• bröllop i juni

hur gör man med efternamn?

jag vill behålla mitt nuvarande namn så det ser ut så här:
    förnamn - andranamn - flickefternamn - nytt efternamn

det nya efternamnet ska vara det som gäller och det gamla ska mer vara med som ett mellan namn.

går det?

• Svar på tråden hur gör man med efternamn?
  • lottis77

Så vill jag också göra! Då får man ju både äta och behålla kakan. Vad jag har förstått ska det inte vara något problem. Man får bara ha ett efternamn och det har man ju nu.

• bröllop i juni

vad bra att det verkar fungera!

så då kan man flytta mitt nuvarande efternamn till ett så kallat mellan namn nu då?

jag ska nämligen boka en resebiljett till efter vigseln, och de vill ha förnamn och efternamn. då behöver jag alltså bara uppge mitt nya namn, eftersom det gamla blir mellan namn?

• lottis77

Tänk på att du måste boka resan i det namn som kommer stå på passet och nu kan du först ansöka om pass efter att du gift dig och så tar det ett tag innan du får det. Ska ni åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet kan det ju ställa till problem...

• bröllop i juni

jo jag vet, jag har inget pass, så jag måste ansöka om ett innan resan. då måste jag ha rätt namn när jag gör passet

nu vill resebyrån ha mitt förnamn och efternamn på biljetten. då undrar jag om det innefattar mitt NYA efternamn trots att jag väljer att behålla mitt gamla namn dessutom???

Det är väl det sista namnet som är det "riktiga" efternamnet?
    alltså om jag heter anna andersson karlsson, så är det väl karlsson som gäller så att säga?

• bröllop i juni

Så här står det på skatteverket:

Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

Alltså undrar jag om jag fattat rätt... att i ovanstående exempel så agerar mitt flickefternamn dvs andersson endast ett mellannamn? vid dagligt tal så heter jag i så fall anna karlsson (karlsson = mitt nya efternamn)

• anne på grönkulla

Jo, men i alla register inkl i passet står även mellannamnet på efternamnsraden, har jag för mig. Flgybolagen är rätt stränga med att namn på pass och biljett ska vara samma (de blir betalningsskyldiga annars för om man inte kommer in i landet man ska till och måste åka tillbaka).

• bröllop i juni

då är det kanske bäst att uppge samtliga namn på flygbiljetten då? alltså alla fyra namn...
    känner mig så stressad, för biljetterna ska betalas på onsdag å i morrn är en röd dag så man kan inte ringa skatteverket då heller

• Pumpkin

Eftersom båda namnen kommer stå som efternamn i passet är det bäst att du bokar med båda namnen.

Hur lång tid kommer det gå mellan bröllop och resa?

Alla älskar Skellefteå AIK
Svar på tråden hur gör man med efternamn?