Hammerman1 skrev 2008-10-19 12:20:06 följande:
Frågan är ju om det är så negativt ändå. Folk förändras med tiden, saker blir inte som man hade tänkt sig etc, med tanke på det är det nog bättre för såväl individerna som samhället i stort att skilsmässa finns där som en ventil när det helt enkelt inte fungerar längre. Förr i världen när skilsmässa ansågs som något ordentligt skamfyllt var det nog många som led i flera decennier i dåliga äktenskap trots att de mått bättre ifall de gått skilda vägar.Å andra sidan kan en nackdel med dagens hårt individcentrerade samhälle vara att folk inte är beredda att göra de anpassningar och kompromisser som trots allt är nödvändiga för att ett förhållande ska fungera någon längre tid.
Tyvärr tror jag att det mestadels är negativt, att många skilsmässor beror på en ovilja att anpassa sig efter varandra och tillåta att den ena gör något på den andres bekostnad (givetvis skall det vara ömsesidigt sett över tid).
Det är bara att läsa här på BT så ser man hur många som har svårt att ha relationer med ömsesidig respekt. Uttryck som - "jag gör som JAG vill, det är MIN dag" och "om prästen inte vill göra som jag vill så piss off" etc är alltför vanliga och med den attityden mot sina medmänniskor är det kankse inte så underligt om förhållanden spricker...
Men givetvis finns det tillfällen när skilsmässa är det enda rätta, tex om man råkar vara gift med en respektlös tölp.