Får man spela upp en låt från en CDskiva i kyrkan?
Hej...
ngn som vet om man får spela upp en låt från en cd skiva i kyrkan ist för att ha ngn som sjunger? I samband med vigseln?
Tack på förhand!
Hej...
ngn som vet om man får spela upp en låt från en cd skiva i kyrkan ist för att ha ngn som sjunger? I samband med vigseln?
Tack på förhand!
Det är olika från kyrka till kyrka så du måste kolla med den du ska gifta dig i. En del säger nej till det, andra inte.
Man kan ju höra vad prästerna säger på BT, lite riktvägar iallafall för hur prästerna bör tänka?
Som PennyJenny säger: Det varierar från kyrka till kyrka. Det finns inga "allmänna" riktlinjer - utom att levande musik förstås alltid är att föredra. Någon av prästerna här på BT brukar säga att en CD-skiva inte passar eftersom en vigselgudstjänst äger rum just där och då, i det ögonblicket, man ska alltså inte ha förinspelade inslag. Själv ser jag mest det praktiska: Det blir rätt trist att lyssna till en CD-skiva, allra helst om den ska ersätta solosång. Men jag "förbjuder" det inte, har haft det några gånger både på vigsel och begravning.
Som du fått höra är det olika. Tänk på att det oftast inte finns någon bra ljudanläggning och beroende på byggnaden kan det bli svårt att få till bra ljud.
Jag har varit med om det några gånger...
Det känns alltid lika fel. Som att slå på radion på Nobellfesten ungefär.
men hur gör man om man inte har ngn som kan sjunga solo, vill ju att det ska låta bra också *S*....
Tja, vi hade inte alls lust att lägga de pengarna som en solist kostar, kan inte heller förstå att man skall vara tvungen till det. Skall det inte vara gratis att gifta sig i kyrkan? Hade väl tur då, för vår kyrka hade en super ljudanläggning och det blev väldigt vackert med vår inspelade CD. Det är väl inget TVÅNG att anlita solist?
Klart det inte är!
Man _måste_ inte ha något solostycke överhuvudtaget faktiskt... Det är helt valfritt!
Solomusik är inte alls något måste.
VÄLDIGT många brudpar gifter sig med in och utgångsmusik och 3 psalmer och sen är det bra.
All övrig musik är "extra" och det kan man ha om man vill, men det är verkligen inget "måste". Hur kan någon ha fått för sig det?
Tja, om man läser här på BT kan man nog lätt tro att alla brudpar har solister, tärnor i matchande klänningar och sådana saker...
En till präst skrev 2008-12-04 23:08:05 följande: