• AR090704

Presentöppning

Hur gör man med presenter...öppnar man dom på plats under middagen eller enskilt efteråt? Eller dagen efter vid en brunch eller liknande?

När vi var på dop för min brors son så öppnade dom paketen på plats vilket medförde en hel del kommentarer som "oj den har vi redan" mm... Det är ju inte så kul för personen som gett bort något som den tycker passar. Men o andra sidan är ju halva grejen med att ge bort något att få se hur personens/personernas reaktion!

• Svar på tråden Presentöppning
  • Lady o Lufsen

"...det mest respektlösa..." tycker jag är ett alldeles för starkt uttryck
    ALLA är olika och värdesätter olika saker ur olika synvinklar...en del värdesätter att brudparet själva öppnar...en del värdesätter en stund vid presentbordet med brudparet.

Munchkin skrev 2008-12-30 23:10:02 följande:
    Det mest respektlösa du kan göra mot dina gäster som tagit sig tid och fixat presenter och slagit in dom fint är att låta nån annan öppna dom, det är inte sjysst.Ta presentöppningen dan efter, antingen tillsammans med de som vill närvara och för en brunch/fika av det hela eller ensamma, men undvik att låta nån annan öppna presenterna.
  • Lady o Lufsen

Till TS:

Det är så lätt att i nuläget tro, vilja och hoppas på att orken ska finnas ÄVEN dagen efter för en brunch, fika eller träff

Finns verkligen många som har gjort det...och det finns lika många som inte har gjort det.

Lycka till med vad du än väljer!

• Munchkin

Okej kasnke felformulerat såhär på kvällskvisten, det i MITT tycke mest respektlösa vore kasnke en bättre folmulering..alla är som sagt olika *S*

• Lady o Lufsen
    ...ja, SÅ kan det absolut vara. Helt okey- så är det för oss alla och det är därför ordet "respektera" har uppfunnits
    Vad som i ditt tycke är respektlöst kan i någon annans tycke vara helt naturligt
    ALLA är vi, som sagt, olika
    Munchkin skrev 2008-12-30 23:23:14 följande:
    Okej kasnke felformulerat såhär på kvällskvisten, det i MITT tycke mest respektlösa vore kasnke en bättre folmulering..alla är som sagt olika *S*
  • Luucie

Jag tycker att låta någon annan öppna ens paket är lika dålig idé som att öppna dem själv...

• connys hjärta

Ha ha den var bra! Vem ska öppna dom då? Om man inte öppnar dom själv

Luucie skrev 2008-12-31 00:10:12 följande:
    Jag tycker att låta någon annan öppna ens paket är lika dålig idé som att öppna dem själv...
  • Luucie

Man ska låta dem vara kvar i papperet..

• 2009FruD

Jag håller med några andra här i tråden om att presentöppning är trist. Det tar lång tid och det enda man som gäst är intresserad av är reaktionen på den egna presenten. Jag vet, jag är lite ego...

Att värdparet öppnar allt och ställer på ett bord tycker jag är en superbra idé. Alla kan inte vara med på brunchen eller liknande dagen efter, även om det är en mkt trevlig idé.

Om värdparet öppnar glöm inte att de måste anteckna vem som gett vad i ettt block så ni kan tacka rätt person efteråt. Det är också trevligt att sätt små namnlappar vid presenten så alla gäster kan se vad ni fått från vem. Jag har tänkt att man kan använda enkla placeringskort som kan så av sig självt och ställa framför varje present.

• connys hjärta

Jag har ju varit gift tidigare och då krävde gästerna att vi skulle öppna fast vi ville ta det dagen efter.Det blev 2 seeega timmar med vaser och kristallskålar.Kändes jättestressat.Så denna gången blir det dagen efter med brunch hemma!

• Alla goda ting är tre

eller så ber man gästerna att inte slå in dem som presenter så slipper man hela problemet ;)

Luucie skrev 2008-12-31 02:20:18 följande:
    Man ska låta dem vara kvar i papperet..
  • JustMeAndMyLove

På röllopten jag var på öppnae de efter midagen under kaffet, det var jättekul!
    Men då var det ett ungt par där tjejen är goth så presenterna var väldigt roliga, hehe.
    Sen var det inet så många för de flesta gav pengar till resan efteråt. :)
    Beror väl kanske på hur mycket ni får? Eller så frågar ni helt enkelt gästerna under middagen vad de vill?

• fidar

vi funderar på att ta presentöppningen för oss själva dagen efter,tror att det blir skönast så..

• Luucie

Man måste tänka sig in i gästernas situation också. En del som står och tittar kan känna sig jättedumma för att andra kanske gett något väldigt fint eller dyrt, när man själv inte haft råd till det.

Har sett detta med egna ögon och det blev jobbigt för alla.
    Bruden och brudgummens föräldrar hade väldigt olika ekonomiska förutsättningar och presenterna rättade sig naturligtvis efter det...Det blev så obekvämt för det ena föräldrarparet så det var inte klokt!

Självklart så brydde sig inte brudparet själva om vad de fått men man såg att det sved hos föräldrarna som inte kunnat ge så mycket...

• Fröken Planera

Presentöppning är ju en sån riktig partykiller!!!
    Vi öppnade våra presenter dagen efter då vi var själva och skickade sen tackkort där vi tackade för just deras present.

På så vis kunde alla tal och filmvisning och dans pågå utan avbrott och festen blev hur lyckad som helst!!!

• JustMeAndMyLove

Förstår inte vad det är för tråkiga presenter alla har upplevt? :P På bröllopet vi var på var det mycket ploj-grejer. Vi köpte en ölhatt och en teddyhund som vi satt massor med piercingar i (då bruden älskar piercingar) hehe, som lite finare gav vi två champangglas, men inte kosta de nå mycket, man ger ju det man kan, var fattig student på den tiden och skämdes inte för det...

• Pärlan2009

Jag och min blivande har verkligen inte lust att stå inför publik och öppna presenter. För min del skulle det bara kännas tråkigt och en partydödare. Eftersom många väljer att ge bort pengar tycker jag det blir ännu tråkigare - ska man visa upp sedlarna eller??

Vi väljer mellan att öppna allt dagen efteråt, det är ju faktiskt roligt att öppna sina paket själva... eller att be ngn annan öppna och ställa alla paket och kort på bordet så att de som är intresserade kan gå och titta.

Personliga tackkort där man nämner just det man fick tycker jag är en jättefin variant. Då kan man också formulera sig på ett mycket bättre sätt än bara åhhhhhh:)

• Ore
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-02 21:11:05 följande:
    Förstår inte vad det är för tråkiga presenter alla har upplevt? :P På bröllopet vi var på var det mycket ploj-grejer. Vi köpte en ölhatt och en teddyhund som vi satt massor med piercingar i (då bruden älskar piercingar) hehe, som lite finare gav vi två champangglas, men inte kosta de nå mycket, man ger ju det man kan, var fattig student på den tiden och skämdes inte för det...
    Presenterna är inte tråkiga. Men oavsett vad man får för presenter så tar det ett tag att öppna alla paket om man har många gäster. Och det blir en lång, seg väntan för gästerna...

Precis som Pärlan2009 valde vi mellan att öppna själva dagen efter, eller att be någon annan öppna. Eftersom vi varit med om båda alternativen på bröllop vi varit på, och gillade öppna själva bäst (kändes litet snopet att de som fick presenten inte öppnade den själv, särskilt som vi inte visste det innan). Vi fotade oss med alla presenter, och skickade tillsammans med tackkorten.
  • Pärlan2009

Smart!

Ore skrev 2009-01-05 13:21:22 följande:
    Vi fotade oss med alla presenter, och skickade tillsammans med tackkorten.
Svar på tråden Presentöppning