• bröllop i juni

hur gör man med efternamn?

jag vill behålla mitt nuvarande namn så det ser ut så här:
    förnamn - andranamn - flickefternamn - nytt efternamn

det nya efternamnet ska vara det som gäller och det gamla ska mer vara med som ett mellan namn.

går det?

• Svar på tråden hur gör man med efternamn?
  • Pumpkin

Men andranamn behöver du inte ange, det har jag aldrig behövt göra. Bara tilltalsnamn och de båda "efternamnen".

Alla älskar Skellefteå AIK
  • bröllop i juni

nej men alltså det gamla namnet blir inget efternamn enligt skatteverket. även det blir ett andranamn, så om det ska med, så ska ju alla andra namn med oxå om du förstår!?

det kommer nog vara 4-5 månader mellan bröllop å resa tror jag.. inte riktigt bestämt ännu när bröllopet sker

• Pumpkin

Jag gjorde det här i somras, så jag vet hur man ska göra

Jag hette L Angelica M Nordqvist innan jag gifte mig, nu heter jag L Angelica M Nordqvist Bergström. Nordqvist blir ett mellannamn - icke att förväxlas med förnamn som L, Angelica och M är (alla förnamn, men Angelica tilltalsnamn). Detta gäller dock egentligen enbart hos Skatteverket, hos i princip alla andra företag/myndigheter räknas både Nordqvist och Bergström som efternamn - därför är det viktigt att boka t ex resor med båda namnen, eftersom båda namnen står som efternamn i passet och på körkortet.

Är du med?

• bröllop i juni

aha! tack för infon!!

så nordqvist är ditt gamla efternamn och är numera ett mellan namn?

så då har nordqvist lite mer betydelse än L och M då?

varför gör de skillnad på andranamn (L och M) och mellannamn (Nordqvist)??

• Pumpkin

Ja, Nordqvist är mitt gamla efternamn och mitt nuvarandra mellannamn - men som sagt bara hos Skatteverket. Hos banker, polisen och Vägverket så finns det inget som heter mellannamn, inte som syns på bankkort, pass och körkort i alla fall. Det är något påhitt som Skatteverket infört, varför vet jag inte

Som sagt L och M är inte andranamn - de är förnamn. Men inte tilltalsnamn.

• bröllop i juni

jaha, men va krångligt det blir när skatteverket gör så... så då kan jag räkna med att mitt "mellan namn" kommer stå med på bankomatkort osv?

men det är inga problem att flytta mitt nuvarande efternamn till att bli ett så kallat mellannamn då? eller är det kvarnar som ska malas om det är okej oxå?

• Pumpkin

Att lägga sitt flicknamn som mellannamn och ta makens som efternamn är nog det absolut vanligaste (i alla fall näst efter att bara hans efternamn), så det är inte svårt alls

På mitt bankkort står det Angelica N Bergström eftersom båda namnen inte fick plats att stå utskrivna. Men båda skulle stå med enligt banken, och på internetbanken står båda namnen utskrivna.

Tänk på att du måste beställa nya bankkort själv förresten...

• bröllop i juni

de är inte EN sak å tänka på direkt.. suck.. men tack för att du delar med dig!

då borde en flygbiljett se ut på samma sätt antar jag? (angelica nordqvist bergström) utan L och M...

• Pumpkin

Massor att tänka på, men det reder sig ska du se

Såhär stod det på våra flygbiljetter:

MR. Lars Bergström
    MRS. Angelica Nordqvist Bergström

Precis som i passen med andra ord, men utan de andra förnamnen

• bröllop i juni

Okej TACK!! Ska bara slå en pling till skatteverket på onsdag för å dubbelkolla med dem så kan det bli ordning på det här!

känns redan som en sten släppt från hjärtat när jag fick hjälp från dig! nu känns det som det finns hopp!

• Pumpkin

Gör det du, det är alltid säkrast

Och ingen orsak, jag hjälper gärna till om jag kan

• bröllop i juni

jag återkommer om jag har fler frågor! det kan säkert uppstå!

föresten, hur lång tid tar det innan namnbytet går igenom? å måste man fixa det själv?
    för jag måste ju ansöka om pass ju... undrar hur snart efter vigseln jag kan göra det?
  • Pumpkin

Du skickar in hindersprövning och ansökan om efternamnsbyte samtidigt till Skatteverket. Sen sker namnbytet automatiskt efter vigseln, efter att prästen/VF skickat in vigselintyget till Skatteverket. För mig tog det ganska precis en vecka innan bytet gick igenom, men det kan ta 2-3 veckor under högsäsong. Sen tar passet ungefär 1-2 veckor att tillverka. Under högsäsong är det bra att ha i alla fall 2 månader mellan vigsel och resa för att vara på den säkra sidan.

• bröllop i juni

oj, nu har jag redan skickat hindersprövningen... men det kanske går å ordna ändå..
    men man måste inte ange datum för vigsel på papprena? för det är ju inte bestämt... men det kanske löser sig automatiskt eftersom präst/VF skickar vigselintyg?

• Pumpkin

Du kan skicka in de papperna nu i efterhand också, inga problem.

Har för mig att man inte skriver dit datum, efterosm det ändå styrs av vigselintyget.

• bröllop i juni

ok tack så hemskt mycket!!

Svar på tråden hur gör man med efternamn?