Får man spela upp en låt från en CDskiva i kyrkan?
Hej...
ngn som vet om man får spela upp en låt från en cd skiva i kyrkan ist för att ha ngn som sjunger? I samband med vigseln?
Tack på förhand!
Hej...
ngn som vet om man får spela upp en låt från en cd skiva i kyrkan ist för att ha ngn som sjunger? I samband med vigseln?
Tack på förhand!
En till präst skrev 2008-12-04 23:26:19 följande:
Har sagt det förut, säger det igen, BT ger en skev bild av hur bröllop går till. *S* Det är klart att de som sitter här många gånger frossar i detaljer, det blir ju så, men det finns minst lika många som inte gör det, som har alldeles underbara och minnesskapande bröllop utan att ha soliter, fantasifulla håruppsättningar, ringkuddar, organsapåsar med ris, vigsleprogram, tipspromenader, färgmatchade dukningar, osv.
Man måste inte ha solist, men man kan inte heller kräva att kyrkan ska ställa upp på att tillåta cd-spelning i kyrkan. Vill man inte ha solist så kan man ha en extra psalm tex. Eller att kantorn spelar något musikstycke på orgeln.
problemet är ju att vi vill a en låt sjungen i kyrkan av en solist, men känner ju ingen! därav problemet....
hade vi inte ens tänkt på, ska ringa och höra med dem redan till veckan! Tack allehanda!
Så lite så
Dessutom hade vi in- och utgångsmarschen på CD eftersom inte kantorn ville/kunde spela den musik vi hade valt. Dock hade han inte något emot arrangemanget.
Set skiljer nog från fall till fall. Tyvärr har jag ibland hört kantorer som spelar så illa att man vill gråta, det finns även duktiga sådana såklart. Sen beror det på vad slags ljudanläggning det finns i kyrkan. Fast i vårt fall var det så att ingen av våra "marscher" lämpade sig för orgel, det skulle förmodligen låtit katastrofalt, därav vårt beslut i samråd med kantorn naturligtvis.
Är väl bäst jag sätter mig ner och begråter vårt B-bröllop då....
En till präst skrev 2008-12-08 11:31:39 följande:
[citat
Men när det FINNS möjlighet till levande musik tycker jag det är oerhört B att sätta på en cd.
[/citat]
jag kan också tycka att det är B med cd i kyrkan allra helst när det skall spelas upp från en liten spelare med dåliga högtalare, men det finns värre tro mig,när solisten kommer med en paketlösning färdig inspelat komp som skall spelas när solot sjungs.Den ljudkvalite som hemmastudios levererar duger MYCKET sällan i ett kyrkorum.
Kantor=folkhögskolestudier
Organist=musikhögskolestudier
kalla dem kyrkomusiker så blir ingen förnärmad