• AnAngel

Får man spela upp en låt från en CDskiva i kyrkan?

Hej...
    ngn som vet om man får spela upp en låt från en cd skiva i kyrkan ist för att ha ngn som sjunger? I samband med vigseln?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Får man spela upp en låt från en CDskiva i kyrkan?
  • En till präst
    Duchess skrev 2008-12-04 23:20:31 följande:
    Tja, om man läser här på BT kan man nog lätt tro att alla brudpar har solister, tärnor i matchande klänningar och sådana saker...En till präst skrev 2008-12-04 23:08:05 följande:
    Tänkte inte på det.
    Ok, då ska jag berätta om vigslar ute i det verkliga livet hemma i församlingen där jag bor:

Gissningsvis hälften har en solist eller annan extramusik.
    Ofta en kompis eller släkting som sjunger hellre än bra.
    Ibland är det någon som kan sjunga.

Strax under hälften har tärnor.
    De flesta av dessa har vanliga finkläder som de valt själva.

De som har barn har vanligen barnen som näbbar. De har också oftast vanliga finkläder på sig.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-04 23:26:19 följande:

Tänkte inte på det.Ok, då ska jag berätta om vigslar ute i det verkliga livet hemma i församlingen där jag bor:Gissningsvis hälften har en solist eller annan extramusik. Ofta en kompis eller släkting som sjunger hellre än bra.Ibland är det någon som kan sjunga.Strax under hälften har tärnor. De flesta av dessa har vanliga finkläder som de valt själva.De som har barn har vanligen barnen som näbbar. De har också oftast vanliga finkläder på sig.
    ...och samma erfarenhet har jag. Solosånger är inte alls så vanligt som man kan förledas att tro när man läser BT.
  • PennyJenny

Har sagt det förut, säger det igen, BT ger en skev bild av hur bröllop går till. *S* Det är klart att de som sitter här många gånger frossar i detaljer, det blir ju så, men det finns minst lika många som inte gör det, som har alldeles underbara och minnesskapande bröllop utan att ha soliter, fantasifulla håruppsättningar, ringkuddar, organsapåsar med ris, vigsleprogram, tipspromenader, färgmatchade dukningar, osv.

Man måste inte ha solist, men man kan inte heller kräva att kyrkan ska ställa upp på att tillåta cd-spelning i kyrkan. Vill man inte ha solist så kan man ha en extra psalm tex. Eller att kantorn spelar något musikstycke på orgeln.

• AnAngel

problemet är ju att vi vill a en låt sjungen i kyrkan av en solist, men känner ju ingen! därav problemet....

• allehanda
    AnAngel skrev 2008-12-06 01:28:14 följande:
    problemet är ju att vi vill a en låt sjungen i kyrkan av en solist, men känner ju ingen! därav problemet....
    Varför frågar ni då inte kyrkomusikern som ju faktiskt är på plats och till 95% alltid är sångkunnig eller faktiskt har en hel del körmedlemmar som tycker det är kul att sjunga solo???
  • AnAngel

hade vi inte ens tänkt på, ska ringa och höra med dem redan till veckan! Tack allehanda!

• santana6

Dessutom hade vi in- och utgångsmarschen på CD eftersom inte kantorn ville/kunde spela den musik vi hade valt. Dock hade han inte något emot arrangemanget.

santana6 skrev 2008-12-04 21:51:38 följande:
    Tja, vi hade inte alls lust att lägga de pengarna som en solist kostar, kan inte heller förstå att man skall vara tvungen till det. Skall det inte vara gratis att gifta sig i kyrkan? Hade väl tur då, för vår kyrka hade en super ljudanläggning och det blev väldigt vackert med vår inspelade CD. Det är väl inget TVÅNG att anlita solist?
  • En till präst
    santana6 skrev 2008-12-08 08:52:37 följande:
    Dessutom hade vi in- och utgångsmarschen på CD eftersom inte kantorn ville/kunde spela den musik vi hade valt. Dock hade han inte något emot arrangemanget.
    I så fall är det grönt, för det är musikern som slutligen bestämmer över musiken i en gudstjänst.

Jag tycker att en cd i en gudstjänst är väldigt konstigt eftersom vi har en utbildad musiker på plats och cdn ska då ersätta hans/hennes arbete, som h*n utbildat sig i 5 år för.

Om en församling inte hade musiker skulle jag förstå behovet.
    Har varit på gudstjänster i USA där man inte hade musiker och församlingen sjöng psalmer till cdinspelad orgel. Det gick ju det också, även om det inte var så kul.

Men när det FINNS möjlighet till levande musik tycker jag det är oerhört B att sätta på en cd.
  • santana6

Set skiljer nog från fall till fall. Tyvärr har jag ibland hört kantorer som spelar så illa att man vill gråta, det finns även duktiga sådana såklart. Sen beror det på vad slags ljudanläggning det finns i kyrkan. Fast i vårt fall var det så att ingen av våra "marscher" lämpade sig för orgel, det skulle förmodligen låtit katastrofalt, därav vårt beslut i samråd med kantorn naturligtvis.

• santana6

Är väl bäst jag sätter mig ner och begråter vårt B-bröllop då....

En till präst skrev 2008-12-08 11:31:39 följande:
    [citat

Men när det FINNS möjlighet till levande musik tycker jag det är oerhört B att sätta på en cd.
    [/citat]

• allehanda

jag kan också tycka att det är B med cd i kyrkan allra helst när det skall spelas upp från en liten spelare med dåliga högtalare, men det finns värre tro mig,när solisten kommer med en paketlösning färdig inspelat komp som skall spelas när solot sjungs.Den ljudkvalite som hemmastudios levererar duger MYCKET sällan i ett kyrkorum.
    Kantor=folkhögskolestudier
    Organist=musikhögskolestudier
    kalla dem kyrkomusiker så blir ingen förnärmad

Svar på tråden Får man spela upp en låt från en CDskiva i kyrkan?