• Miss Emi

Måste man ta det personligt?

Skriver ännu ett inlägg i detta med barn på bröllop...

Vi har inga barn ännu och önskar oss ett barnfri bröllopfest som vi också har skrivit i inbjudan.

Nu har några av familjen kritiserat detta och tycker att vi är hemska som inte vill att deras 1,5-åriga barn ska komma.

Vi ska ha en 3-rätters middag = lång sittning och hög musik för partydans och min åsikt är att 1,5 åring inte skulle ha någon behållning av detta. Inte heller vi..

Jag vill absolut inte vilja ha gnäll och spring runt borden på middagen, vilket man inte kan garantera att det inte blir med små barn...

Till saken hör att all våra vänner med barn bara gett positiva responser för en barnfri fest.

Varför ser en del föräldrar det som en förelämpning om man som barnfrittpar inte önskar att ha barn på festen?!Skulle man göra det om det gällde en 30-års fest också?

Vill gärna ha hjälp att förstå!

• Svar på tråden Måste man ta det personligt?
  • momi boki

jag har oxå vallt ett barnfritt bröllop men alla barn är välkommna under vigsel o äta med oss i lokalen men sen skrev jag ut i inbjudningarna att efter middagen har vi valt att ha det barnfritt,, som vuxen borde man ju fatta att alkohol o vin o musiken slår igång då fram till tolv snåret en riktigt smart mamam eller pappa förstår ju att ens 1-10 åriga barn inte hör hemma bland fulla vuxna , ó efter som vi själva har en tvåråing som då är tre kommer oxå få lämna lokalen efter middagen o pressent öppningen..=) lycka till de är eran dag o du bestämmer o folk blir bjudna på vissa grunder kan dom inte acceptera hur du vill ha de så får dom stanna hemma helt enkelt!

• passionsblomman

Jag har aldrig tagit "barnfritt" som en förolämpning på något vis.

Däremot kommer det att komma barn i olika åldrar på vårt bröllop den dag vi väl gifter oss.Jag är säker på att sonens kusiner skulle tycka det vore jättetrist att inte få komma, och de är verkligen nära familj för oss, så det blir minst 10-11 barn, för så många kusiner är de sammanlagt.

Det är också fråga om mycket lånväga resor för flera av familjerna, så det får bli familjefest.
    Inte så mycket fylla hoppas jag, men glad fest, med lite stil ändå.

Värsta föräldrafeten utan barn, det får vi ta till 40-årsfesten...

• shakynose
    PennyJenny skrev 2008-12-11 10:45:39 följande:
    ..... Jag tycker inte att någon av anledningarna ger den inbjudna gästen rätt att ifrågasätta det, man blir inbjuden under vissa premisser och man har också ett val att tacka nej om de inte passar. Och som brudpar får man räkna med att har man satt upp vissa presmisser så tackar en del kanske nej för att det inte passar. Men ingen av vägarna bör det ifrågasättas eller kritiseras tycker jag.
    Håller med! Ett bröllop är inte en anledning för någon att ställa upp på saker man inte vill. Varken brudpar eller gäster.
  • DarkBrideInWhite

Gör det som känns rätt för er! Vill ni ha barnfritt så vill ni det, inget att diskutera egentligen. Vi kommer köra barnfritt bröllop av olika anledningar som att vi vill ha all uppmärksamhet på oss denna dag där vi står i centrum, vi vill att våra gäster ska kunna slappna av fullt ut och inte behöva fokusera på småbarn samt att småbarn inte hör hemma bland alkohol. Vissa kanske tycker det är egoistiskt att tänka som vi gör men då får de göra det. Vi gifter oss en gång och lägger massa pengar på vår dag, då tycker jag att man får respektera det. Kan man inte det utan hellre då avstår bröllopet - ja då får det vara så även om det vore otroligt trist för oss.

• Maliinka
    älskarlivet skrev 2008-12-11 07:52:04 följande:
    Aha, trist, ni har inga syskon alls som ni kan lämna till? Var ni nära brudparet? Vi kommer ha med syskonbarn av just den anledningen att de inte har någon att lämna barnen till..
    Ja, vi är nära. Jag har en bror som bor i Norge :-S Och sambons familj var ju där så det gick ju inte Men självklart så respekterade jag deras önskan att ha barnfritt! Men som någon skrev så får man ju räkna med att det finns folk som inte kan komma då.
  • johanna30

Vi har valt att ha barnfritt bröllop och vi skrev det i inbjudan. Typ "barn är välkomna i kyrkan men kvällen vill vi fira tillsammans med våra vuxna gäster". Vi är ju medvetna om att några kanske tackar nej för att de inte har barnvakt med det är ju ett val som vi har gjort. Jag kan för mitt liv inte fatta att vissa ringer och frågar om de får ta med sig barnen iaf???!!! Varför gör man så? Då sätter de ju oss i en knepig sits. Vi har ju liksom redan bestämt hur vi vill ha det...verkar dessutom som om några kommer att ta med sig barnen iaf...? Har hört på omvägar. Hur tänker man då??? Jag skulle aldrig VILJA ha med mig mina barn på bröllop!

• MulleNuh

Jäkligt respektlöst!!

johanna30 skrev 2008-12-12 18:47:08 följande:
    Vi har valt att ha barnfritt bröllop och vi skrev det i inbjudan. Typ "barn är välkomna i kyrkan men kvällen vill vi fira tillsammans med våra vuxna gäster". Vi är ju medvetna om att några kanske tackar nej för att de inte har barnvakt med det är ju ett val som vi har gjort. Jag kan för mitt liv inte fatta att vissa ringer och frågar om de får ta med sig barnen iaf???!!! Varför gör man så? Då sätter de ju oss i en knepig sits. Vi har ju liksom redan bestämt hur vi vill ha det...verkar dessutom som om några kommer att ta med sig barnen iaf...? Har hört på omvägar. Hur tänker man då??? Jag skulle aldrig VILJA ha med mig mina barn på bröllop!
  • andbeyond

Vi kommer ha barn på vårt bröllop, vilket i stort sätt beror på att vi vill ha våra syskonbarn där. Sen är ju frågan var "barn-gränsen" går. Mina "kusinbarn" är bara några år yngre än mig och då blir ju min M2B kusinbarn som är runt 15 såklart också bjudna. Nu har vi bara två vänner med barn förutom släkten så då kändes det lite konstigt att de inte får ta med sina småttingar.
    Kan ju lägga till att det kommer vara ett alkoholfritt bröllop och mer en kul kväll att umgås och dansa till ett bra band och äta tårta än ren "Fest" som i 40-årsFEST. Så det påverkar ju också.

Men hursomhelst, det är de som gifter sig som själva får bestämma hur de vill ha det och det ska de inbjudna respektera. Men då bör man också respektera ifall några tackar nej då de tycker det känns jobbigt att inte kunna ta med barnen.

Tror inte jag egentligen bidrar till diskussionen ville nog mest påpeka att alla som har barn på en bröllopsfest inte automatiskt drar in barnen i en "fyllefest" och förstör deras oskyldiga barnahjärtan. Bröllopsfestens karaktär är så olika i tanken för olika personer.

• 090208

Darling, det ar alltsa sa. Det vet ju vi som ar barnfria, varje gang man namner att man inte vill ha barn sa blir foraldrar, och framforallt mammor, valdigt forolampade. Dom tar det alltid sa sjukt personligt.
    Ignorera dom.
    Miss Emi skrev 2008-12-10 22:02:31 följande:

Varför ser en del föräldrar det som en förelämpning om man som barnfritt par inte önskar att ha barn på festen?!
  • 090208

Hade dragit in foraldrarna i ett horn och skallt som f...

Tycker alldeles for manga av oss ar konfliktradda. Samma saker som man skriver har tycker jag man kan framfora till puckona det galler.
    Och jag sager inte att ni inte far beklaga er, det gor vi alla och skont att fa stod/hjalp.
    Men var inte radda att saga ifran. Jag hade blivit helt bananas...

verkar dessutom som om några kommer att ta med sig barnen iaf...? Har hört på omvägar.
  • Comfortably numb

otroligt fräckt om de tar med barnen på festen om ni skrivit det på det sättet!

• MulleNuh

Fast det kanske är lite skillnad på att vara konflikträdd och att inte vilja skrika och bråka på sitt bröllop.

Hade det varit mitt bröllop så hade jag inte sagt något på festen utan tagit upp detta efter..

• 090208

Na, jag nog inte skrikit. Men sagt ifran och bett om en forklaring till varfor dom beter sig som dom gor. Har hant forut i en annan situation, och eftersom folk vanligtvis inte ar vana att man hugger ifran, sa blev dom helt paffa... Blev mest bara "eeh..." till svar.
    Vill bara inte att johanna30 ska halla inne med besvikelsen nar nagon inte respekterar deras onskan.

• augustidröm

jag hade blivit vansinnig ,fanken vad oförskämt!!

vi har själva barn och har ändå valt att ha barnfritt under middagen..som någon tidigare skrev..barnen har inte roligt under en middag med tal och lång sittning plus att vem vilj passa ungar hela kvällen..
    men under vgslen är alla barn välkoma. Då blir det roligare fö dem också då vi gifter oss tillhav på en båt.

• svartvitabruden

Jag har snart 3 barn och skulle mycket väl respektera att folk vill ha det barnfritt skulle passa på själv att njuta. Vi kommer dock ha med barn för våra ska vara med och bjuder inga vänner, bara familjen så då känns det självklart.

Hade vi haft mer stor fest med vänner dans och party party efter vigseln hade vi skippat barnen

50 kg på 15 månader - start 090101
  • Miss Emi

Tack för alla svar!

Som tur är har det löst sig (hoppas jag)...

Kommer kanske att förstå någon dag men hoppas att jag inte förändrar mina åsikter om man blir förälder...
    Och jag hoppas någon slår något hårt i huvudet på mig om jag ändå tjatar för att få ta med barn på en klart uttalad barnfri fest...

Svar på tråden Måste man ta det personligt?