• Miss Emi

Måste man ta det personligt?

Skriver ännu ett inlägg i detta med barn på bröllop...

Vi har inga barn ännu och önskar oss ett barnfri bröllopfest som vi också har skrivit i inbjudan.

Nu har några av familjen kritiserat detta och tycker att vi är hemska som inte vill att deras 1,5-åriga barn ska komma.

Vi ska ha en 3-rätters middag = lång sittning och hög musik för partydans och min åsikt är att 1,5 åring inte skulle ha någon behållning av detta. Inte heller vi..

Jag vill absolut inte vilja ha gnäll och spring runt borden på middagen, vilket man inte kan garantera att det inte blir med små barn...

Till saken hör att all våra vänner med barn bara gett positiva responser för en barnfri fest.

Varför ser en del föräldrar det som en förelämpning om man som barnfrittpar inte önskar att ha barn på festen?!Skulle man göra det om det gällde en 30-års fest också?

Vill gärna ha hjälp att förstå!

• Svar på tråden Måste man ta det personligt?
  • älskarlivet

Aha, trist, ni har inga syskon alls som ni kan lämna till? Var ni nära brudparet? Vi kommer ha med syskonbarn av just den anledningen att de inte har någon att lämna barnen till..

Maliinka skrev 2008-12-10 23:25:48 följande:
    Vi kunde inte fixa någon barnvakt. Bröllopet var i en annan stad vilket innebar att sonen måste sova borta (eftersom vi inte känner några andra i den staden), och eftersom han är så liten så är det bara hos våra föräldrar som vi känner att det är okej att han sover över... Och sambons föräldrar var med på bröllopet, och mina var bortresta.
  • MulleNuh

Jag ve tinte vem som ska passa mina barn på vårat bröllop! Jag vill ha med dom i början men abdolut inte under festen! Då kan ju INGEN slappna av och ha kul!

Men alla man känner kommer ju vara på festen?!

• BodilPersson

Vi ska gifta oss i aug -09 och ska också ha barnfritt bröllop, av två anledningar:
    - de vill springa ut och leka vilket gör att det ständigt kommer att saknas även 15 vuxna när det är dags att hålla tal, servera mat osv (har varit toastmaster på flera bröllop och det är inte så kul att få ihop det när halva gänget är borta)
    - de tar upp platser för andra! Vi får plats med ca 70 pers i vår lokal och alla vi bjuder har 1-2 barn. Vi skulle ju i princip få halvera inbjudningslistan för att få plats med barnen och det tänker jag INTE göra.

Men om det är nån som absolut inte kan fixa en barnvakt kommer jag att fundera på det då, kanske man kan göra ett undantag för den personen.

F ö kommer vi ha med vår ettåriga dotter och min brors barn (5 och 7 år) på festen. Om nån beklagar sig över det kan de dra :). Det är VÅÅÅR dag!

• Emmeli o Markus

MulleNuh skrev 2008-12-11 07:53:12 följande:
    Jag ve tinte vem som ska passa mina barn på vårat bröllop! Jag vill ha med dom i början men abdolut inte under festen! Då kan ju INGEN slappna av och ha kul!Men alla man känner kommer ju vara på festen?!

jag håller med.. Alla ens nära är ju med. Men jag funderar på om Dotterns gudmors bror, som vi träffar ofta, ska få va barnvakt om inte min mamma är sugen på att gå hem från festen tidigare.
    DEt är långt kvar till vårt bröllop så vi kan ju börja träffa han lite mer och börja lämna dottern där nån timme o så till att börja med..:)

Måste kika lite långsiktigt

Längtar efter vår stora Dag:)
  • PennyJenny

Många ser ju bröllop som en familjefest på ett annat sätt än en 40 års fest tex och tar det kanske då som en viss kräkning när man säger att barnen inte är välkomna. För att man på något sätt kräker deras känsla av att vara familj. Andra klarar kanske inte av att lämna bort sina barn och tanken på det får dem att protestera högvilt. Det kan vara två tänkbara anledningar till att folk ifråga sätter valet av barnfria bröllop.

Jag tycker inte att någon av anledningarna ger den inbjudna gästen rätt att ifrågasätta det, man blir inbjuden under vissa premisser och man har också ett val att tacka nej om de inte passar. Och som brudpar får man räkna med att har man satt upp vissa presmisser så tackar en del kanske nej för att det inte passar. Men ingen av vägarna bör det ifrågasättas eller kritiseras tycker jag.

• MulleNuh

När jag tänker på bröllop så tänker jag fylla. Kåta gäster som ska ha bruttärnan! haha! Näää det gör jag inte.. Skoja.

Men fylla ser jag absolut! Men man måste ju också se till vilka gäster som kommer.

• Humlan66

Jag har också svårt för det där med barn när man själv vill ha ett barnfritt bröllop när det är VI som gifter oss och VI vill ha uppmärksamheten denna dag.
    Ska det vara så svårt att förstå det ?
    Barn kräver hela tiden dom vuxnas uppmärksamhet och speciellt mamma & pappas.Sen att mamma & pappa, moster, mormor osv är VÄLDIGT barnkära och att barn hör till en fest enligt deras tycke så måste man ju ändå respeketa våran önskan tycker jag
    eller hur ?

• Humlan66
    MulleNuh skrev 2008-12-11 10:46:37 följande:
    När jag tänker på bröllop så tänker jag fylla. Kåta gäster som ska ha bruttärnan! haha! Näää det gör jag inte.. Skoja.Men fylla ser jag absolut! Men man måste ju också se till vilka gäster som kommer.
    HAHAHA
  • Esonda

som jag säkert har skrivit någonstans innan så var jag på ett bröllop där det inte var barnfritt. jag har själv inga barn, och har inget emot dom heller. Men på det bröllopet var jag rätt så irreterad. man hörde inte vad dom som skulle hålla tal sa, pga barnen som tjatade på sin mamma och pappa (brudparet) att de var si och så.. så barn i all ära men när jag gifter mig tänker ci iaf ha barnfritt. För allas skull och inte bara för våran..

• MulleNuh

Fast ens EGNA barn är det rätt svårt!! Ok, min minsta. Hon kommer vara 1,5 år när vi gifter oss så hon skulle ju inte fatta så mycket. Men min son är då 4,5 år. Han måste få vara med under middag. Lilla pruppen!!!

Esonda skrev 2008-12-11 10:59:38 följande:
    som jag säkert har skrivit någonstans innan så var jag på ett bröllop där det inte var barnfritt. jag har själv inga barn, och har inget emot dom heller. Men på det bröllopet var jag rätt så irreterad. man hörde inte vad dom som skulle hålla tal sa, pga barnen som tjatade på sin mamma och pappa (brudparet) att de var si och så.. så barn i all ära men när jag gifter mig tänker ci iaf ha barnfritt. För allas skull och inte bara för våran..
Svar på tråden Måste man ta det personligt?