Dubbelbokad vigsel, så arg!!! (obs långt)
Det här är helt sjukt! Jag ska gifta mig lördagen den 14 feb 2009, tänkte att det var bra att boka rådhuset i Östersund i tid eftersom det lär vara ett populärt datum. Så jag ringde dem i mars i år och ville boka vigseln kl 16. Det gick inte så personen jag pratade med eftersom de inte har en kalender som sträcker sig så långt, (va?!) så jag fick ringa tillbaka längre fram för att boka in vigseln. Då ringer jag i augusti och pratar med en ansvariga tjejen igen, vi pratar säkert en halvtimme om detaljer, tider etc. Vi ville ha mingel innan vigseln för gästerna och vi ville servera varm dryck och det skulle inte vara några problem. Vi pratade om var man fick ha ljus etc alltså specifika detaljer.
Hon sa att jag skulle höra av mig i höst igen för att bestämma vigselförättare, musik m.m. Hon säger alltså inte att hon fortfarande inte har fastställt vår visel till klockan 16 som jag bad henne göra!!
Igår mejlade jag henne för att säga vilken förättare vi önskade oss samt när vi tänkt att minglet skulle börja etc. Får ett mejl imorse där hon skriver att ett annat par ville gifta sig samma dag men runt kl 13, så hon skulle dubbelkolla deras schema och sedan återkomma. Blir ju lite nojjig och ringer upp henne, men hon säger att hon ju minns vårt samtal i somras och att eftersom jag var så tidig med att höra av mig ska jag prioriteras. Då säger hon också att hon inte bokade in oss i augusti för att det var så långt innan och de inte hade kalendrar då heller och det inte fungerar att ha ett bokningssystem förstår jag väl. Det kan ju de omöjligt hålla koll på, ska de använda post it lappar då eller skrattar hon. Jag blir ju grymt irriterad och föreslår ett datoriserat bokningssystem (lever vi på stenåldern eller?)eller en vigselbok som kyrkorna har. Hur svårt kan det vara liksom?
Hon säger att det säkert inte är några problem och att hon ska ringa det andra brudparet men att vi kanske måste senarelägga vigseln ca 30 min. Det är väl ingen jättestor grej så jag lugnar ner mig.
När hon sedan ringer är hon jätteledsen men måste tyvärr meddela att det andra paret tydligen redan hade bokat kl 16 med sin VF och ingen hade sagt det till henne. Hon är då samordnare för vigslarna!! Sjukt eller? Men det paret hade blivit lovade den tiden så de måste ju gå före nu.
Det de kan göra för oss var att vi antingen får vigas kl 13 eller kl 18. Inget av dem är ju ett alternativ. Så himla ledsen och arg och stressad. Bra att jag var ute i god tid vad fick jag för det?
Min M2b ligger och sover så jag springer in och bölar till honom, han tror ju att ngn har dött och blir helt skärrad. När han sedan fattar vad som hänt är han lugnet själv och vi bestämmer oss för att kolla med kyrkan vi funderade på från början. (Han är katolik och jag protestant det var därför vi valde borgerligt) Trodde ju aldrig att Frösö kyrka skulle vara ledig det datumet och tiden. Det är en av Sveriges mest populära kyrkor att gifta sig i. Men det var den!
Känns som att gud hade ett finger med i spelet ;) Det var väl meningen det här får jag tänka. Så efter den här låååånga harangen så ordnade det sig ju till slut som tur var! Men jag är fortfarande grymt irriterad på Östersunds rådhus, hur oproffsiga får man bli!