en massa tal

• agtiwi

Våra barn kommer vara 9, 4 och 3 vid tiden för vår vigsel! De kommer att närvara under vigseln, middagen och en stund på tidiga kvällen efter det kommer en barnvakt och hämtar dom. Anledningen till vår lösning är att vi vill att våra barn ska vara delaktiga samtidigt som vi vill ha lite mer avslappnat på kvällen samt att barnen måste i säng.

• MulleNuh

Det var ju en SUPERIDÈ att ha någon från förskolan!!!
    Att jag inte har tänkt på det innan!!

• Lilltrolle

Nocia - tur att inte alla är som du!

Jag förstår inte din reaktion - hur man kan bli SUR över frågan? Ungfär som att jag skulle bli sur över att jobba extra en helg? Och som att servitrisen skulle bli sur över att bli tillfrågad om att jobba extra på ett bröllop, snickaren att jobba på kvällar och helger osv - varför är ditt arbete så annorlounda att det inte kan göras som extra jobb på helgerna?

Och det finns MÅNGA som jobbar alldeles gratis för andra - därför att man helt enkelt STÄLLER UPP för varandra. Ge och ta kallas det. Min käre make har it support helt gratis på kvällar och helger åt både min släkt och hans plus ett gäng vänner....
    Nu förstår jag att detta inte är dina vänner och inget man skulle göra gratis för en "kund" men det är LITE skillnad på att be om barnvakt, betala bra för det när någon gifter sig, inget man gör till vardags precis, och defintift inte varje helg...

• MulleNuh

Oj jösses!! Det är väl bara att tacka nej??

Vi har en superbra tjej på sonens förskola som jag VET vill va barnvakt. Hon vill tjäna extra pengar..

Håller med Lilltrolle.. HUR kan man ens bli irriterad över den frågan?!?

Nocia skrev 2009-01-07 09:45:30 följande:
    Jag jobbar på förskola och jag skulle ALDRIG ställa upp på att vara barnvakt åt barnen jag träffar jämt på jobbet. Jag kan inte förstå hur en förälder kan vara så fräck att de ens frågar. "Du vi tycker inte du jobbar tillräckligt om dagarna, kan du jobbar lite mer, du behöver väl ingen fritid?"Vänd på frågan och be föräldern som är revisor komma hem lördag kväll och deklarera åt dig. Givetvis skulle jag även bli smickrad eftersom det innebär att de har så bra förtroende för mig.Ingen kritik till dig, Anapansiti, alla gör ju som de vill. Detta är ju bara mina åsikter. Men jag tycker dessutom att du fick på tok för lite betalt! Ska du göra om det ta i alla fall 100kr timmen!
  • Önskebrunnen

Vi kommer att anlita min sambos brors frus syster för barnvakt efter vigseln för vi ska också ha "vuxenfest".Funderar på att ge henne ca 1000kr-1500kr.Hon är barnskötare.Eller om det skiter sig ska jag höra med mina brorsbarn som är 15år och 13 år.Som våra barn avgudar!
    Barnen får ha mysigt med henne.God mat,godis,lek mm och sedan ska någon av våra föräldrar sova här om vi ska bo på hotell...

Svar på tråden Egna barn på bröllopet?