• celtic

Dubbelbokad vigsel, så arg!!! (obs långt)

Det här är helt sjukt! Jag ska gifta mig lördagen den 14 feb 2009, tänkte att det var bra att boka rådhuset i Östersund i tid eftersom det lär vara ett populärt datum. Så jag ringde dem i mars i år och ville boka vigseln kl 16. Det gick inte så personen jag pratade med eftersom de inte har en kalender som sträcker sig så långt, (va?!) så jag fick ringa tillbaka längre fram för att boka in vigseln. Då ringer jag i augusti och pratar med en ansvariga tjejen igen, vi pratar säkert en halvtimme om detaljer, tider etc. Vi ville ha mingel innan vigseln för gästerna och vi ville servera varm dryck och det skulle inte vara några problem. Vi pratade om var man fick ha ljus etc alltså specifika detaljer.

Hon sa att jag skulle höra av mig i höst igen för att bestämma vigselförättare, musik m.m. Hon säger alltså inte att hon fortfarande inte har fastställt vår visel till klockan 16 som jag bad henne göra!!

Igår mejlade jag henne för att säga vilken förättare vi önskade oss samt när vi tänkt att minglet skulle börja etc. Får ett mejl imorse där hon skriver att ett annat par ville gifta sig samma dag men runt kl 13, så hon skulle dubbelkolla deras schema och sedan återkomma. Blir ju lite nojjig och ringer upp henne, men hon säger att hon ju minns vårt samtal i somras och att eftersom jag var så tidig med att höra av mig ska jag prioriteras. Då säger hon också att hon inte bokade in oss i augusti för att det var så långt innan och de inte hade kalendrar då heller och det inte fungerar att ha ett bokningssystem förstår jag väl. Det kan ju de omöjligt hålla koll på, ska de använda post it lappar då eller skrattar hon. Jag blir ju grymt irriterad och föreslår ett datoriserat bokningssystem (lever vi på stenåldern eller?)eller en vigselbok som kyrkorna har. Hur svårt kan det vara liksom?

Hon säger att det säkert inte är några problem och att hon ska ringa det andra brudparet men att vi kanske måste senarelägga vigseln ca 30 min. Det är väl ingen jättestor grej så jag lugnar ner mig.

När hon sedan ringer är hon jätteledsen men måste tyvärr meddela att det andra paret tydligen redan hade bokat kl 16 med sin VF och ingen hade sagt det till henne. Hon är då samordnare för vigslarna!! Sjukt eller? Men det paret hade blivit lovade den tiden så de måste ju gå före nu.

Det de kan göra för oss var att vi antingen får vigas kl 13 eller kl 18. Inget av dem är ju ett alternativ. Så himla ledsen och arg och stressad. Bra att jag var ute i god tid vad fick jag för det?

Min M2b ligger och sover så jag springer in och bölar till honom, han tror ju att ngn har dött och blir helt skärrad. När han sedan fattar vad som hänt är han lugnet själv och vi bestämmer oss för att kolla med kyrkan vi funderade på från början. (Han är katolik och jag protestant det var därför vi valde borgerligt) Trodde ju aldrig att Frösö kyrka skulle vara ledig det datumet och tiden. Det är en av Sveriges mest populära kyrkor att gifta sig i. Men det var den!

Känns som att gud hade ett finger med i spelet ;) Det var väl meningen det här får jag tänka. Så efter den här låååånga harangen så ordnade det sig ju till slut som tur var! Men jag är fortfarande grymt irriterad på Östersunds rådhus, hur oproffsiga får man bli!

• Svar på tråden Dubbelbokad vigsel, så arg!!! (obs långt)
  • lillesessan

Stackare, men det löste ju sig till sist. Och som du säger...det var nog meningen Lycka till!!

• celtic

Ja jag får se det så, tack för stödet! Måste planera om hela ceremonin bara suck.

• AnnBo

Fy fan vilken dålig stil...hon borde ju verkligen inte vara samordnare..fy så dåligt!!!

• celtic

Nej ellerhur! Skönt att få skriva av sig agressioner! Min morfar kommer nog bli glad iallafall han har varit emot den borgerliga vigseln hela tiden :)

• AnnBo

Det är ju bra iaf:P Nåt gott i det onda

Men ja blir verkligen upprörd, fattar inte hur vissa tänker!!

• Sebastiána

Bra att det ordnade sig, men vilken dålig stil av rådhuset!!! Om man ringer och bokar måste man ju kunna lita på att det verkligen blir bokat. Hur har de tänkt att man ska göra, ringa var och varannan dag för att kolla att man man fortafarnde har den tid man sagt?

• Ankan80

Usch! Det är ju ens värsta mardröm.
    Jag var ganska nojig själv och dubbelkollade med jämna mellanrum.
    Va bra att det löste sig!

• BlygBrud

Tur att man kan lita på kyrkan.

• älskarlivet

Kan man? Vår kyrka ville inte heller boka in oss förrän i januari (vi gifter oss i juni).. Nu har de skrivit det på en liten lapp för jag menade att om vi inte får boka får vi leta efter ny kyrka.. Vi ska bekräfta efter nyår och hoppas de inte tabbat sig..

BlygBrud skrev 2008-10-30 15:48:15 följande:
    Tur att man kan lita på kyrkan.
  • celtic
    älskarlivet skrev 2008-10-30 15:53:53 följande:
    Kan man? Vår kyrka ville inte heller boka in oss förrän i januari (vi gifter oss i juni).. Nu har de skrivit det på en liten lapp för jag menade att om vi inte får boka får vi leta efter ny kyrka.. Vi ska bekräfta efter nyår och hoppas de inte tabbat sig..
    Hoppas det funkar för er! Men var på dem som en galen bridezilla ;) Jag fattar inte varför de inte vill boka in vigslar långt innan? Hur svårt är det att skaffa en 3 års kalender till exempel. Inte hjärnkirurgi precis...
  • Burre Präst
    celtic skrev 2008-10-30 17:18:43 följande:
    Hoppas det funkar för er! Men var på dem som en galen bridezilla ;) Jag fattar inte varför de inte vill boka in vigslar långt innan? Hur svårt är det att skaffa en 3 års kalender till exempel. Inte hjärnkirurgi precis...
    I min församling tar vi emot vigselbokningar även ganska långt fram, men det är med viss tvekan ändå. Vår kyrka är inte den allra mest bokade vigselkyrkan, men vi hade ändå 4 eller 5 vigslar bokade förra sommaren den 7 juli (070707, jaja, vill man ha ett speciallt datum så...) och vi hade visst besvär att få fram präster och musiker till det datumet eftersom det är mitt i den period många vill ha semestrar. Sedan visar det sig att alla utom ett brudpar backar ur, antingen för att de ändrat dag eller för att de även bokat andra ställen.

Så det är nog inte för att det är svårt att skriva in ett datum 3 år fram i tiden.
  • Jämtlandstaus

usch vad tråkigt. jag har så himla bra erfarenheter från rådhuset i östersund, och de var så otroligt bra, proffsiga och tillmötesgående på allt.

jag har bilder i mitt galleri från vigseln.

• nennesjuttioåtta

Mäh, vilken jäkla stil, vadå ingen almanacka...? MEN ååååh vad jag tycker Frösö Kyrka är fin, och vilken fond i bakgrunden *lite avundsjuk* så det var ju inget dåligt alternativ ni tog istället.

• Jeez

Att man inte får boka så långt i förväg handlar om flera saker. En är att man vill kunna vara flexibel med egen verksamhet, tex stora konserter som gör att man inte har vigslar eller dop samma lördag, eller konfirmationer eller något annat. Och sådant är man inte intresserad av att boka in flera år i förväg eftersom man inte vet förutsättningarna förrän man gör verksamhetsplanering och budget året innan. Det kan också vara så att man måste stänga kyrkan för renovering eller dylikt och det vet man inte heller alltid långt i förväg (budgeten tas tex i december för nästkommande år). Jag har också hört fler än ett brudpar här på BT som klagat på tex byggnadsställningar utanför kyrkan "som ingen sagt något om när man bokade ett år innan". Det är ju baksidan av tidiga bokningar.

Alltså: det kan vara ett uttryck för service och medvetenhet om sakers föränderlighet som gör att man inte vill ta emot bokningar flera år i förväg snarare än en brist på service.

celtic skrev 2008-10-30 17:18:43 följande:
  • älskarlivet

Men om vi skulle bokat kyrka i januari, då hade vi inte kunnat boka lokal förrän då heller och gud vet vad vi hade fått för lokal då.. Allt börjar bli uppbokat..

Jeez skrev 2008-10-30 22:18:27 följande:
    Att man inte får boka så långt i förväg handlar om flera saker. En är att man vill kunna vara flexibel med egen verksamhet, tex stora konserter som gör att man inte har vigslar eller dop samma lördag, eller konfirmationer eller något annat. Och sådant är man inte intresserad av att boka in flera år i förväg eftersom man inte vet förutsättningarna förrän man gör verksamhetsplanering och budget året innan. Det kan också vara så att man måste stänga kyrkan för renovering eller dylikt och det vet man inte heller alltid långt i förväg (budgeten tas tex i december för nästkommande år). Jag har också hört fler än ett brudpar här på BT som klagat på tex byggnadsställningar utanför kyrkan "som ingen sagt något om när man bokade ett år innan". Det är ju baksidan av tidiga bokningar.Alltså: det kan vara ett uttryck för service och medvetenhet om sakers föränderlighet som gör att man inte vill ta emot bokningar flera år i förväg snarare än en brist på service.
  • MulleNuh

Alltså man borde ju absolut kunna få boka kyrka iaf 8-9 månader innan! Det är inte lite som ska planeras inför ett bröllop. Men ok, flera år innan är lite väl mycket kanske.

TS skönt att det löste sig iaf! Jag hade varit skogstokig!!

• celtic

Tack för allt stöd! Och jag kanske uttryckte mig dåligt, jag menade inte att man borde kunna boka en vigsel 3 år innan varken i rådhuset eller i kyrkan. Tänkte mer att de kunde ha en treårskalender så att man kan boka in vigslar året efter också, inte bara samma år som är nu om ni förstår :)Men jag försökte boka rådhuset första gången 11 månader innan då gick det inte, sedan 6 månader innan när jag förstod det som att jag bokade men då vigselkoordinatorn tydligen inte skrev in bokningen. Just som någon skrev så måste man ju kunna boka iallafall ett år innan just pga festlokaler.
    Men nu känns allt helt okej faktiskt, Frösö Kyrka är verkligen otroligt fin och min kille har varit på ett svenskt bröllop nu (han är irländsk) så han vet hur det funkar och det känns inte konstigtför honom att gifta sig så. Han är typ gladare än jag över att det blir en kyrka :) Jag är ju lite skeptiskt till det här med psalmer och böner etc. Men det blir säkert jättefint! Kram på er alla!

• brud080808

Men guuud vad dåligt av dem! Du som var ute i god tid och allt! Klagomål måste framföras till rätt person, så här får det inte gå till! Tur att det ordnade sig för er iaf

• Jämtlandstaus

ja frösö kyrka är ju fantastisk. det blir alldeles säkert jättefint

Svar på tråden Dubbelbokad vigsel, så arg!!! (obs långt)