• PennyLane2009

    Dalabrudar 2009 del 2

    Såg precis att den gamla tråden stängts av och kände att det var läge att ta upp tråden igen.

  • Svar på tråden Dalabrudar 2009 del 2
  • PennyLane2009

    Två månader kvar och dags att uppdatera checklistan

    Klänningen är på banan. Vi har bestämt tyg, tagit mått (de som går att ta eftersom jag är gravid och därmed har växande mage och byst) och bestämt hur modellen ska se ut.
    Skor och väska shoppades i helgen.
    Blommor är bestämda och beställda.
    Vigselring är under tillverkning.
    Kläder + skor till blivande mannen är klara.
    Hår (och ev. makeup, inkl provsminkning + konsultation) är bokad
    Kyrka, präst, festställe (hotell som ordnar mat och dryck), dj är bokad.
    Provsmakning av meny är bokad.
    Bröllopstårta beställd, även om utseendet fortfarande inte är helt bestämt.
    Papper och typsnitt till vigselprogram, festprogram och placeringskort är valda.

    Kvar att fixa är:
    Cape eller kappa/jacka (vill ha en grå eller vit fuskpäls-cape)
    Bestämma musik till vigseln. Velar fortfarande i val av ingångs-och utgångsmusik. Ska fråga en kompis om hon vill sjunga under vigseln, annars måste vi hitta en solist.
    Bestämma helt säkert hur tårtan ska se ut.
    Bestämma helt säkert hur bordet ska dukas.
    Göra praliner eller liknande att lägga i fina askar/påsar och ställa på gästernas rum på hotellet. Några förslag?

    Hur går det för er andra som ska gifta er i januari? Vad ska ni ha på er för ytterplagg?

  • 3Jane

    Jag ska ha en vit knälång lite utsvängd vinterkappa. Kommer ju inte gifta oss ute så det är bara under transportsträckorna jag kommer behöva den.

  • fredag den 13e

    PennyLane: Tänkte på det där med att göra praliner.. Vad tror du om Aladdin-hjärtan eller Nobless-hjärtan?
    Slipper du stå i köket iaf..

  • MiaMariaT

    Här har ni ytterligare en Dalabrud 2009 ! Dock först den 22 augusti i Rättviks kyrka. Letar nu för fullt festlokal och allt det där andra.... Roligt att det finns fler ! Ser fram emot att utbyta tips och idéer. Ha det gott alla !

  • PennyLane2009

    Jo, det är ju en idé. Vi skulle nog helst vilja köpa några lyxiga praliner till varje gäst, men det blir nog rätt så dyrt. Så därför tänkte jag göra egna, tror att jag kan få till rätt snygga och goda praliner på egen hand. Och det känns lite roligare än färdigköpta aladdinpraliner. Men det tål absolut att tänka på om tiden blir knapp.

    fredag den 13e skrev 2008-11-26 10:44:15 följande:


    PennyLane: Tänkte på det där med att göra praliner.. Vad tror du om Aladdin-hjärtan eller Nobless-hjärtan? Slipper du stå i köket iaf..
  • PennyLane2009

    Nej, vi kommer inte heller att gifta oss utomhus. Men det vore ju lite extra kul om jag kunde hitta en snygg cape eller jacka ändå. Det vore ju så snyggt med en kort vit pälsjacka (fusk, så klart)!


    3Jane skrev 2008-11-26 10:43:18 följande:
    Jag ska ha en vit knälång lite utsvängd vinterkappa. Kommer ju inte gifta oss ute så det är bara under transportsträckorna jag kommer behöva den.
  • kattbrud

    Jag har köpt en vit fuskpäls cape på Barbros i Brlnge (går även att hyra), fanns i olika modeller både korta och längre (min går ner till midjan bak)

  • väntandebrud

    Verkar ligga däromkring ändå. Pratade med Klippoteket (?) som ligger vid Jaxtorget och där skulle det förvisso bli lite billigare. Skulle kosta 2.800 kr, men då var make-up inräknat. Kostade 2.300-2.400 utan make-up. På Atelje Liva kommer det gå på över 3000 kr med make-up, men kemin kändes lite bättre med den tjejen så... lutar ändå åt Liva...

    Men ändå hutlöst!

  • Corr

    Vi har inte kommit så mycket längre i våra planer. Det enda jag har kunnat bocka av från vår lista är datumet. Den 5 september. Sen är det totalt kaos ;)

    Vi vet inte ens ställe än, vi har tre ställen preliminärbokade.

  • 3Jane

    Haha, ja men ni har ju rätt gott om tid på er.
    Vi är nääästan klara, men vi har ju bara 1½ vecka kvar.

  • väntandebrud

    Jag har ännu inte bestämt mig kring vilken frisör jag skall välja - skall göra det imorgon.

    Har lite fler priser nu i vart fall.

    Moderna Salongen 1.500 inkl. make-up
    Salong Cocette 2.500 inkl. make-up
    Anne & Co 1.790 (utan make-up) och 3.200 (slöja, tiara, make-up)
    Klipperian 2.800 inkl. make-up
    Hårateljén 2.500 (gör ej make-up)
    Atelje Liva fr. 2.950
    Salong Cherie Kvarnsveden 1.900 inkl. make-up
    Salong Highway (fd Moderna Salongen) - vet ej ännu

    Känns som om vissa har lite fantasipriser enligt mig.

  • Corr

    Har du kollat Nikita Hair på Kupolen?
    Fast de känns lite dyrare förstås.

  • Corr

    Hur går det till med frisyren, får man nån testvända först eller väljer man ut en stil samma dag som bröllopet och hoppas att det funkar?

  • väntandebrud

    En konsultation brukar ingå där man pratar igenom vad man vill ha, provuppsättning vet jag faktiskt inte. Förut tog jag för givet att konsultion innebar provuppsättning men det gör det tydligen inte.

    Nikita Hair första timme + konsultation kostar 1.325 kr, därefter betalat man 690 kr/timmen. De gör inte make-up, men Kicks lägger en brudmake för 495 kr, sedan finns ju make up store också. Fast jag känner att jag gärna vill ha ett fast pris från början...

Svar på tråden Dalabrudar 2009 del 2