• AR090704

Presentöppning

Hur gör man med presenter...öppnar man dom på plats under middagen eller enskilt efteråt? Eller dagen efter vid en brunch eller liknande?

När vi var på dop för min brors son så öppnade dom paketen på plats vilket medförde en hel del kommentarer som "oj den har vi redan" mm... Det är ju inte så kul för personen som gett bort något som den tycker passar. Men o andra sidan är ju halva grejen med att ge bort något att få se hur personens/personernas reaktion!

• Svar på tråden Presentöppning
  • Luucie

NEEEEEJJJJ!!!!!! Det är så starkt jag kan uttrycka mig om den saken. Avskyr offentlig presentöppning. Det är så himla tacky!
    Och så är det riktigt tråkigt att stå och titta på. Verkligen inte en bra idé.

Samla lite vänner på brunch dagen efter om ni vill ha sällskap eller öppna i all ensamhet. Lite mysigt med en flaska skumpa och massa skratt.

• AR090704
    Luucie skrev 2008-12-30 15:24:01 följande:
    NEEEEEJJJJ!!!!!! Det är så starkt jag kan uttrycka mig om den saken. Avskyr offentlig presentöppning. Det är så himla tacky!Och så är det riktigt tråkigt att stå och titta på. Verkligen inte en bra idé.Samla lite vänner på brunch dagen efter om ni vill ha sällskap eller öppna i all ensamhet. Lite mysigt med en flaska skumpa och massa skratt.
    Drar en lättnadens suck..! Inte bara jag som ogillar offentlig presentöppning. Puh :)
  • 27juni2009

Jag tycker att d eberor på hur mycke presenter man väntas få.
    Jag personligen tycker det är roligt att se vad folk har fått, men de får inte bli så att alla gästerna känner sig tvingade att stå o titta hela tiden, något annat skall finnas som alternativ. Vi kommer helt klart öppna våra under kvällen men vi blir 40vuxna o av våra föräldrar har vi avsagt oss presenter för de hjälper till m bröllopet o så ordnas någon "aktivitet" för de som itne önskar se öppningen

• Luucie

Jag glömde skriva..:
    Att jag håller med dig om att det är roligt att se personens reaktion.
    Men den får man ju ändå sedan när man talas vid eller i form av ett tackkort. Om man som brudpar tar sig lite extra tid och faktiskt skriver ett litet mer personligt tack så vet ju personen som givit gåvan att du uppmärksammat just deras present.

• Ore

Det var litet olika åsikter i släkten kring detta, men vi (jag) drev igenom paketöppning dagen efter. Några släktingar valde att komma dit och vara med när vi öppnade. Vi fotades med alla presenter, och skickade med ett särskilt kort där vi tackade för presenten med tackkortet.

Bortsett från om det är tacky eller inte, så är det riktigt tråkigt, partydödare, och vi hade alldeles för mycket gäster, och för mycket presenter för att göra så...

Vårat alternativ var att någon/några andra skulle öppnat paketen istället för oss, och så skulle vi gått och kollat på presenterna och kunnat säga tack till folk under kvällen. Men jag tyckte själv det var tråkigt att inte brudparet öppnade paketet, när de gjorde så på ett bröllop jag var på.

• Alla goda ting är tre

Vi öppnade under festen (var rätt få gäster så det hela tog inte någon längre tid), däremot gillar inte jag att öppna presenter så min man fick öppna allt och jag stod bredvid :)

• Greta 1980

Vi kommer att köra det på en brunch dagen efter dit alla gäster är välkomna. KOmmer att ha syrrans barn som öppnar under brunchen, på så vis kan dem som är intresserade se och dem som inte är det kan äta lite gott och umgås bara!

• Lady o Lufsen

Våran gyllene medelväg för att slippa att ta en massa tid från festen och gästerna med tidsödande offentlig öppning men ändå låta gästerna få vara med i alla presenter:

Vårat värdpar nyttjade tiden under brudvalsen till att öppna paketen och ställa tillbaka dom på presentbordet.

På så sätt kunde alla gäster se allt vi fick, vi kunde ta en personlig stund då och då under kvällen vid presentbordet och tacka givarna.

För oss var detta en alldeles ypperlig lösning då vi hade 120 gäster- vilket hade stulit enorm tid av festen om vi skulle ha en offentlig presentöppning.

I våran krets var det ett helt acceptabelt sätt och även väldigt uppskattat!

Väljer man detta alternativ så är det viktigt att värdparet vet vad som gäller i förväg så att dom kan förbereda sig med tejp (så att rätt kort hamnar med rätt gåva) samt "hålla räkning" på eventuella gåvor i form av kontanter eller presentkort.

• shakynose

Jag har varit brudtärna en gång och då öppnade vi paketen medan brudparet gjorde annat. Precis som Lady o Lufsen lade vi upp presenterna på ett bord så alla kunde se vad de fått. Mycket bra!

Annars är det ju bra med en träff dagen efter om man orkar med det.

• Munchkin

Det mest respektlösa du kan göra mot dina gäster som tagit sig tid och fixat presenter och slagit in dom fint är att låta nån annan öppna dom, det är inte sjysst.

Ta presentöppningen dan efter, antingen tillsammans med de som vill närvara och för en brunch/fika av det hela eller ensamma, men undvik att låta nån annan öppna presenterna.

Svar på tråden Presentöppning