ElinPierre skrev 2008-10-19 10:53:10 följande:
Vad gör ni då.. När ni "arbetar" med det.. Förstår du min fråga?camilla och johan skrev 2008-10-19 10:51:34 följande:
Vi ser till att "vårda" vår relation genom att inte ta varandra för givet. Verkligen uppskatta varandra genom komplimanger samt att uppmärksamma det vi gör för varandra (detta kommer oftast naturligt, det är inget jag går runt och tänker på). Vi kommunicerar alltid! Vi låter aldrig någon irritation ligga utan att prata om den. Oftast handlar ju irritationen inte om ens partner, men den går ändå ut över denne. Så därför är det bättre att prata om det.
Jag pendlar till skolan (tar ungefär 2,5h fram och tillbaka med tåget) och sen läser jag mycket hemma, så vi måste se till att TA oss tid tillsammans. Det ska vara kvalitetstid (alltså tid utan att bara hänga framför tv-n eller städa). Vi kan ta en middag med levande på en ljus tisdag (mat måste man ju äta), eller ett bad, en promenad osv. Tid då vi får prata med varandra om lite allt möjligt och inte bara det absolut viktigaste för stunden. Sen gör vi också göra små saker för varandra som vi vet att den andra uppskattar (jag kliver ex. upp lite tidigare än Johan på helgerna för att sätta på hans morgonkaffe).
Vi pratar också ofta om framtiden och är överens om karriärer, giftermål, barn, hus osv. Vi vet hur den andra vill ha det och anpassar oss också efter varandra.
Men som sagt, kommunikationen är absolut viktigast. De som söker parterapi har ofta problem med kommunikationen.